Jime_Jitsu Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 GIsteravond, na ongeduldig in de wachtrij bij het gemeentehuis te hebben gestaan, heb ik mijn rijbewijs verkregen. Ik ben direct naar mijn ouders gegaan waar de rode VFR in de garage op mij stond te wachten. Tijd om de 800FI naar haar eigen huis te brengen in Amsterdam. Wat een verschil met de lesmotor! De eerste bochten voelden zeer onwennig (eigenlijk de laatste bochten ook nog). De spiegels had ik niet goed afgesteld, en ik wist niet echt hoe ik moest gaan zitten op de motorfiets. Maar wat was het geweldig! Nu ben ik benieuwd: Hoe zitten jullie op de motorfiets? Liggen jullie op de tank op de snelweg (lekker uit de wind achter het kleine scherm)? Zit je toch maar rechtop? Hoe heb je de spiegels afgesteld (dat heeft vast ook een verband met de zit/lig houding)? Dit weekend ga ik lekker oefenen en ik hoor graag wat jullie tips en ervaringen zijn Rick Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Zithouding mag je helemaal zelf weten, wat jij maar prettig vind. Ik lig nooit op de tank, wind in je snuit is toch een van de mooie dingen van motor rijden? VFRikus p.s. en het ontlast ook nog eens je polsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viffertje Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 zelf ga ik ook amper op de tank liggen. wel merkte ik tevens een groot verschil op na de overstap op de VFR. Eerste motor was een Yamaha XJ6. zit je precies kaarsrecht op met de hele torso in de wind. Nu heb ik op de VFR een heel andere positie, ook als ik dit vergelijk met de eerste ritten op de viffer. dus, zit zoals je lekker vindt. Zadel vind ik persoonlijk meer dan groot genoeg om diverse posities te proberen. grtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
748cc Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Hallo Rick, Welkom! Plat op de tank alleen op een lege autobahn om eens te zien hoe hard ie wil. Voor de rest, nooit. .Zeker niet als er enig verkeer is; je levert (te) veel overzicht in. Ik kom uit een tijd dat het rijexamen echt geen bal voorstelde, maar toch. Nu je je rijbewijs hebt, leer eerst maar eens "echt" rijden. In de zin van een dag lang rijden, niet super geconcentreerd rijden, Ervaring opdoen. Lang genoeg rijden om pijn in je r.. te krijgen... Dat plat op de tank komt wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
emiel1982 Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Vooral belangrijk dat je er ontspannen op zit. Dus niet met gestrekte armen, maar dat zullen ze ook wel verteld hebben bij je rijlessen. Ik kreeg de tip mee bij de rijlessen om eens het stuur los te laten (hoge versnelling, niet te hard) en te kijken hoe je dan zit. Dan een klein beetje naar voren hangen en het stuur weer pakken. Dat zou volgens mijn instructeur de meest ontspannen houding zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beraniden Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Eens met 748cc, oefenen baart kunst dus zoveel mogelijk rijden dan wen je het beste aan je viffer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jime_Jitsu Posted December 19, 2014 Author Share Posted December 19, 2014 Goede tips! Ja, ik ben zeker van plan veel te rijden dit weekend, Ik zou graag de motor ook voor woon-werk verkeer gebruiken. (zo snel mogelijk) Rick 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Msuited Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Kilometers vreten is de oplossing op al je vragen. Veel plezier gewenst op je mooie rooie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansjehonda Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 D'r zit nog 1 tip niet bij: even rustig aan, je hebt heel veel PK's onder de kont Het komt voor dat in het voorstel-topic al onderuit gegaan wordt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Veel plezier en veilige kilometers. Je bent zojuist besmet geraakt met het VFR-virus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
748cc Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jochem Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 De spiegels staan bij mij zo ver mogelijk naar buiten maar wel zo dat ik nog net een stukje van de ellebogen aan de binnenkant van de spiegels zie. Als ik dan een klein beetje opzij hang kan ik toch nog alles achter me zien. Dan heb ik ze ook nog vrij ver naar beneden staan omdat ik dan veel wegdek kan zien. Ik kan nog net wel een horizon zien maar net niet alle bovenkanten van alle auto's. Eigenlijk probeer ik de dode hoek zo klein mogelijk te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vroembert Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Ga ook eens een paar keer op pad met een ervaren rijder, ga achter die ervaren rijder rijden, dan leer je spelenderwijs bochten pakken. Zien is namelijk makkelijker dan een heleboel theorie. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 3 tips: 1. Rijden; 2. Rijden; 3. Rijden......... En vergeet niet goed te kijken, kijken, kijken. Ver van je af naar het punt waar je WEL naar toe wil...;-) Dan ga je vanzelf goed zitten.... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansM Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 Rick, Heel veel plezier met je VFR, maar dat gaat best goed komen. Als je jezelf een heeeeeel groot plezier wilt doen, schrijf je dan in voor een VRO training. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts