Ga naar inhoud

Ketting stellen vfr800fi


BlackVfr
 Delen

Aanbevolen berichten

Vandaag op de Crt dag kreeg ik te horen bij de Technische keuring dat mijn ketting veel te strak zou staan.

Gek genoeg viel men hier vorige week helemaal niet over en nadat ik dit ook kenbaar maakte mocht ik dan soort van 'op eigen risico' gaan rijden met het dringend advies de ketting een stuk losser te zetten.

 

Wat mij dus verbaasde is dat ik de ketting naar mijn idee volgens de handleiding van Honda gespannen heb, dus Motor op de bok en tussen de de tandwielen kan ik de ketting net tegen de achterbrug drukken wat naar mijn idee overeenkomt met 2cm tot ruim 2 cm speling, hij kan ook nog een halve cm omlaag dus zit je in mijn ogen op 20 a 30mm (dit op het strakste punt van de ketting uiteraard).

op het moment dat ze de keuring doen zat ik op de motor en dan rekt hij inderdaad iets strakker omdat hij wat in veert maar dat hoort toch zo? of heb ik de ketting echt te strak staan?

 

Als je hem losser zet gaat hij naar mijn idee juist tegen de onderkant van de brug aan komen of boven tegen dat kunststof stuk wat tussen de ketting en de brug zit.

 

Gr Rolf

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knap dat die mensen van alle merken en types de opgegeven spanning weten en hoe dit gemeten moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb mij er ook over verbaasd. Stond in de papieren dat de ketting spanning tussen de 20 en 30 mm moest zijn. Nou denk ik dat je daar wel zon beetje alle merken mee pakt. Zoveel meer verschil kan toch niet zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft allemaal te maken met hoe ver het draaipunt van de swingarm voorbij de uitgaande as steekt.

Hoe groter die afstand hoe groter de speling moet zijn.
BMW heeft een crossmotor met het draaipunt van de swingarm op het hart van de uitgaande as dus die moet je op de werkspanning zetten.

Bij de VFR was de spanning volgens mij ook gebaseerd op een meting vanaf de middenbok, voor mij dus nog even uitvinden wat het moet zijn op de wielen want ik heb geen middenbok meer en op de paddockstand is het gelijk aan op de wielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Rolf,

 

Naar mijn idee staat je ketting ook wat aan de strakke kant als je zegt dat je de ketting net tegen de swingarm kan drukken.

Ik span de ketting zo dat ik hem "losjes" tegen de achterbrug aan kan drukken, voel dus geen of weinig spanning in de ketting.

 

Let ook op dat de ketting op bepaalde punten strakker kan staan omdat de ketting niet evenredig oprekt.

In deze video wordt e.e.a. mooi uitgelegd.

 

https://www.youtube.com/watch?v=zB4DsHV8SAQ

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even in de manual gekeken en op de midden bok moet je de ketting, hart op hart, 20 - 30 mm. met de hand op en neer kunnen bewegen.

Uiteraard zonder al te veel geweld te gebruiken.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De speling tussen de 2 a 3 cm zijn als die op de bok staat.

Gewoon een meetlat nemen en het nameten, dan weet je zeker wat de afstand is.

Je moet het ook in het midden van de achterbrug meten maar niet verticaal, wel haaks op de brug, dat maakt een verschil.

aangepast door Bassie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals jullie eigenlijk allen zeggen en zoals in het Honda handboek heb ik het dus ook gedaan, ik heb hem vorige week gespannen voor ik richting het Circuit ging, dus hij zal eerder richting 20mm dan 30mm zitten maar toch echt niet strakker dan dat.

Blijkbaar lijkt dit dan alsof hij te strak staat door het systeem dat men gebruikt met deze swing arm, dit valt of staat natuurlijk met hoe die beweegt tov het voorste tandwiel dit bepaalt in mijn ogen in hoeverre hij nog strakker gaat staan wanneer hij in veert.

Dat gezegd kan dit nooit heel veel zijn aangezien je een aardige veerweg hebt van enkele cm's ter plaatse van het meetpunt bijvoorbeeld als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Maar dat kan natuurlijk bij een anders geconstrueerde achterbrug (die op veel meer motoren gebruikt wordt) heel anders zijn, ik bedoel maar als de ketting bij een vfr nauwlijks strakker gaat staan door het in veren terwijl dit bij de meeste supersports wel gebeurd dan kan dat wel een vertekend beeld geven maar toch wel appart dat men hier bij een technische keuring over valt.

 

gr Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 2-3 cm is wel gemeten op het strakste punt. Houd daar rekening mee als je ketting wat slijtage heeft.

 

Als ie goed gespannen is kun je de ketting idd ietsjes tegen de swingarm drukken.....als ie op de bok staat.

 

Je ketting staat te strak naar mijn gevoel (knap hè via dit topic) plaats anders effe een filmpje.

aangepast door Epi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die speling moet er wel met weinig kracht in zitten, want als je maar hard genoeg druk heb je altijd wel een centimeter speling.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rikus,

hier komt mijn plaatje vandaan. zo zie je maar dat zelfs Honda de instellingen verschillend uitlegt.

post-3781-0-64006100-1412531295_thumb.png

 

 

 

 

 

Let wel: Honda waarschuwt dat vanaf 50mm de ketting pas schade kan toebrengen, de speling moet dus niet strakker staan dan 20-30 mm en niet losser dan 50mm.

 

 

 

aangepast door chris747
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze fietsen zijn toch verre afgeleiden vanuit de racerij niet ? Nou, wij hebben dus een enkelzijdige wielophanging, kwestie van snel van wiel/band te kunnen wisselen, ik kan me echt niet voorstellen dat men in een paddock met een meetlatje gaat zitten klooien om te meten of het nou 2 of 3 cm "slack" is hoor. ^_^

Hier volgt een handigheidje dat daar, naar verluidt, wel gebruikt wordt :

 

Tip for chain adjustment.

A small tip to help with chain adjustment.

When adjusting the chain get a screwdriver with a thin shaft 3-4mm and stick it between the sprocket and the chain at the six o'clock position.

Now adjust your chain so all the slack has been taken out and do up the axle nut to the required torque.

Remove the screwdriver from between the chain and sprocket, there you go the correct amount of chain slack everytime and you don't have to do it two or three times because the chain is tighter now that the axle has been done to torque.

It may take a few attempts to find the correct screwdriver shaft size and the correct position in between the chain and sprocket but once you have worked it out for your situation it is much quicker and more accurate than any other method. I cut the end off my perfect screwdriver, so now it is just a chain tension tool.

 

FWIW :?

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...