Ga naar inhoud

Voorwiellager verwijderen. Hoe...?


 Delen

Aanbevolen berichten

Een lagertrekker werkt bij 80% van de wiellagers niet, dus dat was verspilde moeite.
Het australische filmpje geeft vrij aardig aan hoe wij het ook doen (demontage), alleen mag het wat netter gebeuren. Dit zijn meer automonteurs (sorry Rikus) dan motormonteurs...... :lol:

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat jij daar netter aan wil doen.

Trouwens de motorfiets gaat steeds meer op een auto lijken met als resultaat dat de gemiddelde monteur geen idee heeft om met motormanagement om te gaan.

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende vraag:

 

Ik heb vandaag de velg een beetje schoon gemaakt. Vooral de plek waar eerst de vetkeerringen zaten waren behoorlijk vies.

Over de vulbus heb ik even de borstel gehaald en een beetje geschuurd zodat de ergste roest ook daar verdwenen was.

Daarna heb ik eerst aan de rechterkant, met een mooi op de buitenkant van het lager passende dop, het lager tegen de stop geslagen. Daarna het wiel omgedraaid en vanaf de onderkant de as omhoog gestoken.

De vulbus heb ik aan de buitenkant een beetje ingevet en toen over de as naar beneden laten zakken op het lager dat er inmiddels al in zat.

Vervolgens heb ik ook aan de linkerkant van het wiel het nieuwe lager erin getikt.

 

Maarrr, nu draaien de lagers niet meer...

Gevoelsmatig zit de vulbus mooi in het midden tussen de lagers geklemd en voor zover ik weet zouden de binnenschalen van de lagers en de vulbus zelf verder nergens tegenaan kunnen klemmen.

En toch wil de boel niet draaien. Hoe kan dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal doordat er een beschadigingetje op de kop van de tussenbus zit (vaak door het demonteren) of doordat je toch iets vergeten bent.
Monteer even de as door het wiel heen, en probeer het wiel met de hand te draaien. Als het goed is voel je dan geen noemenswaardige weerstand meer.

 

Ik weet niet wat jij daar netter aan wil doen.

Trouwens de motorfiets gaat steeds meer po een auto lijken met als resultaat dat de gemiddelde monteur geen idee heeft om met motormanagement om te gaan.

VFRikus

Ik doel eigenlijk op het slaan met een dop i.p.v. een deugdelijk passtuk, en op het op de grond gooien van oude onderdelen.
En ja, de steeds meer oprukkende electronica in motorfietsen is een probleem voor de minder geschoolde monteurs (dus ook voor mij, electronica is niet niet mijn ding).

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt toch de lagers aangebracht door op de buitenring van het lager te slagen?? Je hebt het wiel toch goed voorgewarmd?? Ik persoonlijk warm het wiel zeer goed op en leg het lager in een vrieskast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Michiel , lagers zitten denk te strak tegen de vulbus aan , ff tikkie terug Jaap ^_^ , voortaan ook gelijk even de binnenkant waar het lager komt voorzien van een beetje vet dan gaat het allemaal net even wat makkelijker en zal de corrosie wat minder kans krijgen zodat je bij een volgende keer de boel ook wat sneller uit

elkaar hebt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had de lagers inderdaad in de vriezer gelegd en de velg gewoon in de kamer, dus al met al toch een graadje of 40 verschil. Het erin tikken ging dan ook erg makkelijk.

Uiteraard netjes op de buitenschaal van de lagers en dan gewoon tegen de stop aan plus een paar tikjes om te zorgen dat ze mooi recht zitten.

 

Die vulbus heb ik voor montage aan de buitenkant nog even geborsteld en geschuurd zodat de roestplekken aan de oppervlakte weg waren en hij weer mooi glad was.

Met de as door het wiel gestoken en rollende door de gang met m'n gewicht op de as is er zelfs geen beweging in de lagers te krijgen.

 

Ik snap gewoon niet zo goed waar die nou op vast kan lopen, want het enige wat tegen die binnenste lagerschalen aankomt is die vulbus en ook die zit gewoon vrij in het midden van de velg.

 

Dit weekend kom ik er niet meer aan toe, maar ik zal volgende week wel 1 van de lagers er weer uit tikken (of ietsjes lossen) en controleren of de boel dan wel weer wil draaien.

 

@Beraniden: Die bus hoort toch ook juist tegen de lagers te zitten? De lagers + bus draaien (leek mij) in z'n geheel rond de as (?)

aangepast door Michiel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist die vul bus drukt tegen je binnenring van je lagers aan daardoor komen ze onder spanning te staan , je moet ze allebei een licht tikje terugslaan , ze zitten nu te strak tegen je vulbus aan , als je dat gedaan hebt zul zien dat ze weer mooi draaien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist die vul bus drukt tegen je binnenring van je lagers aan daardoor komen ze onder spanning te staan , je moet ze allebei een licht tikje terugslaan , ze zitten nu te strak tegen je vulbus aan , als je dat gedaan hebt zul zien dat ze weer mooi draaien

Maar dat terug slaan kan alleen op de binnen ring met een bijna 100% risico dat je de lagers beschadigd. Ik zou er dan toch een paar tientjes tegen aan gooien en ze weer vernieuwen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...