Ga naar inhoud

170 of 180???


VFRandy
 Delen

Aanbevolen berichten

Op een 5" zou ik geen 180 band monteren, omdat de velg daar eigenlijk te smal voor is.

Ik begrijp je wel maar jij doet bovenstaande stelling, waarom is een 5 inch te smal voor een 180 en wel goed voor een 170, dan zou een 5,5 inch toch te breed zijn voor een 170

Als je een 170 monteert op een 5,5 heeft hij een andere bolling dan op een 5 inch.

 

Ik denk dat Honda daar ook achter kwam bij de 36/1 en daarom op de 36/2 een 5 inch velg gemonteerd heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

http://www.dropbears.com/u/utilities/tyrerim.htm

Dit is 1 bron, maar er zijn er meer. Ook als je kijkt naar wat bandenfabrikanten adviseren zie je dat bij een 5" velg een bandbreedte wordt geadviseerd van 160 of 170. In bovenstaand link zie je dat een 180 band gemonteerd kan worden op een velg vanaf 5,25" tem 5,75" breedte en een 170 band op een velg vanaf 4.00" tem 5.5".

 

Een 170 band op een 5,5"velg is geen probleem dus. Dat Honda heeft gekozen voor een 5" velg bij de RCII ipv de 5,5" velg van de RCI had, naar hun eigen zeggen, te maken met de wens de RCII lichter te maken dan de RCI. Natuurlijk kan er wel een 180 op een 5" velg gelegd worden (als er genoeg ruimte is), maar de vraag is dus of de band daar voor ontworpen is en niet op de verkeerde manier vervormt waardoor de (rij)eigenschapen negatief worden beïnvloed.

 

Edit: Zoals al eerder gezegd de ene 180 band is de andere niet; merk en type band kunnen mogelijk het verschil maken of een bredere band toch weer net wel kan; ik kan me bv voorstellen dat het bij slicks weer anders is of dat de opgegeven bandbreedte in werkelijkheid meer of minder kan zijn afhankelijk van fabrikant.

Ik vond de RCI met een 170 band beter sturen dan met een 180 (makkelijker insturen, minder kantelmoment). Op mijn RCII zou ik nooit een 180 band willen, omdat mensen die banden ontwerpen/maken aangeven dat de velg daarvoor niet breed genoeg is. Ik zal het dus nooit op mijn eigen motorfiets uitproberen en kan dus niet vergelijken.

 

.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmz , toen ik zei dat ik een 180er op mijn 36/1 Velg wou schoot die bandengast zodanig uit z`n slof :o dat ik besloten heb om die er juist WEL onder te doen ^_^

Gewoon omdat het kan en het staat de viffer ook niet verkeerd en het rijd super :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben aan m'n tweede 180'er op mijn RC36-II

Een MPR3 en nu een MPR4

Bevalt mij prima.

als hij zwaarder begint te sturen moet er meestal weer wat lucht in en gaat het weer soepeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het toch een vreemde gang van zaken, alle motoren die ik ken met een 5,5 velg hebben een 180-er eronder zo ook de 800's maar bij de 36-I zit er standaard een 170-er onder.

Lijkt me dan duidelijk dat een 170 wel mag maar maar een 180-er toch de ideale band op deze velg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook de combinatie met de voorband en geometrie van de motorfiets en meer; een samenstel van vele factoren. Toen ik met een RCI reed en wisselde van 180 naar 170 voelde ik dat bijna als een bevrijding; stuurde gewoon veel makkelijker, dus of een 180 band op een 5,5"velg per defenitie de ideale band is, betwijfel ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmz , toen ik zei dat ik een 180er op mijn 36/1 Velg wou schoot die bandengast zodanig uit z`n slof :o dat ik besloten heb om die er juist WEL onder te doen ^_^

Gewoon omdat het kan en het staat de viffer ook niet verkeerd en het rijd super :)

Waarom schoot de bandengast uit zijn slof; wat waren zijn argumenten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk om precies datgene wat jij 1 posting hierboven al zegt.

Het is best frustrerend als je de klant een goed advies geeft, daar tijd in wil steken, en de klant dan uiterlijk boven functie stelt.

En op een slechte dag zijn we geen van allen erg diplomatiek. Het wil er wel eens rotter uitkomen dan bedoeld wordt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...