Ga naar inhoud

Welk kaartmateriaal (OSM of Garmin?)


Aanbevolen berichten

Ik vind het belangrijker dat de kaarten up to date zijn (woon in de haarlemmermeer) en de nieuwe wegen staan er nog steeds niet op.

Een oud collega zegt dat ik kaarten moet halen uit OSM (Open Street Maps) die zijn uitgebreider en de nieuwe wegen staan daar wel.

Maar met de opmerking je moet wel weten wat je doet anders overschrijft hij dingen en je moet andere mappen aanmaken.

Misschien weet Mr GPS (Hans)hier wat over te vertellen?????

 

Gr Nico

 

 

 

Dit topic is afgesplitst van http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=23783&page=0

aangepast door Roodrunner
off topic in oorspronkelijk topic
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien weet Mr GPS (Hans)hier wat over te vertellen?????

 

Over OSM bedoel je?

 

Installatie daarvan is niet zo'n probleem. Makkelijkst is als je werkt met een los SD kaartje en de OSM kaarten daarop zet. Wil je 'op zeker' gaan dan kan het verstandig zijn even met javawa jdm een backup van je toestel te maken.

 

OSM als zodanig is een geweldig initiatief. En nog mooier is dat je ze via garmin.openstreetmap.nl in garmin-format kunt downloaden.

 

Plusplunt van OSM is de actualiteit: met een beetje handigheid kun je zelf wijzigingen in de 'moeder database' van OSM aanbrengen. Bovenstaande site maakt elke week een update van die moederdatabase. Een wijziging wordt dus heel snel verwerkt.

 

ECHTER: OSM heeft ook nadelen: juist doordat iedereen er aan kan sleutelen zullen er ook vaker fouten in staan. Ook de kwaliteitscontrole staat of valt feitelijk met input vanuit de community. Met fouten bedoel ik dan niet zo zeer dat een weg verkeerd ligt, maar dat de attributen verkeerd staan cq dat een weg niet goed gekoppeld wordt waardoor er geen route over kan worden berekend. Zo heb ik zelf, toen ik een zandpad wilde toevoegen, de weg voor mijn huis per ongeluk ook in een zandpad veranderd...

Ook het zoeken op adressen zal met de OSM minder goed gaan, evenals het berekenen van langere routes.

 

Voor de motornavigatie raad ik aan 'gewoon' met de City Navigator te werken; zeker als je een lifetime update hebt. Door kwaliteitscontrole en distributieaspecten zal het wat langer duren voor een nieuwe weg er in staat; de kwaliteit is ook hoger. En dat zo'n nieuwe weg er dan pas na een half jaar of zelfs een jaar in staat, daar is mee te leven; nog niet zo lang geleden werkten we jarenlang met dezelfde papieren kaart; die bovendien op moment van verschijnen al een jaar oud was.. Af en toe gezond verstand gebruiken.

 

ECHTER:

a. heb je een ouder type garmin, zoals de 2610 of quest waarvoor geen garmin-kaartupdates meer uitkomen: dan is OSM de oplossing

b. gebruik je je toestel ook voor fietsen dan is www.openfietsmap.nl een aanrader; kent werkelijk vrijwel alle fietspaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans bedankt voor je reactie,

 

Ik heb nog een 2710 waar het touchscreen is afgebladderd maar kon volgens waypoint geen vervanging kopen (had wel een life time update) maar toen toch maar besloten een 660 aan te schaffen ook met lifetime update en dat gaat nog steeds goed.

Dus wacht ik wel af wanneer de nieuwe wegen beschikbaar zijn en ga me maar eens verdiepen in base camp.

 

Gr Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus wacht ik wel af wanneer de nieuwe wegen beschikbaar zijn en ga me maar eens verdiepen in base camp.

 

Prima. Ter info: naar verwachting komt er volgende week een kaartupdate uit; die is dan echter alleen voor de NTU toestellen (zumo 3xx en later). Voor de NT komt er naar verwachting in augustus een nieuwe update.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Naar aanleiding van dit topic ben ik afgelopen weekend wat gaan experimenteren met OSM op mijn Quest. Het lijkt inderdaad een prima alternatief voor de kaarten van 2008 waaraan ik levenslang vast zit... Het kaartmateriaal lijkt me wel meer geheugenruimte in te nemen dan origineel en dat is op de Quest met zijn 236 MB aan kaartgeheugen wel een aandachtspunt.

Verder loop ik tegen een probleem aan als ik verschillende OSM-kaarten wil combineren in Mapsource. Ik heb apart de Beneluxkaart binnengehaald en de kaart van Italië. Maar ik kan maar één van de twee geïnstalleerd hebben in Mapsource, de andere wordt steeds gedesinstalleerd. Nu is dat behoorlijk vervelend omdat je de kaarten enkel in één keer via Mapsource kan opladen naar de Quest.

Het enige alternatief lijkt me om ineens het kaartmateriaal van heel Europa down te loaden, maar dat is dan wel erg omslachtig/tijdrovend, als het technisch al kan. Zijn er simpelere manieren om kaartmateriaal te mergen in Mapsource?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan z.g.n. fouten tegenkomt in zo'n kaart van Garmin of OSM, waar kun je dan fouten melden ? Ik bedoel, ik weet van een aantal wegen hier waar je met de motor wel degelijk in mag, maar met de auto weer niet. Dus als ik dan een route wil plannen via die weg, dan kan dat niet, aangezien ze door Garmin als gesloten voor alle motorvoertuigen worden gezien (terwijl dat niet zo is!).

 

Of is daar een mouw aan te passen, zodat als je een route plant met de motor, dat je dan alsnog wél over die wegen kan gaan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan z.g.n. fouten tegenkomt in zo'n kaart van Garmin of OSM, waar kun je dan fouten melden ? Ik bedoel, ik weet van een aantal wegen hier waar je met de motor wel degelijk in mag, maar met de auto weer niet. Dus als ik dan een route wil plannen via die weg, dan kan dat niet, aangezien ze door Garmin als gesloten voor alle motorvoertuigen worden gezien (terwijl dat niet zo is!).

 

Of is daar een mouw aan te passen, zodat als je een route plant met de motor, dat je dan alsnog wél over die wegen kan gaan ?

Bij OSM is dat makkelijk: ga naar de kaart en maak een account en pas zelf de weg aan of klik aan de rechterzijde op het icoontje "opmerking bij kaart maken" Zet een marker op de weg en vul je opmerking in. Een OSM tekenaar zal er dan hopelijk spoedig naar kijken en de boel aanpassen.

 

@Knalselder: Op de website van openfietsmap staat beschreven hoe je een eigen kart maakt uit de OSM data. Daarmee zou je een optimale motorkaart kunnen maken voor jouw Quest. Wel wat werk om het op te zetten maar eenmaal voor elkaar heb je voor altijd vers kaartmateriaal voor je GPS. Er is al openseamap, openfietsmap, openmtbmap dus waarom geen openmotorcyclemap?

aangepast door V4 Rosso
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Quest doet echt nog perfect wat hij moet doen en kent nooit bugs of vastlopers (meer). Hij heeft me al door een groot stuk van Europa gebracht op de motor, op de fiets (de accu gaat een stuk langer mee dan de zumo's) en vroeger ook in de auto (nu Audi MMI plus, dat kost pas geld ;-( en een Nüvi voor het vrouwtje). 8 jaar geleden was de Garmin trouwens een grotere investering dan een nieuwe nu... Wat ik Garmin maar moeilijk kan vergeven is dat ze al na enkele jaren met de ondersteuning van de kaartupdates gestopt zijn. Van hun lifetime updates krijg ik dan ook zure oprispingen.

De OSM kaarten zien er echt prima uit en tijdens een korte oefengalop in het weekend bleek er ook goed een route mee te rijden. Bovendien staat een grote verbindingsweg in de buurt die pas 4 maanden geleden open ging er netjes op. Dat was niet het geval voor de hagelnieuwe Zumo 340 LM van mijn maatje. Als de tijd daar is komt er heus wel een nieuwe Garmin maar als ik op deze manier de nuttige levensduur van mijn onverwoestbare Quest een paar jaar kan rekken, graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij OSM is dat makkelijk: ga naar de kaart en maak een account en pas zelf de weg aan of klik aan de rechterzijde op het icoontje "opmerking bij kaart maken" Zet een marker op de weg en vul je opmerking in. Een OSM tekenaar zal er dan hopelijk spoedig naar kijken en de boel aanpassen.

 

@Knalselder: Op de website van openfietsmap staat beschreven hoe je een eigen kart maakt uit de OSM data. Daarmee zou je een optimale motorkaart kunnen maken voor jouw Quest. Wel wat werk om het op te zetten maar eenmaal voor elkaar heb je voor altijd vers kaartmateriaal voor je GPS. Er is al openseamap, openfietsmap, openmtbmap dus waarom geen openmotorcyclemap?

 

"openmotorcyclemap" je kan .. of we kunnen altijd zo'n project starten natuurlijk ;)

 

Maar als b.v. mensen met een navigatie hier op dit forum b.v. al hun 'mooie motor routes' delen, in de divere formaten voor de diverse navigatie apparatuur, dat zou al een goed begin zijn lijkt me :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het enige alternatief lijkt me om ineens het kaartmateriaal van heel Europa down te loaden, maar dat is dan wel erg omslachtig/tijdrovend, als het technisch al kan. Zijn er simpelere manieren om kaartmateriaal te mergen in Mapsource?

 

Twee mogelijkheden:

a. de hele kaart van europa downloaden en in mapsource je selectie maken van beide regio's ineens (da's het makkelijkst)

b. via garmin.openstreetmap.nl kun je ook je eigen handmatige selectie maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel Europa downloaden en installeren is effectief nog het gemakkelijkste, maar via openstreetmap.nl kan je een dergelijke selectie niet maken: te groot. Is er een andere site waar dit wel kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...