Ga naar inhoud

nieuw: TomTom Rider 400


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik rijd sinds 2003 met Garmin motornavigatie. Street pilot 3, 2610, 2720, 2820, zumo 350 en nu net een zumo 590 gekocht. Altijd mapsource gebruikt sinds 2 jaar over op basecamp. Ja het vergt enige inspanning om basecamp onder de knie te krijgen. Maar eenmaal bekend dan werkt het nu prachtig. Routes worden zonder vervorming in de gps gezet. Je bent niet verplicht punten in een route aan te doen. Ik ben zeer tevreden. Garmin heeft 11 jaar voorsprong op tt wat motornavgatie betreft. Dat is voor de reden niet voor de TT te gaan.

 

Bugs zijn er zeker. Het is dan ook verstandig niet als early adapter de nieuwe modellen te kopen. Wacht een jaar dan zijn de ergste bugs opgelost. Ook de tt heeft bugs. Worden vast ook opgelost. Welke is beter ?? ik weet het niet. Is smaak en vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat je op de TT zeer eenvoudig routes kan maken. 3x klikken en je hebt een fraaie toertocht. En heel handig het draaien vh het scherm. ik wil niet anders meer.

 

Voor wat de verkeers info betreft die van TT is superieur tov Garmin

 

De 590 heeft ook bochtige wegen, een rondreis mogelijkheid (binnen enkele klikken een route), en draaien van het scherm....

 

Daarnaast kun je ook gebruik maken van de onroute motorkaart (word niet ondersteund door TT)

 

Als ik rechtsreeks van A naar B zou willen kocht ik een TT, is gewoon goed. voor op de motor hou ik het op de 590

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ mr Tinus; muziek etc op een navigatie is voor mij geen vereiste. Wel gesproken navigatie via draad.

@ Sparky; de Becker Mamba heeft geen TMC. Ik weet niet of de GoRider Excalibur deze wel heeft, maar die heeft in ieder geval geen compleet pakket voor in de auto.

 

@ Smuiger:

Vergeet niet dat je op de TT zeer eenvoudig routes kan maken. 3x klikken en je hebt een fraaie toertocht. En heel handig het draaien vh het scherm. ik wil niet anders meer.

 

Voor wat de verkeers info betreft die van TT is superieur tov Garmin

Kun je er iets meer over zeggen wat de TT op dat vlak superieur maakt t.o.v. Garmin? Voor zover ik weet heb je je mob, nodig voor die functie bij TT. Ik ben daar niet zo voor i.v.m. oplaadgedoe.

 

Allemaal alvast bedankt voor de reacties trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je je hebt een data verbinding nodig maar dan weet je zeer actueel alles. ook wat langzaamrijdend verkeer. weg afsluitingen door werkzaamheden oid. alle flitsers. dus ook de tydelijke wat me al veel geld bespaard heeft. Je mobiel heeft er weinig last van mijn elcheapo huawei gaat gewoon.

De optie om op een Garmin Onroute kaarten te zetten is ook prima maar kost je ook weer geld, wat bij de TT dus niet hoefd. de 590 kan je al rijdend niet ff draaien en dat is echt een leuke optie van de 400/40 die ik veel gebruik.

aangepast door Smuiger
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Kun je er iets meer over zeggen wat de TT op dat vlak superieur maakt t.o.v. Garmin?

 

Waar het gaat om verkeersinfo; ter informatie:

 

In algemene zin:

Er is verschil tussen de 'ouderwetse' TMC en de 'moderne' digitale verkeersinfo. Bij TMC is de bandbreedte erg beperkt waardoor je, in de spits, zelfs op de snelweg niet alle info doorkrijgt en bovendien de verversingsfrequentie geringer is. De digitale info is véél beter en kent ook de lokale wegen.

 

Bij de Zumo is dat echter alleen mogelijk met de Zumo590, in combinatie met de Smartlink app; bovendien betaal je hiervoor eenmalig 20 euro (in Duitsland en Frankrijk is dat laatste niet nodig: zie https://www.facebook.com/mrgpsnl/posts/855628111193207)

 

Bij de Rider is geen aparte app nodig maar wordt gebruik gemaakt van sgn bluetooth-tethering. Bovendien is het gratis. Voordeel: je hoeft geen app te installeren. Nadeel: je moet even de instelling bluetooth tethering weten te vinden. Als je op een gegeven moment op je telefoon de bluetooth uit- en weer inschakelt moet je ook de tethering weer inschakelen.

 

Kwalitatief:

Het is heel moeilijk kwaliteit van verkeersinfo te vergelijken. Dan zou je ech fysiek alle files moeten opzoeken en vergelijken wie er gelijk heeft; niet te doen.

 

Ik heb de nodige kilometers met beiden gereden en heb de indruk dat de TT gegevens toch wat beter zijn. Heb de indruk dat de 'bronnen' van TT talrijker en daardoor fijnmaziger zijn.De Garmin meldt tè vaak te onrechte oponthoud; waarbij dan een vrachtwagen bij een tankstation als korte file gezien wordt.

 

Voor die verkeersinfo heb je inderdaad een data-verbinding nodig (bij zowel garmin als TT) en dat baart velen wat zorgen, vooral waar het gaat om het buitenland. Het gaat echter om geringe hoeveelheden data; zelfs met internationale data-roaming moet je, bij een week toeren in Duitsland of Frankrijk, denken in de orde grootte van twee kwartjes o.i.d.. Niet spannend. Let echter wel op andere apps op je smartphone: één foto automatisch online plaatsen is evenveel data als een week traffic.

 

Voor op de motor zal het kwaliteitsverschil qua traffic echter zelden doorslaggevend zijn en gaat het meer om route-consistentie en routeringskwaliteit.

 

Voor de toerrijder heeft de Rider op beide aspecten echt wel een forse inhaalslag gemaakt. De routeimport is inmiddels vrijwel even betrouwbaar als bij de Garmin. Het herberekengedrag bij afwijken wellicht zelfs beter (uitgaand van een gpx-route).

 

Eén verschil ten faveure van de Zumo: de Zumo kan (enigszins) overweg met offroad, de TT niet. ook al wegrijder kun je dat verschil tegenkomen - met name als je een route rijdt waarvan een stukje gaat over een weg die niet op de kaart staat. De Zumo maakt daar dat offroad van; de TT zegt 'geen route mogelijk' danwel verandert op de punt de route. Het komt weliswaar niet vaak voor; maar hier is de track-import in de zumo net even geavanceerder.

 

Verschil ten faveure van de Rider is de optie kronkelwegen c.q. spannende route. Die is in de Rider echt veel beter dan in de zumo, en op het niveau van de zumo mèt motorkaart.Betekent dus dat je, als je datzelfde niveau in de Zumo wilt je eigenlijk 150 euro extra moet uitgeven. Zie ook http://www.mrgps.nl/routeringskwaliteit-tomtom-rider400-versus-garmin-zumo590/

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@mrGPS, dat is goede info, bedankt. Gelet op alle eigenschappen neig ik inmiddels naar TT, maar voor zover mij bekend is mijn WindowsPhone niet te connecten met TT Rider 400. Onhandig weer :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar voor zover mij bekend is mijn WindowsPhone niet te connecten met TT Rider 400. Onhandig weer :(

 

Correct. TomTom geeft van de windows phone aan 'currently not supported' - heeft iets met wijze van Bluetooth tethering te maken. Wel ondersteund zijn Iphone, Android en blackberry (Z10).

 

Ik vrees echter dat ook de Garmin Smartphone link alleen op Iphone en Android draait...

aangepast door MrGPS
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Aan de bekabeling van de Zumo 590 zit ook een usb aansluiting om bijvoorbeeld je telefoon aan te hangen en op te laden. Behalve als je een Windows Phone hebt. Die laad niet op en koppelt niet met de Zumo. De Garmin apps zijn ook niet beschikbaar voor een Windows Phone.

Erg jammer deze vorm van discriminatie ;)

aangepast door HansM
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb sinds gisteren ook een TomTom rider 40.

Bij gebrek aan motorrijtijd heb ik hem vandaag maar in de auto getest. Werkt mooi, hoewel ik lokaal toch echt nog kronkeliger routes weet dan Tommie. Ook als hij op max kronkel staat.

 

Maar goed, mijn vraag; KAN HIJ OOK LUIDER?? Ik had hiervoor een Garmin nuvi 1490T. Een auto navigatie dus. Maar daarvan kon ik de speaker zó hard zetten dat hij tot 80km/u verstaanbaar was op een rijdende motor.

Deze TomTom rider 40 kan veel minder hard op z'n speaker. Is daar wat aan te doen, of eventueel mee te nemen in een update van TomTom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...