Ga naar inhoud

Leder vs Others


Barthuys
 Delen

Aanbevolen berichten

De pakken in de racerij zijn inderdaad niet met de pakken van Motozoom, Polo e.d. te vergelijken.

Maar de basis blijft wel hetzelfde: leder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Check onderstaande video, het is van JOFAMA (Halverssons & Lindstrands) het gaat over het materiaal Hi-Art dat ze gebruiken in het lederen en textiele kleding.

 

Zelf heb ik een leren combi en een textiele jas en een denim broek van Lindstrands in al deze producten zit dus het Hi-Art. De knie-, ellleboog-, schouder- & rugprotectie is van de hoogste standaard Ik rij nu een kleine 4 jaar met hun kleding en ben er zeer tevreden over.

 

Het heeft allemaal een super pasvorm en het is zeer doordacht ontworpen. In de video heeft de 800FI en rol!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een textiel combi van Halverssons, pasvorm en afwerking van zeer hoge kwaliteit, de broek is boven de 20 graden wel erg warm doordat het membraan bij mijn versie niet uitneembaar is.

Daarom nog een lindstrands leren broek met knee sliders voor de warme dagen die ik aan de textiel jas kan ritsen, deze heeft ook een hoge kwaliteit.

 

Daarnaast heb ik nog een op maat gemaakte MJK leren combi met losse rugprotector voor de zomer en circuitdagen, hier kan qua pasvorm niets tegenop.

 

Ben dus in de zeer gelukkige positie om voor alle toepassingen een veilig pak te hebben, met de juiste ( technische ) onderkleding comfortabel van +4 tot +30.

 

Leer voelt het veiligst, textiel is het meest praktisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor koe kan je natuurlijk ook kijken welk merk/type de jongens in de racerij dragen - de ultieme test. ^_^

Die dragen geen van alle koe.

 

Heb beide. Leer is lekker bij warm weer, textiel bij wisselvallig en slecht weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ene leer is niet het andere niet. Onderstaand is een mooi stuk van voormalig VFROC lid Alphons, die zat "in het leer".

 

Soorten leer, de eigenschappen en het onderhoud.

 

Naast het feit dat er van de huid van elk beest wel leer gemaakt kan worden, wil ik me beperken tot enkele hoofdsoorten. In de motorsport met al zijn facetten wordt meestal rund, kalf of pigskin verwerkt. Rund en kalf wordt veelal als Nappaleer met een gladde buitenkant aangeboden, en pigskin oftewel varkensleer meestal als nubuck. Nubuck betekent dat de gladde buitenkant van het varkensleer licht wordt opgeschuurd om een soort suëdelook te creeëren waardoor het er aantrekkelijker gaat uitzien. Per slot van rekening wil het oog ook wat en dat geldt voor alle drie de soorten leer. Dan is het nog zaak om een stuk leer te kopen, dat zo dicht mogelijk aan de oppervlakte van de huid van het beest ligt. Leer is namelijk erg dik als het gelooid is, en hoe verder je in de buurt van de vleeskant komt, zeg maar de onderkant van de huid, des te losser is de huid van structuur totdat het uiteindelijk overgaat in het onderliggende vlees. Indien de huid dan gelooid is, wordt deze geschalmd in meerdere lagen en hier ontstaat dus direct al een zeer groot kwaliteits- en prijsverschil. De bovenkant van de huid is de duurste, want daar is er maar een van, en de tweede of derde split(laag) is navenant goedkoper. De Brabanders onder ons weten dit misschien nog uit de schoenenwereld. Men probeert weliswaar ook de tweede en derde split(laag leer) een nappalook te geven door deze te bewerken en dicht te smeren met allerlei verfen en materialen. Indien je echter goed kijkt, en meerdere soorten leer naast elkaar houdt, zie je de verschillen duidelijk en kun je ze vaak ook voelen. De bovenlaag leer is dus het dichtst van structuur en heeft daarom de minste rek. De onderste laag daarentegen heeft de meeste rek en tevens de meeste kans op scheurvorming. Daarnaast is het een vast gegeven dat leer uitrekt in ons geval meestal niet meer dan ongeveer 8% van de totale lengte. Van die totale rek zeg ongeveer 8%, is 20% tijdelijk en veert dus terug in de oorspronkelijke positie, en maar 10% blijvend. Dit is mede afhankelijk van de leerlaag en samenstelling. Het is dus zaak leer te kopen dat zo min mogelijk blijvende rek heeft om te voorkomen dat het een slobberend geheel wordt op den duur. Dan zijn er aan aantal diktes die onlosmakelijk verbonden zijn aan de soort leer en de wijze van schalmen. Rund en pigskin zijn over het algemeen stugger als kalfsleer(is jonger). Daarnaast is het een gegeven dat een dikkere leersoort een betere bescherming geeft tegen het schuren over het asfalt. Dit los van alle beschermende mogelijkheden die kunnen worden toegevoegd aan de kleding. Kalfsnappa is dus vanwege de jongheid veelal soepeler en rekbaarder dan een stuk van een rund of varken, waar ook de leeftijd de structuur van het leer heeft beïnvloed. Verder is pigskin nog goed te herkennen aan de gaatjes die erin zitten. Bij een varken groeit het haar namelijk dwars door de huid heen(onreinheid bij bepaalde godsdiensten) en daarom kun je de gaatjes waarin het haar heeft gezeten bij pigskin gemakkelijk terugvinden. Dit zegt overigens niets over de waterdichtheid. Het tegenwoordig beschermde pecaryzwijn(wild waterzwijn), had daarnaast de eigenschap, dat je de handschoenen kletsnat op de verwarming kon gooien en als ze droog waren en je trok ze aan, verkregen ze binnen 1 minuut weer de soepelheid van voorheen. Echter is het pecaryzwijn beschermd en moeten we het dus al een jaar of twintig zonder dit mooie leer stellen. Verder dien je er rekening mee te houden dat elke naad op een stuk leer een verzwakking is. De naald snijdt ahw dwars door de leervezel en maakt dus een scheur in het materiaal. Je zou eigenlijk leer met een holle naald moeten confectioneren maar dit is vanwege de prijs veelal niet haalbaar meer. Daarnaast is leer, bestaande uit patchwork, ook veel goedkoper dan een mooi stuk leer aan een stuk. Het eerste is gemaakt van allerlei resten en vervolgens aan elkaar genaaid met alle zwaktes vandien, terwijl het grote stuk leer is geselecteerd op plooien en scheuren en verdere beschadigingen van o.a. prikkeldraad etc etc. Als je dus een leren kledingstuk koopt, laat je dan niet primair beïnvloeden door de kleuren maar door de mooie kwaliteit leer, zeg veelal grote oppervlaktes, en de plooien die er niet in mogen zitten. Vervolgens beoordeel je de pasvorm en dan pas zou je eventueel de kleur kunnen laten prevaleren. De keuze wordt echter veelal omgekeerd gemaakt waarbij de handel zeer handig inspringt op de vraag van de markt onder het motto: ze hebben er toch geen verstand van en het is de omzet die hier telt!

 

Het onderhoud van leer is eigenlijk vrij simpel. Indien een toertocht een vieze overal oplevert, kun je zowel bij nappaleer(glad leer) als bij nubuck de resten eenvoudig met een stevige borstel, water en/of zeep verwijderen. Bij speciaal behandeld leer zou je met zeep iets voorzichtiger moeten zijn, maar de wasvoorschriften hieromtrent dienen op het kledingstuk te zijn aangegeven. Indien je vervolgens twee keer per jaar het leer behandelt met blank ledervet, ben je goed bezig. Enkele kwaliteiten zoals bijvoorbeeld geschuurd leer, nubuck en suëde, mogen daarentegen weer niet met vet worden behandeld want dan maak je van de geschuurde sjieke buitenkant een vette glanzende smurrie. Het insmeren met blank ledervet is heel simpel. Pak een wollen doek en breng daar voorzichtig de was op aan. Die was goed verdelen over de doek en daarmee het leren kledingstuk inpoetsen, dus geen vet rechtstreeks op het leer aanbrengen! Wordt niet bang indien het leer donkerder wordt. Dat is normaal en dit alles trekt weer bij indien je het kledingstuk een paar dagen laat hangen in de garage vanwege de geur. Indien je de behandeling na drie dagen herhaalt zul je na behandeling een stuk leer dragen, dat voor een seizoen voldoende bescherming biedt tegen water, weer en wind. Eventueel kun je bij veel zon en droogte, de behandeling na een maand of drie nog eens herhalen om uitdrogen van het leer te voorkomen. De barsten die ontstaan door geen vet te gebruiken, zijn namelijk niet meer te repareren en daar is de kleding tegenwoordig te duur voor. Ook zou je tijdens het invetten speciale aandacht aan de naden moeten besteden. Indien hier water in staat, is de kans op lekkage groot.

Voor de behandeling van nubuck en suëde zou men in de eigen woonplaats even contact op kunnen nemen met een echte schoenmaker. Zij weten vaak meer en zijn veelal beter voorzien van goede conserveringsmiddelen dan een hakkenbar en bij twijfel neem je het stuk leer gewoon mee. Veelal zal hij je een spuitbus adviseren afhankelijk van de kwaliteit en soort leer dat je hem aanbiedt. De ene spuitbus is namelijk vettend en de andere niet. Dan ben je na behandeling verzekerd van een goed onderhouden stuk leer dat er niet alleen mooier uitziet maar bovendien langer meegaat.

Naast de hierboven beschreven spuitbus is er sinds kort een gelei op de markt, speciaal voor nubuck , mat en natuurleer. Deze supreme gelei van o.a. Ronilux, kun je op dezelfde wijze aanbrengen als hierboven beschreven. Deze gelei reinigt niet alleen, maar maakt het matte of geschuurde leer ook weer soepel. Ik ga er van uit, dat er een substantie wordt aangebracht, die in het leer dringt. Daardoor krijgt het zijn soepelheid terug, die het leer ook had op het moment van aanschaf. Ik was er nogal sceptisch over, maar heb het zelf uitgeprobeerd op mijn eigen overal. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat het geen loze belofte is. Het leer wordt na behandeling weer soepel en de uitdrogings verschijnselen zijn verdwenen. Een prima aanvulling op de onderhouds mogelijkheden van mat- en geschuurd leer.

 

Alphons.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik zou best een lederen pak willen hebben maar ik vind de keuze voor dames erg karig. Bovendien is de pasvorm niet zo best. Dus ik rijd in textiel. Wel zo praktisch! ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben toen ik mijn revit pak kocht ook gelijk een pak voor mijn vriendin gekocht, zij is ca 1,85 lang en ze heeft een leren pak van evolution wat echt voor vrouwen bedoeld is en waar dus de pasvorm ook naar is, ik vind leer bij vrouwen mits het een vrouwen pak is ook wel het mooist.

 

ge Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou best een lederen pak willen hebben maar ik vind de keuze voor dames erg karig. Bovendien is de pasvorm niet zo best. Dus ik rijd in textiel. Wel zo praktisch!

 

 

Helemaal mee eens Karin! En dan met name de keus voor vrouwen boven de 1m85 :(

 

 

 

Probeer Termaat in Nijmegen maar eens.

 

Geen marmer op de vloer en alles dicht op elkaar. Maar wel veel keus.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik 3 wk geleden al geweest... Ook te lang (1m88, vooral benen en armen te lang) voor de pakken daar... En heb r heel wat aangepast :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook al heel wat leren pakken gepast. Komt de broek niet over mijn benen. Dus grotere maat en dan zit de taille weer te wijd. Volgens mij heb ik echt niet zo'n afwijkend figuur kan natuurljk wel een pak op maat laten maken maar daar zit dan meestal een aardig prijskaartje aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...