Ga naar inhoud

Verontrustend geluid voorzijde ketting tandwiel. (Video)


wesdre
 Delen

Aanbevolen berichten

Iemand enig idee wat dit kan zijn??

Motor staat op de bok in zijn vrij, als ik het wiel draai is dit geluid hoorbaar.

Ketting smeren verminderd/veranderd het geluid niet, dus lijkt uit het blok te komen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het eens geluisterd met de oordoppen in want de klapjap heeft geen best geluid en ik vind het een beetje klinken naar een versleten voorste kettingwiel.

Het voorste kettingwiel moet je na zo'n 30k vervangen want die slijt sneller dan de ketting en het achterste kettingwiel door de geringe diameter en daardoor kleine raakvlak die dezelfde kracht voor z'n kiezen krijgt.

Je ketting pakt dan op de punt en een klein stukje verder trekt hij onderin, het plastic achtige geluid komt omdat de ketting op de geleider slaat wanneer de ketting van de punt ondern getrokken wordt.

Als je hier te lang mee doorrijd sloop je je ketting en uiteindelijk je achterste kettingwiel maar als je set niet goed onderhouden is (op tijd en consequent gesmeerd) dan kan je beter meteen de hele set vervangen want dan gaat de rest ook al niet lang meer mee.

Als de set nog wel fris is dan kan de spanning een oorzaak zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog geen 2000km een Johan beurtje gehad en toen was alles qua ketting okay, maar zal voor de zekerheid even de ketting controleren en het voorste kettingwiel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tikkend geluid had ik idd altijd wel met smeren.

Maar nu is het meer een takkend geluid ;)

Ik vind het echt als een slecht lager klinken. Maargoed is ook lastig over te brengen op video. Zal toch voor de zekerheid even alles controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er bij de beurt ook een nieuwe kettingset op gekomen?

In dat geval zou ik eens nastellen want zoals Frank (AFS) in een ander topic al aangaf rekt de ketting in de eerste 1000km het meest dus misschien een kwestie van even nastellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne maakt ook wat geluid en sinds gisteren na een nieuwe voorste kettingwiel wel minder.

Komt vrijwel zeker doordat de aandrijving omgekeerd gebeurd.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij maakt ook zo'n knakkend geluid als ik 'm achteruit de garage in duw, vooruit zo goed als niets maar ik ben wel weer bijna aan een nieuw kettingwiel aan de voorkant toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne heeft het ook als de ketting te strak staat. Een nieuw voortandwiel wil ook helpen. Maar vooral de kettingspanning is erg belangrijk in deze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het voorste tandwiel een orgineel , met rubber zijn vlakken , of een aftermarket ( zonder rubber)?
Zo'n aftermarket maakt toch merkelijk meer lawaai dan een orgineel.
Ik vermoed dat het een aftermarket is , toch ook geen tandje minder genomen vooraan?
Dat versterkt ook het geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie op het filmpje op een gegeven moment duidelijk tijdens het geratel ook de ketting onder met dezelfde trilling op en neer rammelen, dit is geen geluid uit het blok, sterker nog dat zou je ook niet zo hard horen als dit geluid, je hoort dat dit uitwendig is. Te strak gespannen of ketting en tandwielen aan vv toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ketting die onbelast een klein ketting wiel moet rond draaien zal altijd lawaai maken.

Ik maak me er geen zorgen om.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vanaf vandaag even 10 dagen op vakantie, dus het zal daarna moeten.........

Ai dat is minder wou vandaag even langs rijden.

Maargoed hele fijne vakantie en dan zie ik je over 10 dagen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...