Ga naar inhoud

Motor VFR 1200 - een tikkende tijdbom?


VFRFlanders
 Delen

Aanbevolen berichten

Op VFRdiscussion is er een topic over de mogelijke problemen in verband met de motor van de VFR 1200.

 

http://www.vfrdiscussion.com/forum/index.php/topic/81199-intake-valve-carbon-build-up/page-2

 

Ook een Motorrad & Reisen (Duits motoblad) maakt hiervan melding.

 

post-5477-0-02310400-1433165911_thumb.jpg

 

post-5477-0-11025200-1433166339_thumb.jpg

 

http://www.motorradundreisen.de/motorrad_forum/t2070-freude-fahren-angst-mitfaehrt-honda-v4-1200-cm-motor.html

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van een forumlid is ook defect geraakt.

aangepast door Jacco76
Naam op verzoek verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is daarmee dan.

Foto's uit het bericht ziet eruit als verbrande olie, ik denk dat je dat wel zou kunnen zien aan het verbruik ervan.

 

Testen door op snelheid met toeren gas loslaten, op motor remmen en dan weer snel optrekken / gas vol open trekken. Als je dan een blauwe wolk ziet moet je je ongerust gaan maken.

aangepast door newie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het Duitse forum "die V4 Bande von Honda" wordt dit fenomeen ook al beschreven.

Volgens een technicus van Honda was een betroffen 1200F eigenaar daaraan zelf schuld, omdat ie te laag in de toeren zou rijden.

En dat 5.000 rp/m een geadviseerd toerental is waarbij dit verkolen niet zou optreden...

Ben ik gisteren eens in de praktijk gaan uitproberen.

Gelukkig kon ik daarvoor gemakkelijk uitwijken naar de Duitse Autobahn... Want als je in Nederland moet blijven én dat toerental wil rijden, dan heb je aan de laatste 3 versnellingen he-le-maal NIKS!

En als je een model met DCT hebt MAG je geen automatisch programma rijden, want die zorgen er vanzelf voor dat je lager in de toeren rijdt.

Met dat belachelijke rij-advies lukte het me om het verbruik te laten toenemen tot meer dan 10 liter op 100 km....

 

Zelf ben ik niet in staat om te onderzoeken of bij mijn F ook de inlaatventilen verroet zijn.

Wel heb ik me een flesje ventielreiniger van PM er doorheen gejast.

Ook heb ik me voorgenomen om voortaan maar in de S-modus te rijden i.p.v. hoofdzakelijk D.

Just in case...

 

Of het helpt/geholpen heeft hoor ik wel over 3.500 km.

Dan mag ze voor de grote beurt naar de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich best geloofwaardig dat te lage toerentallen dit probleem kunnen veroorzaken, komt bij auto's ook veel voor door "het nieuwe rijden".

M'n zwager is nu teambaas bij de ANWB maar zat eerst zelf op de auto en die kwam regelmatig auto's tegen die niet meer fatsoenlijk werkten en na even flink doortrekken in de toeren was het vaak opgelopst, gewoon regelmatig even schoonblazen.

Rikus heeft het ook al vaker aangegeven dat het verbruik bij motoren vaak lager is bij hogere toerentallen omdat een motor daarop is gebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recentelijk nog een Peugeot Partner 1.6 HDI gehad voor een APK, maar straalde voor de roetmeting.

Reden: korte stukjes rijden en het nieuwe rijden.

K-waarde was 6.5 en mijn normale rondje warm rijden hielp niets.

Vervolgens maar de grote weg op en ruim een half uur 110 km/h in de derde versnelling. K-waarde: 1.2

Het nieuwe rijden? :101100:

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik dit weekend dus ook gedaan;

m'n 15 jaar ouwe Impreza met 180K voorzien van een flesje ventielreiniger en vervolgens tussen de 3.500 en 5.000 rp/m de tank leeg rijden.

Op m'n motor geprobeerd zoveel mogelijk tussen de 5.000 en 10.000 toeren wezen rijden.

De tank van m'n F daarbij in iets meer dan 200 km. bijna leeg gereden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan moeilijk geloven dat de smurrie zoals hier beschreven,http://www.vfrdiscussion.com/forum/index.php/topic/81199-intake-valve-carbon-build-up/page-2, van benzine kan komen.Deze zou het reeds hebben na 6000 Km ??

Misschien de nieuwe E10 maar mij lijkt het er meer op dat het van olie zou komen. Bij een diesel zou ik het nog verstaan. Ik heb nu met een 2012 model 55000 Km en nog niets van gemerkt in de meeste gevallen rij ik tussen 3000 en 5000 RPm. Iemand op een ander forum zou aangegeven hebben dat het van olie overfill zou ontstaan zijn, want aannemelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een mogelijkheid om die carterventilatie te verstoppen en/of op werking te contoleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...