Ga naar inhoud

Achterbrug demonteren RC36/2


VFR2B
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben mijn oude motor aan het slopen maar ik krijg de achterbrug er niet af.

Heb al wat topics gezien dat er speciaal gereedschap aan te pas komt.

(Ook met het los maken van het motorblok volgens mij).

 

Is het mogelijk dat ik dit van iemand kan lenen? :c040:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand? Heb er toch wel eentje nodig om e.e.a. te demonteren.

Bij de dealer kost ie € 142!! Ze hebben er zelf geen op voorraad..

 

Honda onderdeelnummer: 07908-4690002

 

post-4467-0-70353900-1400007580_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt van een (oude) dopsleutel zelf een passende sleutel maken met wat boor/zaag/vijlwerk. Je hebt ook een passende inbussleutel nodig voor op de as. Als het de bedoeling is de boel ook weer te monteren heb je eigenlijk wel dit speciale gereedschap nodig, omdat je de moer op een bepaald moment(kracht) moet vast zitten terwijl je de inbus van de as tegenhoudt. Bij deze klus is het misschien handig om de honda servicemanual of een werkplaatshandboek van Haynes of Peters te raadplegen, dan snap je hoe eea in elkaar zit.

Edit: ik heb een tekening van de speciale sleutel met alle maten, dus als je handig bent met metaal; kun je er zelf een maken. Laten maken is ook een optie, maar of je dan voor minder klaar bent dan bij de aanschaf van een nieuwe weet ik niet.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg je het niet met alleen een grote inbus voor elkaar? Het lijkt me eigenlijk niet meer dan een wartelmoer om de as mee klem te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, maar aangezien het hier alleen om de demontage gaat zou je ook kunnen proberen alleen de inbus er uit te draaien bedoelde ik. Dan komt die moer vanzelf wel mee was mijn gedachte.

aangepast door Bluebird
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker, maar het zou niet onmogelijk zijn door een flinke ijzeren pijp op de inbus te zetten als je de achterbrug alleen los wilt hebben. De wartel is inderdaad bedoeld om te voorkomen dat de stelbus verdraait maar dan uit zichzelf. Dat wordt anders als je de inbus met brute kracht een handje gaat helpen aangezien de schroefdraad hetzelfde blijft. Het lijkt mij wel het proberen waard in ieder geval.

 

Uiteraard is het wel het beste het juiste gereedschap te hebben en zo'n sleutel is best te maken. Al helemaal als je daar 142 euro mee in je zak kunt houden. Ze lijken wel gek.

aangepast door Bluebird
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze dop is op eBay voor véél minder te koop.

En ik heb m ooit zelf eens gemaakt van een grote dop (32 ofzo) is goed te doen als je een beetje secuur kunt werken met de haakse slijper

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wartelmoer zit ondanks de kruipolie muurvast. Deze moet eerst los om dan de imbus los te maken.

Zelf maken heb ik overwogen maar ben niet zo handig daarin. Moet wel behoorlijk wat kracht kunnen verdragen.

 

In Engeland zag ik inderdaad een Swingarm tool te koop. Denk dat ik maar eentje moet bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij hoef je alleen de moer nr. 21 aan de andere kant van de steekas maar te verwijderen om met een inbus de as er gewoon uit te kunnen draaien. Als ik het zo bekijk dient de wartel alleen als borgmoer voor stelbus nr. 12.

 

post-975-0-17641000-1400140202_thumb.gif

 

Die wartel zou je in principe dus kunnen laten zitten om de brug te demonteren tenzij de inbus een passing in stelbus 12 heeft. De speciale sleutel zul je sowieso wel nodig hebben.

aangepast door Bluebird
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik goed begrijp wat er bedoeld word, heb ik bij mijn donor RC36 een bout gebruikt in combinatie met een waterpomptang.

De bout paste er precies in, ik heb geen speciaal gereedschap gebruikt en heb motorblok en swingarm zelf gedemonteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De as (9) komt met zijn zeskant aan het eind in de schroefdraad bus (12), in de as zit weer een inbus zeskant, samen met de as en schroefdraad bus sluit je het lager van de achter brug op met moment van 15 Nm

Daarna de gekartelde moer 20 (met het speciaal gereedschap) vastzetten met 80 Nm met tegenhouden van de as (9) met schroefdraadbus (12)

Dan aan de andere kant (links) de moer (21) op de as vastzetten met 95 Nm.

 

( ) nummers van post van Blue, zie boven

 

post-4095-0-93053700-1400153213_thumb.jpg

 

post-4095-0-30381400-1400153215_thumb.jpg

 

post-4095-0-35565200-1400153234_thumb.jpg

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, vollediger kan het niet. :) Wist dus niet zeker dat de steekas een zeskantpassing in de stelbus heeft. Aangezien het hier alleen om demontage gaat zou ik toch de optie open houden om met een stalen pijp op de inbussleutel proberen de scharnierbout van de achterbrug er uit te draaien. Zo vreselijk veel weerstand kan die borgmoer/wartel toch niet geven.

aangepast door Bluebird
Link naar reactie
Delen op andere sites

De borgmoer/wartel moet er eerst uit voordat de as met stelbus/schroefdraadbus er uit kan, je bent dus een stukje gereedschap nodig om de wartelmoer er uit te draaien

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...