Ga naar inhoud

VFR1200 uitstervend ras ?


MVG
 Delen

Aanbevolen berichten

ik denk ook dat het begrip ´mooi´ nogal subjectief is. Persoonlijk vind ik het geen mooie fiets en komt wat log en ´overstyled´ over. Mooi getekend, maar zonder gevoel......ik krijg er een beetje een BMW gevoel bij; groot, degelijk, tourbuffel. Geen sportief gevoel (jaja leg die maar eens uit) die ik bij de andere VFR´s wel ervaar.

Natuurlijk zal het wel meevallen met het rijgedrag, maar ja primair als ik ben ga ik toch voor de looks in eerste instantie. En de prijs is ook vrij hoog ja....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem bijna 3 jaar gereden.

 

Tegen:

Afschrijving als een idioot :blink: maar ok, dat is leuk voor mensen die er nu eentje tweedehands zoeken (mijn zakelijke aanschaf verzacht de pijn, belasting betaald mee in de afschrijving ^_^ )

De zithouding, ik moest behoorlijk doorrijden wilde ik wat minder last van mijn polsen hebben ondanks de Helibars)

 

Dat laatste was ook van doorslag voor mijn "hoogpotige"opvolger de CT zit gewoon heerlijk :crossy:

 

Voor:

Persoonlijk: ik vond hem wel mooi, raar op foto's niet maar in het echt: mooooooi (en kom op zeg, die Beemers met die schele meters en lampen, jak .... )

De kracht is heerlijk, nadeel constant te snel

Zwaar vond ik lekker, woon werk verkeer op de snelweg dus een lekkere zware fiets rijd gewoon lekker, hij lag heerlijk op de weg, bij elke snelheid.

Brandstof verbruik vond ik wel meevallen en de actieradius was voor mij geen probleem.

Cardan, echt heerlijk zo'n ding.

 

Met de CT heb ik een aantal voordelen overgenomen maar nu met een fijne zithouding en hetzelfde V4 blok.

(voor mij persoonlijk hadden de pk's niet terug gehoeven, soms mis ik ze op de snelweg... :blush: ) jaja het zijn er zat, maar toch.

 

In mijn 32 jaar motorervaring staat de VFR1200F met zijn rijeigenschappen op 1

De CT met zithouding op 1 en rijeigenschappen op 2

 

Kortom de V4 1200 is voor mij een goede zet geweest.

Ik denk dat het vooral belangrijk is wat je wilt, voor mij was het een uitstekende keuze in ieder geval.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal al eens besproken en verteld dat de VFR1200F niet zo populair is geworden dan Honda ooit voor ogen had. Honda vertelde in zijn aankondiging van deze motor dat deze motor voor een nieuwe beleving in motorrijden zou zorgen. Het leek wel een sprookje. En dat bleef het. De pers viel het ook allemaal wat tegen en die schreven dat ook op. Ook waren er erg goede en positieve testen. Maar de machine bleek voor de meesten te modern en te duur dus werden de negatieve puntjes graag doorverteld. Jammer.

De nieuwe VFR800F is daarentegen oude wijn in nieuwe zakken. Maar wel goed gedaan denk ik. Mooi modelletje, beter specificaties en op aardig wat punten verbeterd. Maar kost nu net zo veel als een Blackbird vele jaren terug.

 

Honda had een vergelijkbare werkwijze ook kunnen toepassen op de Blackbird. De toch al erg goede Blackbird had dan een goed verkochte motor geworden. Velen hadden geen uitstapjes gemaakt naar andere merken zoals bv BMW. Velen hadden dan ook geen teleurstellingen hoeven te verwerken en de VFR1200F was er dan waarschijnlijk nooit geweest. Maar men heeft bij Honda echter anders besloten.

De VFR1200F is naar mijn mening niet te vergelijken met de BB. Een V4 of een 4 in lijn. Lijkt niet op elkaar. Ze rijden dan ook echt heel anders. De motoren hebben echt andere karakters om het zo maar te noemen. De BB was ooit als sportmotor bedacht maar had meer sportieve tour eigenschappen. Later werd hij dan ook gewoon verkocht als sport-tourmotor. Hij had een tijdloos ontwerp mee gekregen dat ook nu nog veel waardering krijgt. De VFR1200F werd als sport-tourmotor bedacht alleen was hier de nadruk toch wat meer tour. Er zit 14 jaar tijd tussen de ontwikkeling van beide machines. In die 14 jaar zijn er heel wat ontwikkelingen geweest die konden worden verwerkt in de VFR1200F. En die zijn dan ook toegepast. Ook in de vormgeving zie je dat terug. De stijl is vergelijkbaar met wat je nu ziet bij de VFR800F alleen is deze nu wat rustiger en wat minder extreem toegepast. Maar vooral je smaak zal bepalen wat je mooi vind.

 

Ik heb in ruim 7 jaar tijd twee Blackbirds gehad. Beide injectie modellen. Meer dan 100.000 km heb ik met dit model gereden. Het blok is fantastisch. Snel koppelrijk en veel vermogen. Maar wel een dip bij ca 5000 toeren. En de Blackbird was erg rukkerig op het gas in het stadsverkeer. De voorvork de vering waren en achterbrug waren niet al te best. Zeker als je het nu vergelijkt met de VFR1200F. Daar werden dus andere veren voor gekocht en de vorkpoten werden van nieuwe shims voorzien en een compleet nieuwe schokdemper voor achter. Ook heb ik de remmen wat aangepast maar dat was niet echt nodig. Op het circuit scheelde het wel merkbaar. De Blackbird kreeg ook een andere uitlaat en een Powercommander. Ook het secundaire luchtsysteem heb ik buiten werking gesteld. Dat maakte motor nagenoeg perfect. Maar na ruim 100.000 km wil je gewoon wat anders.

 

Dat werd een BMW 1200S. Mooi en goed sturend rijwiel gedeelte en haast perfecte remmen. Voor de rest vaak en veel allerlei problemen. Na 8 maanden heb ik hem weg gedaan met ruim €3800, reparatie onkosten. Die heeft de BMW dealer mogen opknappen. Ook deze motor was rukkerig op het gas bij lage touren.

 

Na anderhalf jaar VFR1200F heb ik moeten constateren dat Honda het met de VFR1200F ook niet helemaal echt voor elkaar heeft gekregen. Vering heb ik aangepast. Nieuwe veren voor en een nieuwe schokdemper achter. Een PCV en een ander uitlaat en ook het secondaire luchtsysteem heb ik buiten werking gesteld. Ook deze motor is soepel, is krachtig met veel koppel en veel vermogen en trekt alsof er geen eind aan komt. Maar het komt er wel heel erg anders uit dan bij de Blackbird. Maar wel net zo verslavend. Het rijwiel gedeelte is merkbaar veel stabieler en de remmen zijn echt perfect. Hij is wat zwaarder maar daar merk je tov de BB niks van. Hij stuurt fijner en nauwkeuriger. De koffers zijn dan misschien klein. Ze zijn ruim voldoende voor mij. De BMW koffers waren kleiner en daar kreeg ik niet alles in voor 1 week weg. Ik vind motor ook mooi. Vanaf de eerste keer dat ik hem in het echt mocht zien bij Honda Nederland op Schiphol-Rijk. Mooi gemaakt tot in het detail. Toen wist ik al dat ik deze motor ooit ging rijden. Wat me wel tegen is gevallen dat Honda meer milieuzaken heeft bedacht en verwerkt in de werking van oa de ECU. Het afstellen van de PCV vraagt wat meer aandacht dan bij de BB. De dip in de eerste en tweede versnelling en de begrenzing op de topsnelheid had Honda ook beter achterwege kunnen laten. Ik ben ook die zaken intussen de baas maar daar vertel later wel meer over.

 

Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo erg dat de VFR1200F geen allemansvriend is geworden. Veel mensen kennen het model helemaal niet en staan verwonderd en vaak kwijlend er naar te kijken. En ja hij is duur. Maar dat was de BB en de BMW ook. Alle drie verbruiken ze veel en verslijten ze veel banden. De BMW was het zuinigst de BB een echte veelzuiper. (mijn rijstijl) De VFR 1200F is de meest comfortabele de BB is daarbij wat spartaans te noemen. Hij gaat makkelijk over de 200 maar dat houd je niet lang vol. Bij de VFR1200F weer wel. Ik kan zo nog wel wat meer vergelijken gaan maken.

Maar ach, elke week uit eten gaan bij hetzelfde goede restaurant gaat ook vervelen. De overstap naar de VFR1200F smaakt nu naar meer. Ik ben blij met deze motor. Ja, zelfs in mijn nopjes. De herinnering aan de smaak van de BMW is zuur en aan die van de BB weer heel erg prettig. Daar denk ik met plezier aan terug.

 

En iemand anders vindt weer andere dingen lekker en op ook weer ander manieren. Snert bijvoorbeeld. Daar heb je ook zo veel recepten van. Daar kwamen we op de laatste VFR1200 meet en geniet in Friesland ook weer achter.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb niet op de 1200 gereden, mijn subjectieve mening is het uiterlijk, die 'neus' is gewoon een gedrocht... :r

daarnaast denk ik dat ze de plank hebben misgeslagen in de sport-tourmix, ze wilden het beste van twee werelden en daar zijn ze gewoon niet in geslaagd!

zoals genoemd is hij niet sportief genoeg en mist hij teveel tourkwaliteiten, gevalletje 'vleesch noch visch' .... :sleep:

 

niet voor niets dat ze ijlings met een snelle remake van de VFR800 zijn gekomen nietwaar? :scratchchin:

 

 

BB heb ik overigens ook gereden, maar lijkt mij teveel op een kruisraket, en de Vtec is voor mij fijne mix tussen sport en toer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het helemaal met Frank-B eens!

 

De mooiste motor momenteel op de markt!

Rijdt heeerlijk, en ik heb dus echt NUL last gehad van de zogenoemde kinderziektes.

En voor iedere klacht die je hierover leest zijn er 100 mensen die er GEEN last van hebben, zo werkt internet nu eenmaal.

 

En als ik fact based de argumenten in dit topic lees is veruit het meeste eigen smaak en subjectief. Want zelfs de prijs is in vergelijk met de duisters en italianen NIET hoog.

 

 

en nu weer verder met Bluebird.... :popcorn:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die is er jaren klaar mee hoor. Die heeft er gelukkig geen last van dat ie pas na 380 kilometer mag tanken en niet om de paar 1000 km nieuwe sloffen moet kopen. En dat wil ie graag zo houden. Zo zijn we allemaal weer gelukkig. :D

 

:focuski9:

aangepast door Bluebird
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil geen ABS

Wil geen tractie controle

Wil geen nieuwe banden kopen

Alles is te duur

Alles is k*t

 

Maar maakt ook geen kilometers.

 

Ach wat maakt het ook uit :upyours:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel ik maar. Er zijn ook nog andere manieren om het milieu te verpesten. :schater:

 

En al die kilometers die me zouden aanzetten tot aanschaf van een dergelijk apparaat heb ik reeds lang achter me liggen. Ik rij nu alleen nog maar voor mn eigen plezier. Het heeft allemaal wielen en van die uitlaat zie je toch niks. :upyours:

aangepast door Bluebird
Link naar reactie
Delen op andere sites

K*t, dus ik rijd al die kilometers ook nog niet eens voor mijn plezier! :wall:

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik toch een gespleten persoonlijkheid, want ik heb er toch nog een lol in!

Zelf nog met 1200 km. snelweg op een enkele dag.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook. Aber das war einmal. Er komen ook nog wel eens wat andere kostbare hobby's bij.......

 

Overigens zou ik de heer Dutchgatie er op willen wijzen dat dit over modelinformatie gaat en geen geleuter en gezweuter is. ;)

aangepast door Bluebird
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, zo, wat een commentaren op de VFR1200. Ik sluit mij aan bij 2 conclusies; de prijs en de typering door Honda meegegeven. Misschien een te hoog verwachtingspatroon bij de potentiele klant? Dat er fabricagefouten zijn voorgekomen (in een relatief klein aantal motorblokken) is door Honda Europe goed en snel opgelost. Modellen zijn en blijven des Honda's, met een eigen smoel. Dat vindt je mooi of niet. Nu zie je inderdaad de 'crossmodellen' als een nieuwe trend. Is niet mijn smaak daarom geen 1200 crostourer voor mij. BMW is met de GS serie erg succesvol en Honda wil daar ook wel wat van verkopen. En ja 18.000 euries (incl. 1000 voor de koffers) heeft ook niet iedereen op voorraad. Maar de hele motorbranche heeft het slecht ook 2de hands is er weinig verkoop. Las recent in de krant dat het weer aantrekt.

 

Een miskleun? Onzin, de VFR1200 heeft een zeer eigentijds ontwerp waar goed over is nagedacht. En er zijn op iedere motor op- en aanmerkingen te maken. Mijn VFR'rtje staat nu op 40.000 km en rijdt prima. Trekkracht, wegligging, vermogen, acceleratie en waanzinnige remmen (nog nooit eerder zulke strakke stoppers ervaren) en een fantastische rijmotor. En op het circuit wil ie ook wel uit de voeten, waarvan akte. Bandjes gaan wel iets harder (voor 9000 km, achter 12.000 km) gewicht op het voorwiel bij echt remmen........is toch 265 kilo wat moet stoppen.

 

Ja, zadel is glad en de tank te klein? Mijn actieradius is gemiddeld 260 km. Mooi om dan na het tanken effe een bakkie te doen.

 

Motorrijden is en blijft je persoonlijke beleving en vergelijkbaar als sex :154: : goed warmrijden en dan helemaal opendraaien!!

 

Groetjes, Erwin :yahoo:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij was mooi toen ie uitkwam en dat is ie nog steeds!

 

 

Kijk!!!! 2 VFROC Forummers!!!

 

0ec019eb.jpg

 

 

 

 

 

 

Ja, het zegt echt VFR!!!

 

d791c0cd.jpg

 

 

 

 

 

Caged animal???

 

 

7842253e.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...