Ga naar inhoud

Koelvloeistof vtec vervangen


penose1970
 Delen

Aanbevolen berichten

Met het oog op de komende winter wil ik de koelvloeistof van mijn vtec vervangen. De oude vloeistof zit er volgens mij al zeker 3 jaar in en begint bruin te worden.

Is dit vervangen een kwestie van gewoon het reservoir leeg laten lopen of moet ik het ook nog ergens anders aftappen cq ontluchten? Welke koelvloeistof gebruiken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar komt wel iets meer bij kijken. Als de vorstgraad goed is en die is goed, zolang er geen water bij gegooid is zou ik het mooi laten zitten tot de sleuteldag bij mij.

Ik heb een speciaal stukje gereedschap waarmee ik het systeem vacuüm trek en er dan in no time verse vloeistof in heb zonder geklooi met ontluchten.

Gaat ongeveer in dezelfde tijd dat ik dit berichtje in klop.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof 18 april, maar het evenement is intussen gepromoveerd tot de officiële activiteiten van de club, dus het staat ook in de club agenda.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bart, ik heb in juni 2013 jouw koelvloeistof vervangen, das geen 3 jaar geleden

Links bij het schakelpedaal zit de koelvloeistofpomp, daarop zit een aftap schroefje.

Schroefje los, radiatordop los en aftappen, daarna vullen, even in de slangen knijpen tot er geen luchtbellen meer komen en dop weer vastdraaien.

Motor laten lopen en het expansie vaatje even in de gaten houden, na afkoelen van de motor het expansie vaatje evt vullen tot nivo tussen min en max

 

edit: koelvloeistof is niet bruin maar rood van kleur (long live G12+)

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het bij de Vtec ook zo is maar bij de rc36 zitten er op de voorste 2 cilinders ook nog 2 aftappluggen. Als je daar niet ook aftapt; blijft er een deel van de oude koelvloeistof in het koelsysteem zitten(cilindermantel). Als er vermengt wordt met oude(groene) vloeistof en g12(rood); wordt de vloestof troebel bruin, is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, daar zit ook nog een aftap punt.

Aangezien die erg slecht bereikbaar is offer ik altijd een liter extra G12+ op en spoel daar even mee door, tot er schone G12+ uit komt bij de waterpomp.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij doorspoelen kan daar eea blijven hangen en bereikbaarheid valt allezins mee. Kuipwerk eraf en je kan overal makkelijk bij. Je weet dan zeker dat er nergens oude vloeistof blijft hangen.

edit: elke voorste cilinder heeft een aftapboutje m6 met 10mm zeskant kop en koperen/messing afdichtringetje. Ik zou het daar ook gewoon lekker aftappen of je moet met een vacuümsysteem werken waarmee je de boel leegslurpt( en dan nog met het idee van de nodige ontluchting geen overbodige luxe die boutjes er even uit te draaien).

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde eigenlijk in de naslag naar de How to: Koelvloeistof vervangen maar helaas die is voor een 750 en de foto-linkjes van Imageshack zijn achterhaald. Dus als Bullmoose zijn foto's nog heeft mag ie dat topic updaten.

 

Misschien dat er nog liefhebbers zijn om hun koelvloeistof wissel vast te willen laten leggen met een fotoverslagje?

Andere VFR types zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.................................of je moet met een vacuümsysteem werken waarmee je de boel leegslurpt( en dan nog met het idee van de nodige ontluchting geen overbodige luxe die boutjes er even uit te draaien).

Een vacuüm set heeft hier geen enkele invloed op.

Ik heb de mijn ook op die manier gedaan, gewoon omdat ik te beroerd was om het tupperware er voor af te halen en de koelvloeistof vertoont geen tekenen van de vieze kleur die vermengen inderdaad op levert.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik bedoel is dat het leeg laten lopen dmv zwaartekracht wellicht anders werkt dan het met vacuüm leegzuigen. Mijn ervaring is dat als je alle oude vloeistof er uit wil krijgen, wanneer je het systeem leeg laat lopen dmv zwaartekracht, het noodzakelijk is om ook de aftappluggen van de voorste cilinders er uit te draaien. Anders blijft er oude koelvloeistof achter; die aftapplugjes zitten er niet voor niets.

Deze winter ga ik (oa)koelvloeistof vervangen en dan maak ik foto's.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bart, ik heb in juni 2013 jouw koelvloeistof vervangen, das geen 3 jaar geleden

Links bij het schakelpedaal zit de koelvloeistofpomp, daarop zit een aftap schroefje.

Schroefje los, radiatordop los en aftappen, daarna vullen, even in de slangen knijpen tot er geen luchtbellen meer komen en dop weer vastdraaien.

Motor laten lopen en het expansie vaatje even in de gaten houden, na afkoelen van de motor het expansie vaatje evt vullen tot nivo tussen min en max

 

edit: koelvloeistof is niet bruin maar rood van kleur (long live G12+)

@Johan, ik zat er nog aan te denken.... jij hebt het toen inderdaad vervangen.

Eigenlijk is dit topic dus overbodig;) Maar er staan wel hele nuttige tips in. Nogmaals bedankt Johan:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...