Ga naar inhoud

Vervangen koppelingsplaat VFR800FI 2001


Henk
 Delen

Aanbevolen berichten

Allereerst wil ik jullie bedanken voor het verwelkomen op het forum. Emiel1982, ik woon in Heijen, dus net aan de overkant van de Maas.

 

Ik wil jullie graag het volgende voorleggen:

 

Ik heb nog nooit de kans gehad om met mijn VFR vlot weg te trekken. Als ik de koppeling iets te snel op laat komen hoor ik een schurend geluid (waarschijnlijk de koppelingsplaten) en dan wil de motor ineens met het voorwiel omhoog komen. Vervolgens ontkoppel ik en als ik de koppeling loslaat voordat ik echt stilsta gebeurt vervolgens hetzelfde. Ik moet dus echt tot stilstand komen en opnieuw rustig proberen weg te rijden. Erg vervelend.

 

Nu heb ik de koppelingsplaten verwijderd en blijkt dat de Friction spring en spring seat ontbreken (zie tekening). Ik heb bovenstaand probleem al eens voorgelegd bij Motorcenter Venlo en daar werd mij gezegd om een paar ringen te leggen als ik de kopelingsplaten zou gaan vervangen. Ik neem aan dat daarmee de Friction spring en spring seat bedoeld werden.

 

Volgens mij zijn de platen nog nooit vervangen. Heeft iemand van jullie wel eens gehoord dat vanaf fabriek deze ringen ontbreken?

 

post-6559-0-74540000-1425805057_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat nu 90.409km op de teller. Ik ga de koppelingsplaten vervangen omdat de koppeling sinds een paar duizend kilomter ook flink slipt. Het probleem met het optrekken is er al sinds ik de motor heb gekocht bij ongeveer 30.000km. Ik heb gedacht om het probleem aan te pakken als de koppeling toch los zou moeten voor het vervangen van de platen, maar dat heeft dus nog even geduurd.

 

Wat nu ook opvalt is dat de stalen koppelingsplaten nog maar 2.5mm dik zijn, en de slijtplaten nog 3mm. Je zou eerder zeggen dat het andersom moet zijn.

 

Nee klopt, het is niet zeker dat de koppeling niet los is geweest in die eerste 30.000km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze zitten er echt niet in, ik heb het goed gecontroleerd, met een zaklamp bekeken en nog even voor de zekerheid met een schroevendraaier gevoeld, maar niks te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat nu ook opvalt is dat de stalen koppelingsplaten nog maar 2.5mm dik zijn, en de slijtplaten nog 3mm. Je zou eerder zeggen dat het andersom moet zijn.

Ze zitten dus beide op de limiet en kunnen dus beter vervangen worden. Dat ze al zover versleten zijn verbaasd me niet, je zal door het ontbreken van die veer altijd meer slip hebben gehad dan normaal. Zie je nog slijtagesporen op de plek waar de schotelveerzitting hoort te zitten, het zou niet fijn zijn als je die ook moet vervangen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook de bedoeling om de platen te vervangen. Er zitten gelukkig geen slijtagesporen op de plek waar de schotelveerzitting hoort te zitten. Dus ik zal kunnen volstaan met het aanbrengen van een nieuwe veer + veerzitting en nieuwe platen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar om op je vraag te antwoorden die veren horen er zeker ten allen tijde in.

En die zou ik dus ook zsm plaatsen en wat je zegt de rest vervangen.

 

Verder even kijken of je kooi is ingeslagen dan deze uitvijlen.

 

Controleren of de veren nog binnen de tolerantie vallen.

En dan zou het goed moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haak hier even aan, aangezien ik sinds gisteren ook een slippende koppeling heb. Maar dat doet ie pas als ie goed warm is. Na 3 kwartier flink poken begon de koppeling ineens te slippen boven in de toeren. Van de vorige eigenaar (dudenl van het forum hier) is er bij de laatste beurt dure olie in gegaan (ik meen me te herinneren dat het Kroon Expulsa was, maar dat check ik nog even bij hem). Kmstand is een dikke 30000 km, nog niet zo heel veel toch? Kan ik de olie uitsluiten, of kan dat toch een veroorzaker zijn?

aangepast door V4Wim
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik heb inmiddels contact met de vorige eigenaar. Hij geeft aan dat het ook aan de imitatie hendels kunnen komen. Die zou niet genoeg los gaan, zal morgenavond ff checken. Meteen ook maar de vloeistof verversen. Wordt lekker warm daar onder het kuipdeel. Of kun je bij de pomp nog iets stellen?

aangepast door V4Wim
Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt niet aan te stellen, als er tussen de handle en de pompcilinder een beetje speling zit kan het daar niet aan liggen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zat eigenlijk geen speling tussen. Ik had al nieuwe hendeltjes besteld dus dat wacht ik even af. Daarnaast zit ik me te bedenken dat de platen fractioneel dikker worden naar mate ze warmer worden en de kans op slippen dus geringer moet zijn. En dat versleten platen je het eerst merkt bij een koudere motor. Of denk ik verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer slipt je koppeling? In principe zal slip het eerste te merken zijn in de hoogste versnelling en dan in het toerengebied waarin het koppel het grootste is.

In de praktijk betekend dit dat je dat alleen op de Duitse autobahn tegen financieel aanvaardbare risico's kan testen.

VFRikus

p.s. ik heb ooit een probleem met vastlopende remmen gehad door een klein braampje op de handle die er voor zorgde dat het retourgaatje in de pomp net werd afgesloten.

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...