Ga naar inhoud

12000 km onderhoud VFR1200f


nopper
 Delen

Aanbevolen berichten

Hello,

In het verleden deed ik vaak het onderhoud aan mijn motoren zelf. Nu vraag ik me dus af wat er dient te gebeuren aan een 1200 (DCT)en of dit makkelijk zelf te doen is?

 

Ik dacht aan de twee filters en de olie, olie cardan verversen en remolie verversen. Vooral betreft dat laatste vraag ik me af of dit simpel te doen is? Ik heb een vacuümpomp om te ontluchten.

Mag ik ABS foutmeldingen verwachten of iets dergelijks?

 

Nog belangrijke aandachtspunten?

 

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zou beginnen om een werkplaatshandboek te scoren/ downloaden. Daar staan je checkpunten beschreven.

Zou even goed naar de remmen kijken ( blokslijtage, zuigers, etc.)

Zaken als vervangen remvloeistof etc. is eenvoudig. Bij het vervangen van de cardanolie even goed de instructies volgen om er precies genoeg in te doen. Afdekkap is kwetsbaar dus voorzichtig met vastzetten.

Mocht je de kuip eraf willen halen, kijk dan even op Youtube. Goed filmpje. Als je het eenmaal weet is het goed te doen. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk is het zeker niet. Zoals Antoine reeds zei, schaf wel een werkplaatshandboek aan.

De oliefilter is standaard. Geen idee ivm de filter voor de DCT.

Het was wel moeilijk de correcte olie te vinden die Honda voorschrijft (viscositeit). Persoonlijk gebruik ik Motul 7100 full sintetic.

Heb je nog nooit de de moto (fairings) uit mekaar gehaald - neem je tijd - vooral de ABS plastiek kan je gemakkelijk breken. Neem foto's - de moto terug in mekaar steken is wel een uitdaging...

Bij mij was de luchtfilter nog heel proper ( op een paar vliegen na). Gewoon eventjes gereinigd met hoge druk lucht.

De cardanolie moet je zeker vervangen indien je dit niet gedaan hebt na een paar duizend km. Zo vermijd je dat er eventuele metaalresten bij het inrijden in de cardan blijven. Neem het zekere voor het onzekere.

 

Een goede raad: bereid je wel goed voor.

 

Tip: persoonlijk gebruik ik speed bleeders voor de remmen en de koppeling. Heel makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kuipen heb ik destijds al eens verwijderd bij het plaatsen van de nieuwe vering. ik vond het wel meevallen.

Het handboek heb ik al ergens op m'n schijf staan.

Dan ga ik het dus maar zelf doen. Weer wat centjes uitgespaard.

 

Alle tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter info: filters mogen NOOIT met perslucht gereinigd worden!

De stofzuiger mag wel (dat is maximaal 1 Bar drukverschil, en zelfs dat haal je bij lange niet), maar perslucht geeft meestal 6 tot 10 Bar drukverschil Hiermee kan je de poriën van het filter zeer gemakkelijk beschadigen waardoor de kleinste stofdeeltjes niet meer uitgefilterd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag,

 

Een 12000 km beurt is gemakkelijk zelf te doen.

Bakfilter ( voor de dct ) hoef je niet te vervangen bij 12000.

Verder olie/en olie filter.

Indien cardanas olie vervangen ( is niet voorgeschreven bij 12000) wel aan te raden.

Remblokken controleren ,bandenprofiel diepte spanning banden.

Remolie pas vervangen bij 24000. ( of hij moet ouder zijn dan 3 jaar).

Koelvloeistof niveau controleren.

De kuipdelen hoeven er niet af, luchtfilter pas vervangen bij 24000, of je moet in zeer stoffige omgeving hebben gereden.

 

Ik weet niet hoe oud je 1200 is, maar om je volledige garantie te behouden ( stempels in boekje) zou ik indien je nog onder de 3 jaar zit even overleggen met dealer ( vfr 1200 heeft 3 jaar volledige garantie )

 

Maar een 12000 km stelt niets voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog iets belangrijks:

 

De radiatorvloeistof was nog wel op peil, maar de overlooptank voor de radiator was volledig leeg toen ik het rond 10.000 km controleerde. Makkelijk een halve liter koelvloeistof moeten bijvullen.

 

Ook nu vul ik regelmatig kleine hoeveelheden bij...

 

Mijn vraag aan anderen: hebben jullie dit ook al voorgehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf het altijd knap vinden dat de remmen altijd weer werken met die remolie :39:

Ja ik weet het maar ik blijf vertikken om standaard fouten als goed te accepteren, het is remvloeistof en je ketting heeft kettingwielen i.p.v. tandwielen (die zitten in je versnellingsbak) :coolsmiley:

[/zeurmodus]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is maar een goede benaming en dat is remvloeistof.

Een troost: zelfs op het AMT forum zijn er nog "vak"lui die het remolie noemen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...