Ga naar inhoud

Part nrs. voor voorvork en balhoofd revisie


Michiel
 Delen

Aanbevolen berichten

 

De conische balhoofdlagers heb ik gewoon op voorraad liggen, maar montage zonder de speciale lagerpers kan lastig zijn. Je mag namelijk niet slaan op de lagers.......

 

Je kunt toch gewoon op de buitenkant met een passende schijf het lager erin tikken? Zolang je maar op de rand slaat, en als je van conisch naar conisch gaat puur om te vv kun je de oude buitenrand gebruiken. Tevens zitten ze niet muurvast dus gaan ze er ook makkelijk ik. Gagarandaard dat 99% ze er zo in zet. Omdat jij er veel doet en hiervoor een handige pers hebt is natuurlijk risico vermindering en minder tijd waardoor je sneller klaar bent en time is money natuurlijk maar het kan absoluut wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Je kunt toch gewoon op de buitenkant met een passende schijf het lager erin tikken? Zolang je maar op de rand slaat, en als je van conisch naar conisch gaat puur om te vv kun je de oude buitenrand gebruiken. Tevens zitten ze niet muurvast dus gaan ze er ook makkelijk ik. Gagarandaard dat 99% ze er zo in zet. Omdat jij er veel doet en hiervoor een handige pers hebt is natuurlijk risico vermindering en minder tijd waardoor je sneller klaar bent en time is money natuurlijk maar het kan absoluut wel.

Het kan inderdaad wel, en veel mensen doen het ook zelf.

Vandaar dat ik vrijwel elke maand een door de klant zelf gemonteerde set kan vervangen en op de juiste manier plaatsen. Het probleem is dat je er vrijwel niet met een hamer bij kan komen om op de ring te slaan, dus gebruikt men een verlengstaaf. En daarmee sla je erg snel scheef waardoor er een beschadiging op het nieuwe lager komt.

Tip: als je het zelf doet, verwijder dan de topkuip en het ruitje. Je komt er dan een stuk makkelijker bij, maar het kost wel veel meer tijd.

Ik doe het (afhankelijk van de motor) tussen 1,5 en 2,5 uur (enkele beruchte uitzonderingen daargelaten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alright, de onderdelen zijn besteld en het vet en de olie etc. ga ik morgen even halen.

Nu nog de garage een beetje opruimen, zodat ik ook daadwerkelijk de ruimte heb om wat te doen :)

Volgens het werkplaatshandboek moest ik ook de blokkeerring (nr. 8 uit het balhoofd diagram) vervangen, dus die heb ik ook gekocht.

 

Het T-stuk werkt prima als een mechanische lagerpers.

Bedoel je de onderste vorkplaat met T-stuk?

 

Heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik heb weer wat te doen de komende tijd ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik dit gereedschap om het lager te plaatsen en om de lagerschalen onbeschadigd in het balhoofd-frame te tikken.

De lange pijp is om het lagerdeel op het T-stuk te tikken

 

post-4095-0-62568200-1413533073_thumb.jpg

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mbv T-stuk: bovenste lager plaatsen, hoeft niet geheel tot onderin de zitting, stofkap nog even weglaten. Stofkap en onderste lager op T-stuk plaatsen en het geheel door het balhoofd steken. Grote lagervoorspanmoer aanbrengen en iets aantrekken. Daarna de moer verder aanspannen door niet de moer te verdraaien maar het T-stuk, zo trek je het lager zo haaks mogelijk in z'n zitting. Heb je het onderste lager er voor de helft ingetrokken kan je rustig de rest doen door de lagervoorspanmoer aan te draaien. Beide lagers gelijktijdig het balhoofd inpersen gaat niet, daarvoor is de schroefdraad op de stuurpen niet toereikend. De bovenste zou je ook zo kunnen doen, daarvoor moet je het onderste oude lager nog laten zitten als je het nieuwe bovenste lager plaatst. Met alleen de nieuwe bovenste buitenschaal geplaatst kan je het onderste lager er vervolgens uittikken zonder de nieuwe lagerschaal te beschadigen.

 

@Johan, waarom die bussen niet pasmaken op de binnenschaal van de lagers en er een 10x1 draadeind doorheen plaatsen (één bus met een blind draadgat en de ander over de gehele lengte), zo trek je op dezelfde wijze als hierboven beide lagers zo in de zitting, dus door de bussen naar elkaar toe te draaien, geen gehamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bussen zijn exact passend voor de binnenschaal en met de bussen tik je de binnenschaal van het lager in het balhoofdframe

 

post-4095-0-35852900-1413570009_thumb.jpg

 

post-4095-0-54250600-1413570010_thumb.jpg

 

post-4095-0-74167300-1413572722_thumb.jpg

 

post-4095-0-77689300-1413572723_thumb.jpg

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mbv T-stuk: bovenste lager plaatsen, hoeft niet geheel tot onderin de zitting, stofkap nog even weglaten. Stofkap en onderste lager op T-stuk plaatsen en het geheel door het balhoofd steken. Grote lagervoorspanmoer aanbrengen en iets aantrekken. Daarna de moer verder aanspannen door niet de moer te verdraaien maar het T-stuk, zo trek je het lager zo haaks mogelijk in z'n zitting. Heb je het onderste lager er voor de helft ingetrokken kan je rustig de rest doen door de lagervoorspanmoer aan te draaien. Beide lagers gelijktijdig het balhoofd inpersen gaat niet, daarvoor is de schroefdraad op de stuurpen niet toereikend. De bovenste zou je ook zo kunnen doen, daarvoor moet je het onderste oude lager nog laten zitten als je het nieuwe bovenste lager plaatst. Met alleen de nieuwe bovenste buitenschaal geplaatst kan je het onderste lager er vervolgens uittikken zonder de nieuwe lagerschaal te beschadigen.

 

@Johan, waarom die bussen niet pasmaken op de binnenschaal van de lagers en er een 10x1 draadeind doorheen plaatsen (één bus met een blind draadgat en de ander over de gehele lengte), zo trek je op dezelfde wijze als hierboven beide lagers zo in de zitting, dus door de bussen naar elkaar toe te draaien, geen gehamer.

Dat deel begrijp ik wel, maar waarmee zet je dan druk op de bussen?

Aangezien ze verdiept in de kamer zitten kan je ze niet blind aantrekken. Je mag ook absoluut niet de tonlagers plaatsen om dit te doen, hiermee beschadig je de de boel te veel (plaatselijke druk is te groot). De oude bussen gebruiken is ook geen optie, die pers je dan ook vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag ook absoluut niet de tonlagers plaatsen om dit te doen, hiermee beschadig je de de boel te veel (plaatselijke druk is te groot).

Die druk op de rollen (geen tonnen) is helemaal niet hoog, als dat zo was dan kon je het ook wel vergeten om de lagerschalen (ik neem aan dat je dat bedoeld met bussen) er met een hamer in te tikken, De druk wordt pas hoog als je de lagerschalen gaat zetten en daarvoor iets over het aanhaalmoment van de standaard kogellagers heengaat. Dit aandraaien zoals ik beschrijf doe je gewoon met handkracht, de lagers glijden zo in hun zitting. En doordat je niet de moer aandraait maar de kroonplaat (de stuurpen trekt zich dus omhoog met een draaiende beweging en dus draait ook het lager) is er geen sprake van een puntbelasting en verminder je dat de rollen zich als een wig gedragen.

 

Handige bussen Johan, maar ook voor deze, waarom geen draadeind in de onderste die door de bovenste heen steekt, een flinke vleugelmoer erop en je trekt beide buitenste lagerschalen zo in de zitting

aangepast door V4 Rosso
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het niet met je eens dat de druk op de rollen laag is.

Voor montage wordt bij monteursopleidingen dan ook expliciet vermeld dat je dit soort lagers (conische kogellagers en conische tonlagers) NIET op deze manier mag monteren. Ik ben zelf 4 jaar vertegenwoordiger geweest in de lagertechniek, dus ik zou het moeten weten. En ja, het is goed mogelijk dat wij te voorzichtig zijn........

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jeroen, waarom zou ik, intikken gaat prima en ze gaan er kaarsrecht in, aan het geluid van het intikken hoor je of de schalen tegen de aanslag (zitting) zitten.

Bij het intrekken zoals jij bedoeld weet je niet 100% zeker of de schalen tegen de aanslag zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Even oude koeien uit de sloot halen aangezien ik er nu mee bezig ben.

Zijn deze veren correct gemonteerd? Ik heb ze zo uit de buis gehaald, maar m'n gevoel zegt dat ze verkeerd om zitten.

Ik heb WP al gemaild ('t zijn WP progressieve veren) en ik heb wel antwoord gekregen, maar alleen niet op die vraag :ignore:

Dus ipv nog een week op nieuwe reactie wachten hoopte ik dat jullie 't kunnen zeggen.

 

post-5284-0-96634100-1423151678_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze WP veren zijn zo correct gemonteerd, de standaard veren zijn andersom gemonteerd met de dichtere windingen naar beneden

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...