Ga naar inhoud

Weer de stator defect


 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds ik 2 keer verrast ben met stilstand door een defecte stator heb ik direct na de laatste vervanging een voltmeter geplaatst om te kunnen zien wat er gebeurd.

 

In het begin keek ik er vaak op, maar langzaam steeg het vertrouwen in de VFR weer.

De laatste tijd was het een achteloze blik op de voltmeter, toevallig viel mijn oog dit weekend op de voltmeter nadat ik accelereerde vanuit stilstand.

Het viel me op dat de spanning langer laag bleef dan gewoonlijk.

Tot 4000 rpm gaf hij niet de waarde aan de ik gewend ben geraakt, het zal toch niet?.........

 

Het zal dus wel......zojuist een en ander doorgemeten.

Gele draden stator weerstand onderling 0,3 ohm zonder uitzondering, bij koude motor (3 dagen niet gelopen)

Oneindige weerstand tussen massa een gele draden.

Spanning gele draden onderling bij koude motor stationair 10 volt ac

Beetje gasgeven tot 5000 rpm 1 keer ca. 50 volt ac, 1 keer ca 35 volt ac en 1 keer 10 volt ac.

Nadat de motor een minuut of 5 gelopen had 2 keer 19,5 volt ac en 1 keer nagenoeg niets.....

Kapot dus.

 

Heb het even nagekeken, de 1e vervanging met 15500 km, de 2e vervanging met 18000 km en nu dus de 3e bij 33000...

Eerlijk gezegd...ik wordt er een beetje moedeloos van

Ik doe langer met een setje banden.

Ik snap ook niet waarom het elke keer mis is, connectoren zijn schoon en in orde.

 

Accu lijkt belast ook goed, zakt tijdens starten nooit lang in en komt nooit onder 9,5 volt bij koude start, warme start komt hij niet onder 11 volt tijdens starten.

Onbelast met contact uit na 3 dagen stilstand 12,8 volt, met contact aan en licht aan 12,2 volt

 

Nu regelt de regelaar vrij hoog af, ca 14,9 op de gemonteerde spanningsmeter.

Deze wijkt ten opzichte van mijn multimeter wel met 0,2 volt af, ik meet op mijn multimeter dan 14,7 volt.

Nu kan ik het wel mooi in de gaten houden met de gemonteerde spanningsmeter en het was altijd keurig constant, soms 0,2 volt hoger als de fan inschakelde.

 

De regelaar lijkt dus in orde, maar er moet toch iets zijn?

3 keer kapotte stator in 33000km is toch niet normaal?

Je zou haast de regelaar gewoon vervangen ook al lijkt hij in orde, maar als je alle componenten wil uitsluiten zal de accu ook vervangen moeten ook al lijkt deze qua metingen ook in orde.

Buiten het feit dat deze gewoon maar vervangen optie bij elkaar behoorlijk aantikt.

Iemand nog ideeën?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draden niet meer via een stekker naar de SR maar direct solderen want ik verdenk de stekker van veel gevallen als oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voorgaande keren was nog in garantie van de dealer waar ik hen gekocht heb.

 

1e keer opnieuw gewikkeld en de 2e keer volgens de dealer origineel, maar zeker weten doe ik dat niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je geeft geen meetwaarden over de losse dynamo (zonder spanningsregelaar), dus het blijft gokken.

 

Ik heb met een vorige Honda eenzelfde probleem gehad. Meerdere keren spanningsregelaar en dynamo kapot.

Toen eenmalig (op advies van mijn toenmalige dealer) 1 keer goed geïnvesteerd, en dynamo, spanningsregelaar en accu (was ook weer kapot) in 1 keer vervangen. Daarna nooit meer problemen gehad.

 

Ondanks dat verschillende mensen beweren dat deze componenten elkaar (behalve de accu) nauwelijks beïnvloeden, blijken ze dat dus wel degelijk te doen.

Jij hebt blijkbaar wel de dynamo, maar niet de spanningsregelaar vervangen, dus zou ik deze nu ook vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij zijn alle meetgegevens in mijn eerste post aanwezig.

 

bedankt voor de tips, ik heb nu van Quicksilver de VFRness overgenomen, welke een deel van de originele bedrading vervangt.

Daarnaast zal ik de standaard connector vervangen, ik hoop dat het daarmee opgelost zal zijn.

 

groet,

 

VFRide

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dan lees ik jouw eerste posting blijkbaar anders dan jij het bedoeld. Ik zie namelijk nergens dat je de spanningsregelaar los hebt genomen voor de weerstandsmetingen en de wisselspanningsmetingen. Blijkbaar bedoelde je dat dan wel.

Daarnaast zie ik geen meetwaardes bij een echt warme motor, alleen bij een koude motor en na 5 minuten (lauwe motor).

Laten deze problemen nu bijna altijd optreden of erger worden bij een warme motor....... (zoals je dus zelfs al bij een lauwe motor ziet).

 

Maar in elk geval zijn de waarden voor de dynamo al te slecht, dus die is zeker alweer kapot. Wat er verder nog aan de hand is weet ik zo niet.
Na montage van de nieuwe spullen de motor echt HEET laten worden (lauw is niet genoeg), en een nieuwe meting doen. Daar is dan waarschijnlijk meer uit te halen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het staat er misschien een beetje "wollig" excuus daarvoor, maar de koude meetwaarden zijn inderdaad al slecht en kan ik met redelijke zekerheid zeggen dat de stator in ieder geval al niet in orde is.

 

Deze zal ik in ieder geval moeten vervangen, buiten dat ik nu de VFRness ga toepassen, ga ik ook steeds meer voelen voor het ook preventief vervangen van de regelaar en accu, zoals je voorstelde Frank.

 

Dan heb ik alle componenten in het laadcircuit vervangen/verbeterd en dan hoop ik het probleem opgelost te hebben.

Na de eerste teleurstelling waarin ik de VFR met liefde in de sloot wilde duwen, realiseer ik me dat deze motor me wel heel goed bevalt en op een of andere manier raakt.

Heb vroeger nooit de liefde van mensen voor Ducati begrepen na het zoveelste probleem, maar begin kennelijk zelf ook langzaam mijn rationele verstand te verliezen.......

 

Daarnaast heb ik voor het reparatie bedrag toch geen andere motor en zou niet weten wat nu te kopen......Fazer 8 komt in de buurt van mijn wensenlijstje, maar mist toch karakter en Z1000SX komt heel dichtbij maar dat geld heb ik zeker niet (ook die red het niet qua karakter en uitstraling bij de VFR trouwens).

 

Eerst maar eens met mijn vrouw en kids op vakantie en lekker relaxen dan pak ik de reparatie daarna wel weer op.

 

Gelukkig ging hij deze keer pas na mijn fantastische rit naar de Dolomieten kapot, de Gavia pas is echt fantastich ben nog onder de indruk als ik er aan terugdenk.

 

Bedankt iedereen voor de tips en het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij idd heel vervelend en teleurstellend.

Zelf ook meegemaakt. Maar drie maal na elkaar ja dat is k**.

Wat ik alleen kan toevoegen aan alle andere adviezen.

De stator wordt gekoeld door olie van je blok. Zelf doen ik meer olie in het blok dan handboek aangeeft.

Voordeel is dat je stator beter koelt. Er is duidelijk een verband tussen hoeveelheid olie en het defct gaan van de stator naar mijn idee.

Maar anderen zullen er anders over denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens Qwerc, ook dat is mijn gedachte. Hoewel op de juiste manier peilen al voldoende is. Bij koude motor staat de olie dan ook boven max. De mijne houdt het zo al meer dan een ton vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, toch nog even een status update.

 

Ik heb de motordealer Goedhart motoren waar ik de VFR gekocht heb gebeld, situatie voorgelegd en gevraagd of zij iets voor mij kunnen betekenen.

Lang verhaal kort, ik breng hem morgen daarheen, omdat zij graag ook zelf de diagnose willen stellen (begrijpelijk).

Afhankelijk van de uitkomst van de metingen kijken we welke componenten vervangen gaan worden en welke onderdelen hun vergoeden.

In ieder geval onderzoekuren en stator al een mondelinge toezegging dat dit op hun kosten zal zijn indien dit het probleem is, als verder alles goed doormeet is het aan mij of ik iets anders nog wil vervangen uit voorzorg, maar dit wordt niet vergoed.

 

Ik ben erg tevreden met deze reactie, de welwillendheid om mee te werken en coulance te leveren is super!

Dit mag best eens gezegd worden!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

OK, het heeft even geduurd, maar de viffer is terug.

 

De stator is onder garantie opnieuw gewikkeld en ik heb een nieuwe accu kosteloos gekregen, daarnaast nog korting op de originele nieuwe regelaar.

De boel is kosteloos gemonteerd en de aansluiting van de stator is keurig gesoldeerd in plaats van de stekker.

 

Helemaal top geregeld door Goedhart motoren.

 

Nu was de laadspanning nog steeds erg hoog ondanks alle nieuwe componenten.

Tussen 14,8 en 15,1

Wat heel opvallend is, is dat de hoogste spanning er altijd is als de ventilator aan stond.

 

Omdat het me toch nog aan de hoge kant leek heb ik besloten de VFRness die ik van QuickSilver heb gekocht te monteren.

Prima te doen, hier en daar een beetje priegelen, maar gelukt!

 

En wat denk je?...laadspanning continu tussen de 14,5 en 14,6!

En nu heeft de ventilator geen invloed meer op de spanning?

 

Buiten het feit dat nu de sensordraad van de SR direct met relais aan de accu verbonden is heeft deze VFRness ook veel dikkere kabels naar de plus van de accu en veel betere aarding.

 

Heb meteen olie en filter maar vervangen, iets te vroeg, maar het geeft me een gerust gevoel met de nieuw gewikkelde stator en de oude was tenslotte verbrand, daar zal de olie ook niet van opknappen.

 

Ik hoop nu toch echt dat het probleem de wereld uit is, maar door de nu stabiele resultaten heb ik daar goede hoop op.

 

Volgende week een weekende Luxemburg, hoop dat het weer een beetje mee zit.

 

 

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...