Ga naar inhoud

Dashcam en action-cam....verbod/beperkingen..


Paske
 Delen

Aanbevolen berichten

http://www.tourenfahrer.de/artikel/artikel/detail/News/action-cam-verbot-in-oesterreich/

 

Denk niet dat dit artikel voor 100% juist is, voor wat onderstaande betreft ivm België....correct me if i'm wrong....

Saftige Strafen in Österreich

In anderen Staaten der EU ist man weiter. In Österreich, Belgien, Luxemburg und Portugal existiert neuerdings ein Verbot von Dashcams. Und jetzt wird es für Motorradfahrer interessant: Auch die beliebten Action-Cams, mit denen Biker gerne sportive Fahrmanöver filmisch verewigen, fallen darunter. Dies hat ein Vertreter der Landespolizei Vorarlberg gegenüber dem TOURENFAHRER explizit bestätigt.

aangepast door Paske
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze dit verhaal inderdaad doortrekken mag je straks nergens filmen of zelfs foto's maken.. Gevolgens ullen zo ver strekken dat ik op dit moment niet geloof dat het verbop op filmen vanuit een auto of vanaf een motor er in Nederland komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd daar komt het op neer in de eerste link.

En ik moet blijkbaar mijn commentaar die ik eerder gaf bijschaven :

 

http://www.vief.be/geld-en-recht/laat-privacy-discussie-voor-wat-ze-is-koop-een-dashcam.html

 

 

Volgens de privacycommissie moet jedashcamera’s – zoals elke bewakingscamera – aangeven. De commissie oordeelt dan of je de camera nodig hebt of niet. Wie dat niet doet, riskeert een boete van 150 tot 600 euro. Aangifte zal je 25 euro kosten. We durven er veel op verwedden dat amper een fractie van de in gebruik zijnde dashcams met deze formaliteit in orde is. Naar aanleiding van de recente heisa kan de aandacht van controlerende politie er wel op gevestigd worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat stuk van Oostenrijk niet helemaal gelezen maar het komt er op neer dat je een boete kan krijgen van maximaal €10.000 en is aan de orde in het kader van de privacy wetgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met Mesmer eens dat we met deze regelgeving ons op een hellend vlak bevinden. Hoever gaat men erin en is dit überhaupt houdbaar tegenover Europese regelgeving. Iedereen kan tegenwoordig met zijn telefoon of digitale camera filmen. Moet dit dan ook verboden worden? Als ik met mijn camera langs de weg sta en de omgeving film en daarbij langsrijdend verkeer en dit op youtube gooi, is dit dan ook privicyschending? Ben blij dat dit in Nederland i.i.g. in de openbare ruimte (dus ook in het verkeer) niet verboden is. Stel je voor. Dan kan je iedereen met een telefoon of camera wel gaan aanklagen. Producenten van actioncams zullen er op zijn zachtst gezegd niet blij mee zijn denk ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik met mijn camera langs de weg sta en de omgeving film en daarbij langsrijdend verkeer en dit op youtube gooi, is dit dan ook privicyschending?

Niet direct. hier kan je lezen wat wel en niet mag.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat van boven:

Als ik met mijn camera langs de weg sta en de omgeving film en daarbij langsrijdend verkeer en dit op youtube gooi, is dit dan ook privicyschending? Ben blij dat dit in Nederland i.i.g. in de openbare ruimte (dus ook in het verkeer) niet verboden is.

 

Dat is helemaal afhankelijk van welke bedoelingen je er mee hebt. Als iemand goed herkenbaar te zien is en je probeert daar iemand "zwart" mee te maken dan mag dat niet. Getuige de rechterlijke uitspraak van pesterijen filmpje recent in Hoogvliet, is verboden.

 

Google mag mensen in streetview niet herkenbaar in beeld laten, ook kentekens niet.

Duitsers gaan een stap verder en verbieden streetview al helemaal.

 

Dus ja in meerdere of mindere mate ook hier verboden........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is juist het punt. Je filmt iemand anders zonder verdere bedoelingen. Niet expres om hem zwart te maken of zoiets. Hij is op dat moment gewoon in jouw nabijheid aanwezig.(openbare ruimte) Of je deze persoon nu kent of niet. Om nou direct dit onder privicyschending te plaatsen en daarom gelijk maar alle camera's te verbieden gaat mij te ver. We hebben het wel over privépersonen en niet over (overheids-) instanties of dergelijke. Hier gelden andere regels voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...