Ga naar inhoud

Alles op en over het flashen voor, tijdens en na Guhl Flash...


Bassie
 Delen

Aanbevolen berichten

geeft wel een raar gevoel bij volgas....blijft gewoon gaan voelt niet echt snel aan.....maar toch.

300 eurokes betaald....wel een afstand moeten overbruggen maar de vfr is dat geen probleem.

 

Greetz

M

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooi oplopende vermogenskurve en vrij vlakke koppelkromme geven dit vloeiende effect. De 3-cilinders van Triumph kennen dit "kwaaltje" ook. Ik vind het zelf wel een prettig karakter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@poke-yoke

Ik weet niet wie deze dyno heeft gemaakt, maar hij is duidelijk niet van een VFR 1200F. Het lijkt eerder op een (slechte) fake dyno shart...

 

Waarom?

 

1. koppel- en vermogenskromme komen niet overeen.

2. Zelfs de beste tuner krijgt de valve lap er niet uit. Het is eigen aan de nokkenas. Bij de 1200 is deze rond 3200 toeren.

3. De koppel tussen de 6000 en 8800 is vrij gelijk, maar daalt dan tot 10500.

4. Je zou ook een sterke stijging moeten zien van de koppel na de valve lap. Hier niet het geval.

 

Een tuner kan inderdaad de prestaties van je motor verbeteren, maar hij is wel afhankelijk van de nokkenas die in je motor steekt. De karakteristieken van je motor worden bepaald door de nokkenas, niet door je tuner.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, vroembert zei:

Dan ben je zo te zien van 100 pk naar vol vermogen gegaan.

 

Jaa ..lekker de gang er in.

Ben wel wat gewend ..heb ook poos geracet, 4 jaar SS600 NK

Laatste fiets was een Honda Fireblade 1000RR '08 zonder traction of zo ...dat was wenne, paar klappertjes mee gehad.:087: ....maar dat was in '94

Ben nu 55 jaartjes ..beetje ouder, maar dat virus gaat nooit meer uit je body. :crossy:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs dan blijft het een heel vreemde dyno. Een dyno zonder koppelingskromme zegt (mij althans) niets.

 

Spijtig genoeg staren de meesten zich blind op Pk (in dit geval zelfs geconverteerde Pk). Je moet weten dat Pk berekend wordt aan de hand van het koppel. Pk kan dus niet gemeten worden. Pk is een berekende waarde. Bovendien is het hier geconverteerde PK, waar men aan de hand van een aantal formules probeert in te schatten hoeveel Pk de motor zelf levert.

 

Kortom, zonder een koppelingskromme staar je werkelijk in het duister. De koppelingskromme is de enige manier om de karakteristieken van de motor te kunnen zien. Honda heeft bij de restricted wel ingegrepen boven +- 5500 toeren via de PGM FI, zodanig dat de motorfiets niet meer vermogen kon ontwikkelen.

 

Hieronder de dyno charts van Dam uitlaten zelf (met een heel goed zichtbare valve lap van de koppel). Vergelijk beide mappen maar eens goed. De karakteristieken van beiden is gelijk tot 5500 toeren. Vanaf 5500 grijpt er PGM FI in om het vermogen te beperken.

 

 

image.png.22621c212c0701ebab4cd714ff626fbc.png

 

image.png.85a3b337ea04e4494254220c2f992a9d.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een interessante dyno. Afkomstig van VFRD.

 

Betreft een dyno van een VFR 1200 F (model 2013 - dus twee generatie) - afstelling standaard map 5de versnelling.

 

Koppel en SAE HP (converted) werden hier weergegeven tegenover snelheid die in deze versnelling kan ontwikkeld worden (ipv toerental). Wat onmiddellijk opvalt: tegen 9900 toeren (wat overeenkomt met 148 MPH (=238 km/u) wordt de motor afgeknepen door de PGM FI. Bij 9900 toeren ontwikkelde de motor 167 SAE HP bij 148 MPH en nog slechts 120 SAE HP bij 155 MPH (=249km/h). Bij de dyno werd vastgesteld dat de motor nooit de snelheidsbegrenzer raakte, omdat de gasklep dan reeds volledig dicht was. Kortom, de snelheidsbegrenzer zal hier niet ingrijpen, omdat de motor nooit 10.500 toeren kan halen. De snelheidsbegrenzer grijpt normaal gezien in bij 156 MPH (250km/u)

 

Er werd vastgesteld dat de PGM FI, via de trottle by wire, de gasklep langzaam afsluit rond 9900 toeren. De motor kan, bij gebrek aan vermogen (door een afgesloten gasklep), de ingebouwde snelheidbeperking van 156 miles (250 km/u) juist niet bereiken. Blijkbaar noemt men zoiets een Soft Limiter.

 

image.png.fa1e5dc78e8ea61575da7a05654e567f.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik me nog herinner je postings van destijds. Wel spijtig van de onduidelijke grafiek. Konden we ons een beter idee vormen wat daar mogelijk is.

Ik moet wel zeggen dat in Frankrijk heel wat kennis aanwezig was om de 100 PK grens van destijds te omzeilen. Een aantal jaar geleden persoonlijk ondervonden op weg naar de Bol'Or ( Le Castellet). In het Centraal Massief werd ik aantal keer door Fransen voorbij gestoken, waarbij ik gewoon het gevoel kreeg stil te staan. Dit waren duidelijk geen 100 PK machines die mij letterlijk voorbij vlogen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt erop dat ik met een paar maanden woon werk weer met een lease blik ga doen. Dan ga ik me er eens in verdiepen.

De toerenrestrictie in de eerste versnellingen heb ik me tijdens ritjes in Duitsland vorig jaar wat aan gestoord. Die zou ik graag kwijt raken. Voor de rest prima tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...