Ga naar inhoud

Ratelend/Metalen geluid bij hoog toeren gas loslaten.


MeLo
 Delen

Aanbevolen berichten

Als ik bij hoog toeren het gas loslaat (afremmen op de motor). Hoor ik een ratelend (metalen) geluid van uit het blok komen. Ik rijd een Honda VFR800 fi uit 2000, volgens mij is dit niet het standaard gevalletje nokkenaskettingspanners (ofwel NAKS) want heeft hij deze niet, of wel? Ben er niet heel erg in thuis dus vandaar mijn vraag hier. En natuurlijk ook de vraag als het niet een NAKS is wat kan het dan zijn? Is eigenlijk vooral te horen bij gasloslaten.... Zijn het dan misschien de kleppen zelf en moeten deze worden afgesteld? Heb de motor met 36.000 km gekocht ongeveer en inmiddels heb ik 40.000 km op de teller...

 

Hoor het graag van jullie... :rolleyes:

aangepast door MeLo
Link naar reactie
Delen op andere sites

NAKS heeft hij niet inderdaad.

geluid omschrijven is altijd lastig, ik zou denken aan iets met de koppeling of versnellingsbak.

doet hij het altijd? warm/koud, toerentallen, alle versnellingen, ook met koppeling ingeknepen? etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties al tot dusver!!

 

@paliasco.

Is inderdaad lastig te omschrijven, heb zelf het idee dat het echt uit het blok komt in buurt van cilinderkoppen. Zowel als motor koud is als warm en eigenlijk alleen vanuit hoog toeren gas loslaten (remmen op de motor) dat hij het ratelend geluid maakt, hoe hoger de terugval van toeren hoe aanweziger het geluid is. Versnelling maakt niet uit. Laag in toeren afremmen is het niet/nauwelijks aanwezig. Met koppeling in/uit heb ik nog niet geprobeerd zal ik straks eens even proberen!

 

@lars.

uitlaat is nog de originele pijp die eronder zit en zit niks echt los aan. Het geluid lijkt ook op een soort ketting die tegen metaal klettert, of kleppen (zuigers) wellicht... Daar zit ik zelf meer aan te denken.

 

@newie.

Zal ook straks even proberen wiel achteruit te draaien en dan zou ik het geluid dus ook moeten horen. Hoezo is het dan wel merkbaar? Zou het het voorste kettingwiel zijn is dit dan een dure reparatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als je gas terugneemt gaat de ketting tegen de achterkant van de tanden aanduwen door de snelheid en het gewicht dat door wil.

Omdat de achterkant van de tanden meestal nog redelijk in originele staat verkeren qua vorm en de ketting waarschijnlijk ook gerekt is zal de ketting op het kettingwiel door die ruimtes gaan klakken/ratelen.

 

Door het wiel achteruit te draaien simuleer je het afremmen op de motor, zij het uiteraard met veel minder kracht. Toch zul je het geluid dan ook, zij het in verminderde mate wel horen.

 

De ketting zou hetzelfde geluid maken als je er alleen een nieuw kettingwiel opzet.

 

Ergo, als dit idd jouw probleem is moet je toch de hele set vervangen........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dan ook zul je moeten gaan komen met een voorbeeld van het geluid. Misschien iemand laten filmen of camera alleen voor het geluid op de motor enz. Dit is weer zoiets van ra ra wat kan het allemaal zijn en hier kunnen we weer 15 pagina s over vol gissen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de week even geprobeerd maar zodra ik het geluid hoor en ik druk de koppeling in dan is het weg, als ik dan de koppeling weer laat komen en dus de aandrijflaan aangrijpt is het weer te horen.

Begrijp dat het makkelijker is als je het geluid hoort maar ik heb zelf niet echt de mogelijkheid om het op te nemen. Zal eens kijken of ik iemand in mijn omgeving kan vinden. Het wiel draaien ga ik ook nog even proberen, heb ik nog niet gedaan tot noch toe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels paar ritjes verder en een en ander goed bekeken en beluisterd, conclusie is denk ik de aandrijfketting zelf. Teveel speling mijn inziens, dus ga deze eerst eens even spannen, kijken of dat werkt. En dan wellicht volgende beurt maar een nieuwe set eronder.... ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel merken hebben goede kettingen.
De bekendste namen zijn DID, Regina, Tsubaki, RK en DC Chain. Maar kies de juiste kwaliteit.....

Voor jouw motor lever ik een DID 50VX ketting met JT kettingwielen voor 152 Euro.
Inclusief montage kom je dan op ca. 200 - 220 Euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor jouw motor lever ik een DID 50VX ketting met JT kettingwielen voor 152 Euro.

 

Ik vond de aandrijflijn van mijn viffer altijd erg "voelbaar", nu het originele Honda tandwiel erop.

Hier zit een rubberen ring op waar de ketting overheen loopt. dit merk in aanzienlijk. vooral in de stepjes voel ik niets meer van de ketting.

Is wel duurder dan een JT kettingwiel maar zijn geld dik waard, vindt ik.

post-3781-0-17427700-1418061104_thumb.jpg

En als het oog ook wat wil kun je nog kiezen voor de goud kleurige DID 530 ZVM-X.

post-3781-0-77616700-1418061533_thumb.jpg

aangepast door chris747
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond de aandrijflijn van mijn viffer altijd erg "voelbaar", nu het originele Honda tandwiel erop.

Hier zit een rubberen ring op waar de ketting overheen loopt. dit merk in aanzienlijk. vooral in de stepjes voel ik niets meer van de ketting.

Is wel duurder dan een JT kettingwiel maar zijn geld dik waard, vindt ik.

 

En als het oog ook wat wil kun je nog kiezen voor de goud kleurige DID 530 ZVM-X.

 

Klopt, maar dit VKW is ruim 4 keer zo duur als een JT-VKW.

Ik heb zeer binnenkort Italiaanse imitatiekettingwielen die zowel voor als ook achter ook een rubberen vibratiedemper hebben. Dit is dan niet een volledige plak rubber, maar een strook. Het effect zou hetzelfde moeten zijn voor veel minder geld.

Het Stealth AKW wat je op bovenstaande foto hebt zitten is ook mooi en goed, en slechts 2 keer zo duur als een JT AKW.

Goudgenitreerde kettingen verminderen de kans op roast aan de zijkant van de ketting, en ze zijn gemiddeld 6 tot 8 Euro duurder dan de gewone staalkleurige kettingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super heren dankjewel voor de tips! Ik ga even kijken voor een mooie set, echter na de winter denk ik dan kan ik deze komende tijd nog even rijden! :)

 

@Chris, zie ook de pro-oiler zitten bij die van jou, is dit makkelijk in te bouwen? Heb je met GPS module genomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...