Ga naar inhoud

Waarom poten demonteren bij oliewissel.


Martijn
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik had laatst een gedachtenwisseling met een collega.

 

Ik gaf aan dat ik de vorkolie wou wissellen en dus de poten eruit ging halen.

Hij zei dat bij enkel een olie wissel hij de poten zelf erin laat zitten, maar de bout onder in de poot(Van de bevestiging van de demper geloof ik) eruit draait en op die manier gewoon de olie eruit laat lopen, nieuwe olie afmeten qua hoeveelheid en dus links en rechts dezelfde hoeveelheid erin.

 

Nou was mijn vraag, is er een reden voor dat iedereen hier de poten demonteerd of is dat omdat ooit iemand dat zo heeft bedacht en de rest "gewoon" hetzelfde is gaan doen.

 

Kan mij voorstellen dat het moet ivm het meten van de luchtkamer (horizontaal) en het spoelen zal waarschijnlijk ook makkelijker wezen bij volledige demontage.

 

Ik heb geen idee of er ergens olie kan achterblijven als ze nog gemonteerd zijn en of het uberhaupt een probleem geeft om de bout onderin te lossen\te verwijderen.

 

Wie o wie heeft hier een antwoord op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan, de 90-93 VFR heeft er zelfs een aparte aftapplug voor in de onderpoot, duurt eeuwig voordat de olie eruit is gelopen. Zelf haal ik liever de poot eruit, kost uiteindelijk bijna net zoveel tijd en is veel grondiger. Honda dacht er blijkbaar ook zo over want de 94-97 VFR heeft dezelfde onderpoten alleen is de aftaplug komen te vervallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, gaat erg traag omdat de keerringen er voor zorgen dat de poten bijna luchtdicht zijn, er ontstaat een soort vacuüm waardoor de olie er erg langzaam uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het risico bestaat natuurlijk dat je iets niet goed terug zet omdat er misschien bij sommige poten iets kan verschuiven als je de onderste bout eruit draait, bij een yamaha fjr1300 na 2006 moet je dit bijvoorbeeld absoluut niet doen. Tevens moet je al in het bezit zijn van een luchtsleutel omdat je anders meestal die bout niet eruit kunt krijgen omdat de binnenpoot mee kan draaien. Voor de meeste mensen is het daarom makkelijker en ook zowieso grondiger om de poten geheel te verwijderen en vervolgens opnieuw te vullen.

 

Wat mij ook lijkt is het feit dat als je de vorken wilt afvullen als ze nog onder de motor hangen dat het niveau voor afvullen iets moeilijker te bepalen word omdat de poten niet recht staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste is op te lossen door aan de hoge en de lage kant te meten en precies daartussen in is de goede waarde.

Toegegeven: het is wel een geklooi van niks.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij valt oliewissel van de vorkpoten(1x per 2 jaar) samen met onderhoud aan de balhoofdlagers. Bij mij zitten er van die licht lopende originele op die van een trapfiets lijkende honda kogellagers in het balhoofd en het is geen overbodige luxe om die 1x per twee jaar te demonteren, opnieuw in het vet te zetten en af te stellen. De voorpartij uit elkaar sleutelen is ook niet zo heel veel werk. Ik neem dan meteen controle en schoonmaken van de remklauwen en -blokken mee en een goede poetsbeurt van het een en ander waar je dan makkelijk bij kunt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, gaat erg traag omdat de keerringen er voor zorgen dat de poten bijna luchtdicht zijn, er ontstaat een soort vacuüm waardoor de olie er erg langzaam uitkomt.

Maar die draai je uiteraard tevoren los, moet toch wel als je weer olie wil bijvullen. Ook moet je de cartridge omhoog duwen/trekken want de onderste bout draai je in en blind gat van de compressiestack, door het olieslotbusje. Misschien helpt het als je de oude olie verdunt met wasbenzine, maakt meteen mooi schoon.

 

aftappen.jpg

Zelfs met een pompje schoot het niet op.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het komt erop neer dat wil je het goed doen, dan kun je het beste gewoon de veerpoten eruit halen.

 

En de manier waar mijn collega het over had niet per definitie fout is. Maar zitten iets meer haken en ogen aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Martijn,

 

Niet "iedereen" demonteert de vorkpoten voor het verversen van de voorvorkolie, ik niet bijvoorbeeld.

Je kunt je afvragen of het extra werk in verhouding staat tot het "extra resultaat".

 

Wellicht het overwegen waard om een tweede keer te verversen op korte termijn om zo te spoelen.

 

Bullmoose

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de sleuteldag in Delft wordende vorkpoten voornamelijk gedemonteerd omdat de oliekeerringen aan vervanging toe zijn en ook het balhoofdlager. Anders heb je het niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bullmoose. Waar en hoe ik ook zocht, ik kwam niet achter de andere methode. Zodoende dat ik hier ook de vraag heb geplaatst.

 

@bvanes, ik heb de vfr nu ruim 1,5 jaar en ruim 11.000km en geen idee wanneer de laatste keer alle vloeistoffen vervangen zijn. Bij controle van de koppelingsvloeistof bleek hier al vlokken in te zitten. Zodoende wil ik nu toch ook de olie in de voorvork vervangen. Dan weet ik tenminste de status daarvan en of er eventueel reparaties aankomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...