Ga naar inhoud

Remblokken achter vtec na 2006


 Delen

Aanbevolen berichten

Bij de afgelopen beurt zei de honda dealer dat mijn remblokken achter versleten waren, maar dat hij ze niet op voorraad had en ze daarom nog niet had vervangen. Ik moest vooral niet tot de volgende beurt wachten, maar tussentijds terugkomen. 4 weken later gebeld of hij de blokken al binnen had. Hij had ze nog niet eens besteld. Zelf ook nog maar eens gekeken en er zat nog ongeveer 3mm frictiemateriaal op. Voor de zekerheid toch maar laten bestellen en opgehaald, met de mededeling dat ik ze zelf wel zou vervangen als ze daadwerkelijk versleten waren. Omdat het me toch niet helemaal lekker zat vanochtend toch maar aan de gang gegaan. Met het wiel er af zagen de oude blokken er nog steeds prima uit, maar toch maar doorgegaan. Ik liep tegen het volgende aan waar jullie misschien raad bij hebben:

 

- Ik moest ook de steun aan de voorkant van het blok losschroeven anders kreeg ik het blok aan de ketting kant er niet uit. Kan dat kloppen? Of is hier een handiger truukje voor?

- De nieuwe blokken zagen er hetzelfde uit als de oude (maar dan dikker, ik dacht toen nog omdat de oude gesleten waren)). 1 blok schoof er zo in, maar het tweede blok paste niet. 1 nieuwe en 1 oude kon net. De zuigers leken soepel terug te gaan, maar ik kon toch niet genoeg ruimte krijgen. Ik zag op het forum in een tabel die Johan gepost had dat vanaf model jaar 2006 het onderdeelnummer 06436-MAT-016 moet zijn, de dealer heeft me 06435-MAT-016 verkocht. Kan het kloppen dat die te dik zijn?

- Heeft er nog iemand interesse in een hagelnieuwe (maar wel met geopende verpakking) 06435-MAT-016 blokken?

 

joris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook het model 2009 en dan moet het gewoon passen met die blokken die je nu hebt. Dus 06435 is goed. Aan de voorzijde moet je ze even van je voorpoten losschroeven. Zo veel werk is dat niet. Je moet wel goed die zuigers uit elkaar duwen.

 

Ik heb even een fotootje erbij gepakt om het te checken:

post-3252-0-89994300-1416746429_thumb.jpg

 

Van links naar rechts respectievelijk:

VFR800A9 - PAD SET, RR. 06435-MAT-016 (achter)

VFR800A9 - PAD SET, R. FR. 06455-MCW-H02 (rechts voor)
VFR800A9 - PAD SET, L. FR. 06456-MCW-H02 (links voor)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klauwen er vanaf halen is hoe dan ook aan te raden want dan kan je voor terugduwen de zuigers eerst eens goed schoonmaken, zoveel werk is dat ook weer niet.

Als je ze niet goed schoonmaakt kan je bij het terugduwen de rubbers beschadigen en je hebt kans dat ze überhaupt niet helemaal terug willen en dan gaat het inderdaad niet passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor hoeven de blokken niet vervangen te worden. 'Goed die zuigers uit elkaar duwen' Hoe doe ik dat? Wat ik vanochtend geprobeerd heb is om de klauw t.o.v. de schijf in te drukken en daarmee de zuigers terug te duwen. Hoe maak je die dingen goed schoon? Volgens zowel Haynes als het werkplaatshandboek hoeft de klauw er niet af. Dan krijg ik de blokken er niet eens uit, laat staan dat ik ergens bij kan om iets schoon te maken...

 

En zit er nu wel of geen verschil in de blokken achter? Bij www.motorpartsonline.com staan andere typenummers voor model voor en na 2006 (helaas geen honda nummers) en volgens de tabel van Johan zou ik 06436-MAT-016 moeten hebben in plaats van 06435-MAT-016.

 

joris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit moeten je blokken zijn volgens honda:

 

arrow_left.jpg REAR BRAKE CALIPER arrow_right.jpg
zoom-in.pngzoom-out.pngzoom.png
F__1600.png

 

PRICE
The price displayed is a retail price at the time of the order by a single product. The price includes VAT.
Orders placed by the EU (European Union) residents will be subject to VAT.
Orders placed outside the EU and shipped outside the EU are not subject to VAT, but will generally be subject to tax when the clearance.
When you view your cart total price including VAT (if applicable) and shipping is indicated.

No. Identification Reference Unit price incl. VAT €

Qty

1 BRACKET SUB ASSY., RR. 06432-MBG-405
160.19 € 2 PAD SET, RR. 06435-MAT-016
52.50 € 3 SEAL SET, PISTON 06451-GE2-405
9.44 € 5 BRACKET, RR. BRAKE 43111-MCW-D10
254.12 €

 

 

 

Maak het jezelf gewoon makkelijk en haal je klauw eraf. Dan kun je de zuigers met een doek schoon vegen, werkt dat niet goed genoeg neem je er een bus remreiniger bij, dan krijg je ze altijd wel schoon. Zuigers kun je normaal gewoon terug drukken zonder al teveel kracht uit te oefenen. Let wel ff op dat je reservoir van je achterrem niet tot helemaal aan de nok gevuld is. Anders krijg je hem niet goed terug gedrukt en kan het ook gaan lekken bij je reservoir. Het terugdrukken van je zuiger kun je met de achterkant van een hamer doen met een houten steel, zo beschadig je niks.

aangepast door lars
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt!

 

De nieuwe blokken zitten er ondertussen in. Moraal van het verhaal:

 

- De klauw moet er gewoon af als je het goed wilt doen. Bij mij was alles gelukkig schoon (met een poetsdoek kon ik het nog iets harder laten glimmen), maar mijn kippenkracht was blijkbaar niet genoeg om alle drie de zuigers tegelijk in te druk. Per stuk ging vrij makkelijk

- nr. 36 in de tabel was blijkbaar een tikfout. Met de zuigers ingedrukt passen de nieuwe blokken perfect.

 

Ben ik alleen nog benieuwd naar jullie oordeel of ik ze nu te vroeg heb vervangen

 

nieuw:

post-5383-0-75009300-1416754201_thumb.jpg

 

oud:

post-5383-0-45351600-1416754255_thumb.jpg

aangepast door valse trage
Link naar reactie
Delen op andere sites

die oude zijn nog niet "op"

 

 

Maar de wetenschap dat ze nu 100% toppie zijn remt TOCH een stuk relaxter.... :beer:

 

 

 

 

 

 

 

Deze

 

brake2.jpg

 

waren ook nog niet op, dat zijn ze officieel pas als die groeven weggesleten zijn. Maar ik was toch alles achter aan het vervangen...

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn zeker niet op, denk dat je nog een kleine 35% over had van je remblokken. Maar ach, nu hoef je er de komende 15 tot 20.000 km niet meer op te letten of ze nog goed zijn of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Volgens zowel Haynes als het werkplaatshandboek hoeft de klauw er niet af.

...

Het zijn werkplaatshandboeken, geen bijbels.

In theorie hoeven de klauwen er niet vanaf maar waar de makers van de boeken volgens mij niet altijd rekening mee houden is dat sommige dingen toch wat meer aandacht behoeven wanneer ze vervangen moeten worden omdat ze daadwerkelijk versleten zijn door gebruik en er dus ook wat gereinigd moet worden.

Terugduwen doe ik meestal (na goed schoonmaken) voorzichtig met een waterpomptang en een poetsdoek tegen beschadigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...