Ga naar inhoud

Eerste VFR rit van een groentje


Jime_Jitsu
 Delen

Aanbevolen berichten

Als ik een VFR koop ga ik dat zeker doen! Even de proefrit afwachten en of ik het eens kan worden over de prijs haha, maar gaat vast goed komen!

Een VFR is (in aanschaf) vaak niet deallergoedkoopste motor, wel de meest degelijke.

Het voordeel is dat e er later ook weer een goede prijs voor terug krijgt: dus weinig afschrijving.

 

Wat betreft rijden:

# ALTIJD je eigen tempo rijden.

# Vér vooruit kijken (naar de horizon), maar ook achter je ( i.v.m. inhalen en als je in een groep rijdt, of de rest van de groep nog volgt).

# Ruim afstand houden. (Binnen zichtafstand stil kunnen staan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je het meest ontspannen zit is de beste houding. Spiegels zo afstellen dat je het meeste ziet zonder de elleboog iedere kee te hoeven intrekken. Veel succes en veel oefenen. Neem iemand mee met veel ervaring en die je het ook nog eens goed kan uitleggen want dat lukt niet iedereen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de goede tips!

 

Het eerste weekend na ik mijn rijbewijs had opgehaald, heb ik veel op de motorfiets gezeten. Zaterdag in mijn uppie. Toen kwam ik er achter dat mijn voorband wat aan de zachte kant was. Toen de voorband weer op 2,5 bar zat voelde het als een hele nieuwe motorfiets!

Zondag heb ik gereden samen met mijn vader.

 

Ik ben nu wel aardig gewend aan de zit van de motorfiets. De spiegels heb ik ook goed weten af te stellen. Ik rij nu zoveel mogelijk, bijvoorbeeld naar het werk als het weer een beetje meezit.

 

Wat doen jullie bij stoplichten? Als motorrijder kun je natuurlijk vooraan het stoplicht gaan staan, maar ik merk dat ik vaak gewoon aansluit alsof ik een auto ben.

aangepast door Jime_Jitsu
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik alleen rijd: altijd vooraan.

Me een klen groepje: vooraan als er voor iedereen plaats is.

Groete groep: meestal achteraan sluiten om de groep bij elkaar te houden.

 

ER IS ZONDAG OM 12.00 UUR EEN FORUMRIT VANAF LA PLACE IN LAREN (bij de A1): KOM(EN) JE/JULIE OOK?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En alleen als je weet dat je voor het licht op groen springt vooraan bent, als het eenmaal begint te rijden terwijl je nog tussen de rij door aan het rijden bent kan je voor verrassingen komen te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je haast hebt vooraan gaan staan, maar levert over t algemeen niets op mits je 25 km op n "er staan te veel stoplichten weg" zit. Zeker als beginnende rijder ben je bezig met je motor en je eigen rijden. Het is dan soms nog lastig anticiperen op t zotte gedrag wat sommige automobilisten laten zien. Er zijn er een aantal die met opzet de weg blokkeren, omdat ze hun kleine lid compenseren met hufterig gedrag in hun te grote, snelle of jeugdige auto. Ook heb je natuurlijk de slapende dodo's die vooral bezig zijn met hun telefoon.(veelal vrouwen tussen 18 en 28)

 

Zal geen auto merken en bij behorende modellen noemen, maar je leert ze wel herkennen. ;-)

Hoewel;

Pas op voor de Ka met dames erin.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het "gevaar" van naar voren sluipen is dat je ook weer als eerste weg wilt. Dus ff snel optrekken, maar toen kwam er nog eentje van links of rechts door rood....

 

Ogen open dus! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat doen jullie bij stoplichten? Als motorrijder kun je natuurlijk vooraan het stoplicht gaan staan, maar ik merk dat ik vaak gewoon aansluit alsof ik een auto ben.

Gewoon zo blijven doen, in elk koekblik kan een gefrustreerde idioot zitten.

(behalve prutteltjes met 60 km achterop dan...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het geval van een aanrijding met achteropkomend verkeer is het beter om vooraan de rij te staan bij een stoplicht.

Volgens mij is dat ook de reden dat we tussen de file door mogen rijden, vanuit veiligheidsoverwegingen.

 

Dat heeft wat mij betreft niet veel met haast te maken.

Als de auto's gaan rijden bij groen licht dan voeg je gewoon netjes in waar het uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is allemaal afhankelijk van de situatie. Jaag jezelf niet op en vertrouw op gezond verstand. "Better safe than sorry". Word vertrouwd met je motorfiets en hoe je je al motor rijdend verhoudt tot het overig verkeer. Niks mis met aansluiten in het rijtje.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In het geval van een aanrijding met achteropkomend verkeer is het beter om vooraan de rij te staan bij een stoplicht.

Volgens mij is dat ook de reden dat we tussen de file door mogen rijden, vanuit veiligheidsoverwegingen.

 

Dat heeft wat mij betreft niet veel met haast te maken.

Als de auto's gaan rijden bij groen licht dan voeg je gewoon netjes in waar het uitkomt.

Ja, ja maar ook een beetje nee.

Het gevaar van achteropkomend verkeer was de reden dat het tot 1990 werd gedoogd op de snelweg (daarna was het niet meer verboden) en bij verkeerslichten is het een beetje onduidelijk of het verboden en is het volgens mij ook aan de agent die het ziet of die het gedoogd, niet verboden vind of een bon uitschrijft (nog nooit meegemaakt dus dat zal wel meevallen) maar het invoegen als het weer gaat rijden kan voor een onervaren rijder snel fout gaan.

Je hebt minder ruimte dan op de snelweg, moet vaak ook rekening houden met afslaand verkeer die je op een snelweg ook niet hebt en mensen zijn daar nog wat sneller geïrriteerd dan op de snelweg.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf rijd ik eigenlijk altijd met een kleine tanktas en daar lig ik dan tegenaan zodat ik lekker ontspannen kan rijden.

 

Heb ook nooit last van rug of pols; op de langere ritten (boven de 400km) wel eens last van mijn kont, maar dat heb ik ook in de auto met zo'n lange rit.

 

Verder spiegelverbreders gemonteerd omdat ik redelijk breed ben en heb nu dus meer zicht naar achteren.

 

En vooral goed over je schouder kijken bij inhalen of veranderen van rijstrook.

 

En inderdaad veel kilometers maken; niet direct achter elkaar maar opbouwend natuurlijk.

 

veel plezier van je VFR

 

mvgr VFRené

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook iets.. rij niet alleen in *perfect weer*

Zelf m'n papieren gehaald in de mooiste zomer in jaren, had geen windstoot & regen of andere hindernissen

gezien tot ik m'n papiertje had.

 

Eerste ritje was met storm ( nooit gezien ) , in de regen ( nooit gezien ) , in de spits randstad ( nooit gezien ) , lange afstand ( nooit gedaan ),

tussen de file's door ( nooit gezien )..

Verdeel deze ervaringen een beetje :)

 

Hou het er maar op dat het een interessante rit was, waarvan ik achteraf verbaast was dat het allemaal goed was gegaan net van
de rijschool af.

 

 

In het begin rijd je toch nog als een auto, zodra je wat meer ervaring hebt ga je vanzelf de gaatjes zoeken en , zoals met stoplichten,

krijg je genoeg zelfvertrouwen en kennis van de (grenzen) van de motor om ertussendoor / ervoor te piepen.

( en , wanneer niet )

 

Dan word het juist een sport om als eerste bij de lichten weg te zijn :)

aangepast door Stefan666
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...