Ga naar inhoud

Hoe lang zijn je motorbanden mee gegaan II


 Delen

Aanbevolen berichten

@V4 Rosso Op de VTEC beviel de RS3 heel goed dus daarom ook op de CT laten leggen bij aankoop maar op de CT beviel me de Road 5 beter.

Qua rijden vond ik het niet heel verschillend maar de RS3 moest wat meer op temperatuur komen en na een stuk (noodzakelijke) snelweg was de temperatuur er ook uit.

Geen problemen gehad met het rijden maar bij verkeerslichten regelmatig een ingreep van de TC wat bij de Road 5 maar 1 keer is gebeurd. Ook gaf de Road 5 meteen vanaf wegrijden vertrouwen maar dat kan ook komen door de ervaring bij de verkeerslichten met de RS3 want als die na een stuk snelweg wat grip missen dan moet dat ook bij het koud wegrijden zo zijn.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. Met de eerste roadsmart had ik geen goede ervaring, vandaar er niet meer naar gekeken, Ben weer terug gegaan naar michelin PR2 (vind ik nog steeds de betere band tov de PR3&4), Pirelli Angel GT (ook erg goed) en nu Road5. Had onlangs een motor met daaronder de Roadsmart3 en was eerlijk gezegd blij verrast, die derde generatie is een stuk beter dan de eerste. Geen direct vergelijk natuurlijk maar diezelfde motor ook met PR4 gereden en tov daarvan is de RS3 toch een stuk fijner. Volgende keer misschien toch weer eens een Dunlop proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hetzelfde met de eerste Roadsmart en toen ook teruggegaan naar de MPR2 want toen waar er net de 3 en die zag ik niet zitten.

Daarna de 4 gehad die me in het begin blij maakte maar dat was van korte duur. Deze cupte zowel voor als achter een zijn er vroegtijdig afgegaan en vervangen door de RS3.

Ik wil een merk wel een 2e kans geven en Bridgestone heeft zelfs 4 kansen gehad... Daarmee hebben ze er eigenlijk al 1 teveel gehad en ook die hebben ze verspeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer is een band versleten?

  • Heb nu 10k gereden (meeste snelweg in 1 jaar tijd) met een toen nieuwe voor en achter. Conti road attack 2
  • Voor, niks aan te zien.
  • Achter, er komt een vlakke kant in het midden.

Bijna geen vorm van slijtage te zien aan de voorband. De achterband een duidelijk zichbaar en voelbare vlakke kant. Maar het profiel achter lijkt niks van versleten, want daar zit geen profiel.

[edit] Misschien toch eens goed kijken en vergelijken met een plaatje van de nieuwe band.

Valt daar iets aan te meten?

 

aangepast door michelhorvers
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is zitten er slijtage nokjes op de banden. Als ze niet meer lekker rijden zijn ze in mijn ogen ook versleten.

 

simpele google actie
 

Quote

Profieldiepte
De profieldiepte is ten zeerste belangrijk. Profiel equals grip en zorgt voor een betere controle en het niet slippen van het voertuig bij remmen. De minimale wettelijke verplichte profieldiepte voor motorfietsen is 1 mm. Het aanbevolen ligt hoger: we raden aan uw motorbanden te vervangen bij een profieldiepte van 2 mm of lager.

 

Profieldiepte controleren
U kunt uw profieldiepte eenvoudig controleren door de slijtage indicatoren te checken. U kunt deze indicatoren vinden in de rillen van het profiel, ter hoogte van de markering TWI (aan de zijkant van uw motorband). TWI staat voor “Thread Wear Indicator”, oftwel een slijtindicator.

https://www.anwb.nl/experts/motoren/3/motorband-slijtage-meten

aangepast door RoelH
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, RoelH said:

Als het goed is zitten er slijtage nokjes op de banden. Als ze niet meer lekker rijden zijn ze in mijn ogen ook versleten.

 

simpele google actie
 

 

  • Met rijden voel ik er niks van.
  • Met regen een probleem met grip.
  • de indicatoren kan ik zo niet ontdekken, op de "nieuwe" banden zie ik ze wel.

achterband.thumb.jpeg.ab6a8fd9d7764c20f226d9bb398773e9.jpegachterband1.thumb.jpeg.d6665d59219ebe7fad7389751788bbd6.jpegcontiroadattack.thumb.png.dd2a1c76fbaed732360d8cd1127b40e3.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het dezelfde band is lijkt het mij sterk dat die slijtage indicatoren er niet op zitten.

image.png.fe9cef18de9dac3f57ab05b9e5fbf7f9.png

 

Maar als ik de band zo bekijk zie je inderdaad dat het midden wat afgeplat is, maar nog voldoende profiel >1mm.

De band van @RobG afgelopen clubrit was heel wat kaler:lol:

 

 

aangepast door RoelH
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 6/18/2019 at 12:44 PM, Ray said:

Hoe oud is de band (DOTcode)?

1913 voor de achterband -> die heeft de vorige eigenaar er onder laten leggen en daarna bijna niet gereden.

1218 voor de voorband -> die heb ik er in augustus 2018 onder laten leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een 6 jaar ouden band kan je best wel wat grip verliezen, hoeveel hangt van veel factoren af zoals de samenstelling van het rubber en de opslag.

Ook dat is dus een vorm van slijtage want sommige delen verdampen uiteindelijk uit de band waardoor ze hard worden en daarmee grip verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vfr800 vtec

 

Mijn Bridgestone BT016 Pro zijn 14 k meegegaan. Best tevreden mee qua stuurgedrag, slijtage etc.

 

zit nu te denken om over te gaan op T31.....of Angel GT.

 

ondertussen op internet aan het kijken maar ik wordt ook niet veel wijzer van mbt prijzen....plaatselijke bandenzaak heeft de set T31’s voor 349,- all in.; handjes schoon. En voor een paar tientjes goedkoper op internet en dan lopen leuren doe ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Voor de statistiek: VFR1200F, Dunlop Road Smart 3, voor en achter 9970 km. Niet helemaal opgereden, maar veel meer dan 2000 km extra zat er toch niet meer in. Deze keer zag de voorband er nog wat beter uit, vorige keer hield de achterband het 2000 km langer uit. Gemiddeld 10.000 km met een setje is bij mij de laatste jaren zowat de regel. Derde keer Dunlop nu na jarenlang Michelin. Het grote verschil/voordeel is dat de Road Smart tot op het eind gewoon fijn blijft rijden daar waar de stuureigenschappen van de Pilot Roads in de tweede helft van hun levensduur op de 1200F snel achteruit gingen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Voor de statistiek: VFR1200F, Dunlop Road Smart 3, voor en achter 12181 km. Ook dit jaar kon de voorband nog wel wat kilometers mee, maar geen 11 dagen naar de Dolomieten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook maar even voor de statistiek: Dunlop Roadsmart III voor en achter 22.500 km. Nog niet tot het canvas versleten, maar achter werd wat vierkant en het weg gedrag werd daar een stuk slechter door.

Achter nog een millimeter op de dunste plek, voor iets beter, maar met het oog op een lang weekend Sauerland alles maar vernieuwd. Na zoveel kilometers mag het ook! Gigantisch!

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...