Ga naar inhoud

Weet iemand wat dit kan zijn? (Blok VFR 800 FI)


Jorrit
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij mij Vtec 2002 staat RC46A en bij de 2004 staat RC46C

Vlgs mij staat bij een FI ook RC46A voor de 1998 enz tot RC46D voor de 2001 versie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn blok staat er ook RC46E , is model 2001 Fi en geen Vtec blok ;-)
dus geen probleem voor u

aangepast door kriske
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil moet toch makkelijk te herkennen zijn aan het geluid? Als het blok 'zingt' dan is het een FI, als het 'stil' is dan is het een VTEC. Lijkt me ook aan de kabelboom te zien. De ECU van de 800Fi zit in de kont, bij de VTEC zit ie volgens mij rechts voor.

 

Dan zou er ook een andere kabelboom in moeten zijn gezet toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk forum dit! Bedankt voor alle hulp! Ik ben blij dat ik donderdag bij Johan langs ga. Heb vanmiddag gezocht naar plaatjes van VFR blokken maar kwam er niet uit. Ik ben nu aan het uitzoeken waar mijn ECU zit... Voel me wel een ongelofelijke beginner, terwijl ik mij soes kon dromen... #eenlevenlangleren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geeft niks, komt vanzelf. Bij de 800FI zit de ECU bij het achterlicht onder een apart klepje. Kan me echt niet voorstellen dat je een VTEC blok eronder hebt zitten, zou heel veel werk zijn om dat allemaal passend te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet zijn dat de kleppendeksel (toch?) een keer beschadigd is bij onderhoud / kleppen stellen, of iets dergelijks? Het hoeft natuurlijk niks ernstigs te zijn. Maar Johan zal je inderdaad wel uitsluitsel kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan jullie even uit de droom helpen. Het is namelijk een overblijfsel van een braam welke in de gieterij waar dit blok gegoten is, is weg geslepen.

Het is niet meer dan dat. Ik heb voor een aantal jaren (28 jaar) geleden als ijzerslijper gewerkt in een ijzergieterij. Hierbij werden diversen gietijzeren (auto) onderdelen in 2 delige vormkasten gegoten (1 bovenkant en 1 onderkant). Als het gegoten onderdeel gestold was en uit de vormkast werd gehaald zaten er rondom het gedeelte waar de vormkasten op elkaar zaten een dunne gietijzeren opstaande rand welke door mij en mijn collega's werden weg geslepen.

Tevens ontstonden er op sommige plaatsen een soort van metalen knoest wat het gevolg was van zogenaamde "opkomers". Dit zijn gaten die in de gietvorm zijn gemaakt om tijdens het gieten de lucht uit de vormkast te laten ontsnappen en uiteraard moet er ook het vloeibaar gemaakte gietijzer in de vorm gegoten kunnen worden. Als dan het onderdeel uit de vorm kwam had je een soort van gietijzeren trechter op het onderdeel zitten. Deze werd er dan afgeslagen en de knoest werd net als de braampjes glad geslepen. En dat is wat je op het blok ziet zitten. Hier heeft een opkomer gezeten welke is glad geslepen. Mijn blok heeft hetzelfde. Niks bijzonders. Het zelfde proces geldt voor giet aluminium. Ook kan het een gevolg zijn van een plaatselijke hardheidstest van het gietmateriaal. Dit werd periodiek op diverse gietvormen uitgevoerd in het kader van kwaliteits waarborging. Bij deze hardheidstest ontstaat dan een soort van putje welke met een referentiekogel in het materiaal werd gedrukt. Na de hardheidstest werd ook dit putje weer glad gestreken met een slijptol. Geen nummers wat verwijderd is maar gewoon ontstaan bij de geboorte van je motorblok. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Groetjes een iedereen. :wink_smile:

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vond het antwoord op het engine nummer in dit topic:http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=13830

@Humaxy: bedankt!

 

 

 

 

Als je de RC46 bedoelt tussen 98/99 en 2000/2001 dan zijn dit enkele verschillen:

Een 98/99 model heeft condoom spiegels.
Een 98/99 heeft een handmatige 'choke', later is dit automatische geworden.
In Nederland waren de 98/99 modellen niet voorzien van een catalisator. Als je wel een catalisator
hebt zit er een stikker op de zijkant met iets van HEC3. Veel VFR's worden geimporteerd uit
Duitsland, Die hebben altijd een kat gehad.
Frame nummers: 98/99 modellen hebben oa WM (98) of XM (99) in het framenummer, 2000 heeft
YM erin en 2001 1M3.
Motornummers (links op het blok, vlak bij de achterschokbreker)
98 RC46E-2000001
99 RC46E-2200001
2000 RC46E-2300001
2001 RC46E-2350001
Model codes: 98 VFR800FI-W
99 VFR800FI-X
2000 VFR800FI-Y
2001 VFR800FI-1
Deze codes staan op de zgn mudguard, onder het zadel, ergens vrij ver aan de achterkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...