Ga naar inhoud

contactslot, hoe verder


VFoRever
 Delen

Aanbevolen berichten

Vorige week heeft mijn viffer voor het eerst sinds deze in mijn bezit is dienst geweigerd. Het contactslot vertoonde al een tijdje wat kuren bij het op contact zetten. Af en toe maakte het slot geen contact en kon er niet gestart worden. Met wat heen en weer wiebelen van de sleutel besloot het systeem weer wel te gaan werken. Maar afgelopen donderdag was de motor met geen mogelijkheid meer op contact te zetten en stond ik 15 km van huis naar mijn mooie vfr te kijken. De ANWB heeft me moeten verlossen met een noodvoorziening. Nu heb ik het contactslot gedemonteerd om de sleepcontactjes in het slot schoon te maken, maar ik durf het witte onderdeel waar de sleepcontactjes in zitten niet te demonteren. Ik weet ook niet of dit zomaar mogelijk is en ben bang dat als ik het er af trek ik dingen stuk trek en/of de palletjes/kogeltjes/veertjes me om de oren vliegen en ik vervolgens niet weet op welke plek deze gemonteerd zaten. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik het witte onderdeel veilig demonteren? Voor de duidelijkheid een paar foto’s:

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan er met een luciferhoutje tussen, dus met een cocktailprikker oid en dunne pluisvrije stof zou ik er wel tussen kunnen en gaan schoonmaken, maar echt lekker makkelijk erbij en grondig schoonmaken gaat dan niet. Ik ga het eerst maar eens proberen schoon te krijgen en testen of het contactslot dan weer werkt. Slopen kan altijd nog. Kan ik overigens spiritus gebruiken bij het schoonmaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het al niet werkt of stuk is, gewoon verder uit elkaar halen en zien waar het schip strand.

Je zult hooguit een ander slot-onderdeel moeten regelen bij de sloop maar als hij het nu niet doet moet je dat ook.....dus.....slopen!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt op het contactslot van een RC36, zie zo gauw jouw VFR-type niet. Heb dit zelf gedemonteerd en van koperoxide ontdaan met fijn schuurpapier. Succes! Ps, wellicht fotootje posten van vervuilde contacten voor een volgend forumleden met vergelijkbare klachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een nachtje slapen bij daglicht het witte onderdeel eenvoudig er afgeschoven. Voor demonteren een schetsje gemaakt van hoe de sleepcontactjes zitten, maar dat bleek nadat hij uit elkaar was niet echt nodig te zijn geweest. Schoonmaken is wel nodig. Gelukkig geen verbrande contacten; ook geen oxide, vooral vuil is vermoedelijk de boosdoener. Op de foto is te zien welk contact het meest vervuild is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na schoonmaken met spiritus:

 

 

Schoongemaakt met spiritus en koperborsteltje en

 

daarna schoon doekje met wat contactspray er op

 

In deze setup even getest en

 

 

gaat weer feilloos op contact!

 

Nu nog even de resten van de breekbouten in de kroonplaat er uit zien te krijgen..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Contactspray is geen onderhoudsmiddel, maar om even tijdelijk iets schoon te maken.

Spuit hem maar flink in met zuur vrije vaseline.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de contactspray alleen gebruikt als schoonmaakmiddel na het borstelen met spiritus en koperborsteltje. Een beetje op een papieren zakdoekje gespoten, stevig schoonwrijven en vervolgens met een droog doekje de contacten drooggewreven om laatste residu weg te halen. Daarmee kwam er toch nog best wat vuil van de contacten af. Ik weet niet of ik er vaseline op moet spuiten; daar kan weer vuil en stof aan gaan kleven. De contacten waren ook niet ingevet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch de raad van Rikus opvolgen hoor: koper oxideert vlug in contact met zuurstof !

Dus, als je er geen jaarlijks terugkomend klusje van wil maken even een likje diëlektrisch vet (siliconenvet) of zuurvrije vaseline gebruiken.

En stof en vuil aantrekken zal wel meevallen, zit goed weggestopt.

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef toe, Wynns Viscotene zou nog beter zijn dan Vaseline.

Ik durf te wedden dat af fabriek er ook vet op zat of hoorde te zitten. Kijk maar eens in je lichtschakelaar.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo; met vaseline op de contacten en de kogeltjes van het draaimechanisme het contactslot weer in elkaar gezet en met een gezond klinkende klik hebben we weer contact:

 

Dank voor alle tips!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...