Ga naar inhoud

VFoRever

contactslot, hoe verder

Aanbevolen berichten

Vorige week heeft mijn viffer voor het eerst sinds deze in mijn bezit is dienst geweigerd. Het contactslot vertoonde al een tijdje wat kuren bij het op contact zetten. Af en toe maakte het slot geen contact en kon er niet gestart worden. Met wat heen en weer wiebelen van de sleutel besloot het systeem weer wel te gaan werken. Maar afgelopen donderdag was de motor met geen mogelijkheid meer op contact te zetten en stond ik 15 km van huis naar mijn mooie vfr te kijken. De ANWB heeft me moeten verlossen met een noodvoorziening. Nu heb ik het contactslot gedemonteerd om de sleepcontactjes in het slot schoon te maken, maar ik durf het witte onderdeel waar de sleepcontactjes in zitten niet te demonteren. Ik weet ook niet of dit zomaar mogelijk is en ben bang dat als ik het er af trek ik dingen stuk trek en/of de palletjes/kogeltjes/veertjes me om de oren vliegen en ik vervolgens niet weet op welke plek deze gemonteerd zaten. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik het witte onderdeel veilig demonteren? Voor de duidelijkheid een paar foto’s:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Verder uit elkaar zonder schade krijg je denk ik niet. Kun je de banen niet bereiken nu?

VFRikus

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan er met een luciferhoutje tussen, dus met een cocktailprikker oid en dunne pluisvrije stof zou ik er wel tussen kunnen en gaan schoonmaken, maar echt lekker makkelijk erbij en grondig schoonmaken gaat dan niet. Ik ga het eerst maar eens proberen schoon te krijgen en testen of het contactslot dan weer werkt. Slopen kan altijd nog. Kan ik overigens spiritus gebruiken bij het schoonmaken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als het al niet werkt of stuk is, gewoon verder uit elkaar halen en zien waar het schip strand.

Je zult hooguit een ander slot-onderdeel moeten regelen bij de sloop maar als hij het nu niet doet moet je dat ook.....dus.....slopen!!!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lijkt op het contactslot van een RC36, zie zo gauw jouw VFR-type niet. Heb dit zelf gedemonteerd en van koperoxide ontdaan met fijn schuurpapier. Succes! Ps, wellicht fotootje posten van vervuilde contacten voor een volgend forumleden met vergelijkbare klachten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is het contactslot van een RC36II. Het witte onderdeel kan ik er dus gewoon af trekken? Als dat lukt; maak ik een foto.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Na een nachtje slapen bij daglicht het witte onderdeel eenvoudig er afgeschoven. Voor demonteren een schetsje gemaakt van hoe de sleepcontactjes zitten, maar dat bleek nadat hij uit elkaar was niet echt nodig te zijn geweest. Schoonmaken is wel nodig. Gelukkig geen verbrande contacten; ook geen oxide, vooral vuil is vermoedelijk de boosdoener. Op de foto is te zien welk contact het meest vervuild is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heel goed bezig.

Geloof dat er MF ook een how to staat maar die heb je nu niet meer nodig.

Laat even weten of dit het euvel heeft verholpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Na schoonmaken met spiritus:

Schoongemaakt met spiritus en koperborsteltje en

daarna schoon doekje met wat contactspray er op

In deze setup even getest en

gaat weer feilloos op contact!

Nu nog even de resten van de breekbouten in de kroonplaat er uit zien te krijgen..

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Contactspray is geen onderhoudsmiddel, maar om even tijdelijk iets schoon te maken.

Spuit hem maar flink in met zuur vrije vaseline.

VFRikus

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eéntje om te bewaren ! Mooi gedaan. :thumpup:

Greetz

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb de contactspray alleen gebruikt als schoonmaakmiddel na het borstelen met spiritus en koperborsteltje. Een beetje op een papieren zakdoekje gespoten, stevig schoonwrijven en vervolgens met een droog doekje de contacten drooggewreven om laatste residu weg te halen. Daarmee kwam er toch nog best wat vuil van de contacten af. Ik weet niet of ik er vaseline op moet spuiten; daar kan weer vuil en stof aan gaan kleven. De contacten waren ook niet ingevet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou toch de raad van Rikus opvolgen hoor: koper oxideert vlug in contact met zuurstof !

Dus, als je er geen jaarlijks terugkomend klusje van wil maken even een likje diëlektrisch vet (siliconenvet) of zuurvrije vaseline gebruiken.

En stof en vuil aantrekken zal wel meevallen, zit goed weggestopt.

Greetz

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik geef toe, Wynns Viscotene zou nog beter zijn dan Vaseline.

Ik durf te wedden dat af fabriek er ook vet op zat of hoorde te zitten. Kijk maar eens in je lichtschakelaar.

VFRikus

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo; met vaseline op de contacten en de kogeltjes van het draaimechanisme het contactslot weer in elkaar gezet en met een gezond klinkende klik hebben we weer contact:

Dank voor alle tips!

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

• Gerelateerde inhoud

• Door michelhorvers
      Hoi,

Ik ben aan het orienteren voor handvat verwarming.
      Heb van alles gezien maar wat is nou het beste?
      Ook qua montage heeft de 750 weinig plaats op het stuur. Hoe hebben jullie het gemonteerd?

Gr Michel 
    • Door VFRSebastiaan
      Hi Allemaal,

Op de VFR zit een demper van het merk Viper.
      Deze heeft nogal wat ervaring en dat kun je ook goed zien.

Hoe krijg ik deze demper weer mooi glimmend als een spiegeltje?(als dat kan)

• Door V4hier
      Beste forummers,

Het leek me altijd al leuk om een motorblok te demonteren en weer op te bouwen, en dankzij forumlid Blom kon ik aan de slag. Blom stelde zijn afgedankte blok ter beschikking en ik mocht het bij hem komen ophalen, waarvoor veel dank nog, Blom.
      Dat was voorjaar 2017 en afgelopen weken hebben mijn broer (die ook RC36 rijdt) en ik tijdens de weekenden het blok onderdeel voor onderdeel gesloopt en schoongemaakt. Het blok had een ton gelopen volgens Blom en het was opvallend hoe goed alles er nog uit zag. Nergens opvallende slijtage en ook de klepspelingen waren prima. Het was allemaal vies natuurlijk, maar na grondig schoonmaken kwam er altijd weer blinkend aluminium, chroom of staal tevoorschijn. Kwaliteit! Ook in het carter geen vuile aanslag of sludge-achtige smurrie. Het gaasje in het olie-aanzuigfilter was als nieuw. Lagers ook allemaal netjes op het oog. We hebben de lagerspelingen niet gemeten dus het zou natuurlijk best kunnen dat er van (teveel) slijtage sprake was, maar dat leek niet waarschijnlijk. De kleppen en klepzittingen hadden geen van alle brandsporen of veel koolopbouw. Nokkenassen vertoonden geen krasje. Blom vermoedde zichtbare gevolgen van een vermeende warmloper maar er was niets dat daarop duidde. De versnellingsbaktandwielen hadden nergens pitting.

Het leek ons een leuk idee bij het opbouwen de motor gedeeltelijk open te zagen. 2 zuigers met drijfstangen zijn verwijderd, net als een halve kop zodat de zuiger van boven te zien is en de tandwieltrein. De andere cilinderbank heeft een opengezaagde kop zodat kleppen, bougie en zuiger (zonder veren) zichtbaar zijn.
      Verder is e.e.a. verwijderd van de carbs en is het carter gehalveerd. Het koppelingsdeksel is eraf en van de koppelingsplaten zijn er een aantal aan elkaar gemonteerd. Deze kunnen in de korf geschoven worden zodat de koppeling 'vast' is en de uitgaande as meedraait. Schakelen moet kunnen als ik een pookje gevonden heb, op de motorbeurs ofzo.
      Met een hendel aan de startkoppeling zet je het spul in beweging. Uiteraard klopt de nokkenastiming

Ik heb het blok voorlopig in de huiskamer gezet!

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien