Ga naar inhoud

Voorwiellager verwijderen. Hoe...?


 Delen

Aanbevolen berichten

Aangezien ik de boel toch al open had gehaald om m'n vorkpoten te reviseren wilde ik ook maar meteen m'n voorwiellager vervangen.

Dus heb ik het voorwiel maar even thuis op de keukentafel gelegd (lekker warm :)) en het werkplaatshandboek erbij gepakt.

Die zegt: wip de vetkeerring eruit en tik het lager eruit met een koperen buisje.

 

Dus ik denk: Ach, dat valt best mee, dat kan ik zelf ook wel... :oops:

Het eerste half uur ben ik bezig geweest met frunniken aan de vetkeerring.... Da's me uiteindelijke wel gelukt. :wall:

Volgende stap: Het lager er dus 'even' uit tikken. Aan de aanhalingstekens kan je al zien dat dat 'even' iets minder 'even' is dan ik hoopte.

 

Ik ben inmiddels zo ver dat ik een heel klein beetje speling heb gekregen tussen het lager en die bus in het midden.

Wat tot direct gevolg heeft dat het lager nu alleen nog maar heen en weer wil wippen naar de kant waar je slaat, zonder ook nog maar een millimeter verder naar buiten te komen.

 

Heeft iemand briljante suggestie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch niet zo dat er nog opstaande randjes in onze naaf zit toch?

Het lager aan de linkerkant moet je naar links eruit slaan en het lager aan de rechterkant naar rechts?

 

Foto:

post-5284-0-37636600-1421788642_thumb.jpg

aangepast door Michiel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij zaten ook vast, een wiellager trekker ( slagtrekker ) krijgt ze er wel uit

Kosten ook de wereld niet meer

 

Zou d'r niet te lang op blijven rammen , die velgen hebben ook een gevoel :) :)

 

 

edit:

https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/overigewerkplaats1/hbm-9-delige-binnenlager-trekkerset-met-slagtrekker

 

Zo iets heb je nodig

aangepast door Stefan666
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je gemerkt hebt zit er een losse binnenbus tussen de lagers. De truc is om die binnenbus iets opzij te krijgen zodat je bij de binnenring van het lager kan komen.
Ik pak meestal een grote doorslag, en die zet ik onder een hoek van ca. 45 graden op de binnenbus (dus vlak onder de binnenring van het bovenste lager). Dan mep ik met een hamer op de doorslag totdat de binnenbus ca. 2mm verschoven is. Dan keer ik het wiel om, en sla ik met de doorslag op de binnenring van het onderste lager (dus daar waar je de binnenbus net weggedrukt hebt).

Maar als je al een half uur nodig hebt gehad om een licht geperste kunststof lagerafdichting los te krijgen, dan kan dit een klusje zijn wat jouw kunnen te boven gaat...... (niet lullig bedoeld, maar een observatie van mijn kant)
Een ervaren monteur doet over de demontage van een wiel + demontage van de lagers/afdichtingen + montage van de lagers/afdichtingen ongeveer 20 minuten (mits er niet iets ontzettend tegen zit).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de suggesties allemaal.

Helaas gaat 't bij mij niet zo soepel. Het is ook vrij roestig daarbinnen, dus wellicht willen ze er daarom niet uit.

Een vriend van me blijkt een lagertrekker te hebben, dus die gaat me binnenkort even assisteren.

Tot die tijd vermaak ik me wel met andere klusjes :)

 

Wat betreft de vetkeerringen, een half uur is wat overdreven, maar ik had dit nog nooit gedaan en was te voorzichtig.

Toen ik het pielen een beetje zat begon te worden en wat meer kracht ging zetten wipten ze er, zoals het handboek al zei, zo uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ben je met het lager ook te voorzichtig.
Gewoon met een doorslag/as o.i.d. aan de binnenkant tikken en dan in een driehoek om en om, zo kan je ook iets harder tikken als het wat tegen zit en als hij eenmaal los is gekomen dan gaat het vrij makkelijk voor de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gelukt hoor! :yahoo:

De lagertrekker werkte helaas niet (te weinig ruimte door de vulbus of van te slechte kwaliteit), maar het gebruikt van meer geweld (zoals jullie al zeiden) gelukkig wel.

Ik gebruikte steeds een rubber hamer, maar de metalen hamer bood wel soelaas.

 

Nog even iets heel anders dat me opviel:

Ik heb in de tussentijd alvast mijn vorkpoten uit elkaar gehaald en daarbij zag ik dat veer (WP progressief) met de kant met de dichte windingen boven zit en de grove windingen beneden.

Dit terwijl meneer Honda in het handboek precies het tegenovergestelde zegt. Dichte windingen beneden en grof boven.

Hoe zit dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed geharde doorslag en verhitten rondom lager zou moeten werken. je hebt weinig vlees om op te slaan. Een goede slagtrekker is waarschijnlijk makkelijker. Ik heb ze d'r ook een keer uitgeslagen vanwege poedercoaten, maar deze lagers zitten behoorlijk vast.

 

Gewoon doorzetten ;)

 

Ha, het is al gelukt. Nee, rubberen hamer werkt inderdaad niet.

aangepast door Syhoro
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruikte steeds een rubber hamer, maar de metalen hamer bood wel soelaas.

 

Tjesus, als je dat nu direct had gezegd!!!!! :wall:

Met een rubber hamer gaat zoiets helemaal never nooit niet lukken.

Voor zo iets ben je een stevig vuistje voor nodig om een paar felle tikken uit te delen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...