Ga naar inhoud

Part nrs. voor voorvork en balhoofd revisie


Michiel
 Delen

Aanbevolen berichten

Tijdens de NH over de kop rit is er bij mij een kapot balhoofdlager geconstateerd en vorige week kwam ik erachter dat mijn keerringen aan het lekken zijn.

Nu heb ik binnenkort een paar vrije dagen en daarin wil ik beide problemen gaan verhelpen.

Ik heb allebei de klusjes nog nooit eerder gedaan, maar met wat hulp van het werkplaatshandboek en jullie denk ik dat ik een heel eind moet komen.

 

Ter voorbereiding moeten natuurlijk eerst alle benodigde onderdelen besteld worden, maar wat zijn die eigenlijk precies?

 

Voor elke voorvork heb ik al 2 glijbussen: p/n 51414-KCR-003 en 51415-KCR-003.

Dat zijn nr. 11 & 12 uit dit diagram: http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1996-european-direct-sales_model5659/partslist/F__0900.html#results

Daarnaast dan de nieuwe keerringen. 2x nr. 23 (neem ik aan? of alleen 34?)

Zou ik daarnaast ook de o-ringen moeten vervangen? Nummers 7,8, 35 en 36?

 

Dan voor het balhoofd. Het lijkt het me verstandig om er gelijk een conische in te zetten,

Waar kan ik die bestellen? En moet ik daar nog andere dingen voor bijbestellen? (zie diagram: http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1996-european-direct-sales_model5659/partslist/F__0700.html#results)

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De o ringen zul je waarschijnlijk niet hoeven te vervangen. Daar gebeurt niet echt heel veel mee. Voor de zekerheid zou je het natuurlijk wel kunnen doen.

Ik zou verder idd 2x 23 bestellen zodat je beide keerringen maar ook stofkappen nieuw hebt, die stofkappen zorgen er ook weer voor dat er minder vuil bij de keerring komt.

 

Pb anders Johan eens, die vervangt geregeld de balhoofd setjes. Misschien heeft hij een adresje of part nummer voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb recent ook de keerringen vervangen, een leuk klusje waar je niet bang voor moet zijn maar wel de tijd voor neemt om systematisch en schoon te werken.

Hier een leuk filmpje om je voor te bereiden, let ook even op het "tooltje" wat je nodig heb om je keerringen te plaatsen.

http://www.youtube.com/watch?v=vrmYJgcGX30

 

Met no. 23 heb je een set met daarin 1 keerring en 1 stofkap, heb je dus 2x nodig.

Overweeg ook eens om progressieve veren van bv. Hyperpro te monteren, ik heb destijds ook besloten om de vork te upgraden, je doet dit klusje tenslotte niet zo vaak, is dus een uitgelezen kans. meerwerk is het niet want je vorkpoten liggen toch al uit elkaar. Denk er wel even aan dat je in ieder geval nieuwe olie voor je voorvork aanschaft. als je alleen de seals vervangt kan je ook nog wat spelen met je luchtkamer.

 

Wat je wel even mee kan bestellen zijn de koperen ringen die onder in je poot zitten, je weet nooit hoe die eruit komen, is no. 30 !, je heb er 2 nodig (1 per poot)

 

http://www.youtube.com/watch?v=c-kVkqXiLdY

Setje balhoofdlagers bestel je o.a. hier:http://www.siccamasales.nl/nl/amfinder/

Heb je het juiste vet om de nieuwe lagers in te vetten ??

 

Succes,

Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Overweeg ook eens om progressieve veren van bv. Hyperpro te monteren, ik heb destijds ook besloten om de vork te upgraden, je doet dit klusje tenslotte niet zo vaak, is dus een uitgelezen kans. meerwerk is het niet want je vorkpoten liggen toch al uit elkaar. Denk er wel even aan dat je in ieder geval nieuwe olie voor je voorvork aanschaft. als je alleen de seals vervangt kan je ook nog wat spelen met je luchtkamer.

 

 

Dat is idd ook nog een goede opmerking. Bij de bandit van mijn vrouw heb ik 2 jaar geleden ook de keerringen moeten vv, glijbussen en stofringen direct mee genomen, niet dat de bussen nodig waren, 12000 km op de teller toen en nu niet heel veel meer erbij gekomen. Ik heb hier toen ook de veren vervangen door hyperpro, kost wel 120 euro, echter je hebt ook niet voor 30 euro olie nodig want die zit er bij een hyperpro set bij, dus uiteindelijk 90 euro investering maar zo enorm de moeite waard om te doen, je hebt er echt een andere motor door wbt voorvorkveergedrag.

 

 

PS:

 

Dat tooltje heb je niet perse, het is wel zo handig om te hebben maar ik gebruik altijd de oude keerring om de nieuwe er terug in te zetten of een dreveltje. Let wel heel goed op bij het gebruik van de drevel dat je niet mis slaat of te hard slaat.

aangepast door lars
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

 

Ik heb de filmpjes bekeken en het ziet er inderdaad wel uit alsof ik het zelf kan doen. Natuurlijk niet zo snel als die mannen :D

Die zelfgemaakte tooltjes moeten ook wel te fabriceren zijn.

Nr 30 zal ik dan ook bestellen, het kan in ieder geval geen kwaad.

Met het juiste vet bedoel je lithium vet?

 

Mijn fietsje heeft inmiddels 105K gelopen en de voorvork is sinds ik hem heb (3 jaar en 40k kilometer geleden) nog niet uit elkaar geweest.

Ik was wel nog vergeten te melden dat ik al, volgens de man van wie ik de motor kocht althans, progressieve vering van WP voorin heb zitten.

De hoeveelheid olie / luchtkamer zal daar neem ik aan op aangepast moeten worden. Zal eens kijken of ze me daar bij WP wat meer over kunnen vertellen.

Welke olie raden jullie aan? Volgens het werkplaatshandboek moet er Automatic Transmission Fluid in. :?

 

In het 2e filmpje gebruikt hij rond minuut 20 een speciale klem om die 2 ringen gelijkmatig naar binnen te drukken.

Hebben jullie die ook gebruikt? Of hoe doen jullie dat?

 

Roukema is hier trouwens om de hoek, dus daar zal ik even gaan informeren naar die lagers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het juiste vet bedoel je lithium vet?

 

In het 2e filmpje gebruikt hij rond minuut 20 een speciale klem om die 2 ringen gelijkmatig naar binnen te drukken.

Hebben jullie die ook gebruikt? Of hoe doen jullie dat?

 

Roukema is hier trouwens om de hoek, dus daar zal ik even gaan informeren naar die lagers.

Je kan beter kogellager vet gebruiken http://www.oliehandel.nl/product/kogellagervet-60gr-79823

Ik heb voor dat tooltje een pvc buis gebruikt, die heb ik circa 20 cm lang afgezaagd (kaarsrecht) en vervolgens over de lengte door gezaagd zodat de pvc buis met 2 slangenklemmen op de binnenpoot geklemd wordt, in de film gebruiken ze uitlaat klemmen. het gaat erom dat je met die pvc buis de keerring in de buitenpoot drijft. op deze manier weet je zeker dat de keerring volkomen recht in de buitenpoot gedreven wordt. Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van om de keerring erin te tikken met een drevel o.i.d. omdat de kans bestaat dat je scheef gaat.

Let ook goed op de tip om een "geleider" te gebruiken om de keerring over het eerste stukje van de binnenpoot te schuiven, hier zit een groef in de binnenpoot waar een ring op gemonteerd zit die ervoor zorgt dat je binnen poot op de juiste lengte in je kroonplaat komt te zitten. zelf heb ik een boterhamzakje om de binnen poot gedaan en deze lekker ingevet (of vork olie gebruiken). Als je dit niet doet heb je de kans je nieuwe keerringen te beschadigen. Let ook goed op dat je de keerringen "goed om" monteert. meestal staat de naam/type/fabrikant op de bovenkant van de keerring. die naam moet dus zichtbaar zijn bij montage.

 

Als Roukema in de buurt zit kan je daar ook wel je olie en vet kopen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er WP (of andere vervangingsveren in zitten) wordt de lucht kamer 170mm.

De olie die er het best in kan en het dichtst bijnde originele WP olie komt is de vork olie van Putoline HPX10. Verkrijgbaar bij Paddock motoren in Velsen-Noord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De luchtkamer is niet voor alle merken vervangingsveren hetzelfde, net zomin als de dikte van de olie.
Een Hyperpro voorvorkverenset wordt met de juiste olie bijgeleverd. Ook hierop kan ik je als VFROC-lid korting geven.

De conische balhoofdlagers heb ik gewoon op voorraad liggen, maar montage zonder de speciale lagerpers kan lastig zijn. Je mag namelijk niet slaan op de lagers.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er WP (of andere vervangingsveren in zitten) wordt de lucht kamer 170mm.

De olie die er het best in kan en het dichtst bijnde originele WP olie komt is de vork olie van Putoline HPX10. Verkrijgbaar bij Paddock motoren in Velsen-Noord.

 

 

Je kunt gerust 30-40mm minder luchtkamer proberen and zien wat je er van vindt.

En zo niet, dan zuig je er weer wat uit..

 

 

 

lucht_zps7771481b.jpg

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope. Dat zou ik niet zo maar doen.

Je houd dan weinig reserve over in je vork, de kans op doorslaan is dan zeker aanwezig. Het is de bedoeling dat de motor goed in belans is voor en achter, alleen dan haal je het beste uit de motor. Daarom is het afstellen en afstemmen van de juiste componenten zo lastig.

Zelf rij ik ook met WP veren voor. De opgegeven waarde zijn van WP, ik verzin ze niet zelf.

Wat wel van belang is de juiste olie dikte te kiezen. De ene SAE10 is de andere niet kwa dikte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je meer wil leren/weten dan check deze link een even.

Ik heb er veel van geleerd en begrijp dat er veel heel veel te doen is met vering enz.

aangepast door Qwerc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope. Dat zou ik niet zo maar doen.

Je houd dan weinig reserve over in je vork, de kans op doorslaan is dan zeker aanwezig. Het is de bedoeling dat de motor goed in belans is voor en achter, alleen dan haal je het beste uit de motor. Daarom is het afstellen en afstemmen van de juiste componenten zo lastig.

Zelf rij ik ook met WP veren voor. De opgegeven waarde zijn van WP, ik verzin ze niet zelf.

Wat wel van belang is de juiste olie dikte te kiezen. De ene SAE10 is de andere niet kwa dikte.

 

 

Zegt ook niemand dat je ze uit je duim zuigt.

 

Michiel heeft nog de originele veren+spacers; in mijn ervaring kan daar best wel wat minder lucht in.

Net als ze iets doorsteken en de achterschokbreker een paar mm "shimmen".

Ik schrijf dan ook "kunt" en "proberen".

 

Als jij tevreden bent met hoe jouw motor rijdt, prima.

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was wel nog vergeten te melden dat ik al, volgens de man van wie ik de motor kocht althans, progressieve vering van WP voorin heb zitten.

De hoeveelheid olie / luchtkamer zal daar neem ik aan op aangepast moeten worden. Zal eens kijken of ze me daar bij WP wat meer over kunnen vertellen

Dit is wat Michiel zei, vandaar mijn opmerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...