Ga naar inhoud

Log in om dit te volgen  
Abraxas

Koplamp: 1 of 2 relais?

Aanbevolen berichten

Wie kan me met zekerheid zeggen hoeveel koplamprelais er horen te zitten op een RC36II? In de schema's uit het WPHB staan er telkens 2, in een ander schema dat ik op het net gevonden heb, staat er slechts eentje en ik heb er ook maar eentje in m'n kuip zitten, ondanks dat het steuntje aanwezig is (wel omgeplooid) maar geen stekker te zien is.

Aangezien er onder de isolatietape van de kabelboom behoorlijk geknoeid is, durf ik nergens zomaar vanuit gaan.

 

Alvast bedankt voor de info :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

De RC36-2 (en de -1 ook denk ik) werd afhankelijk van het land met 1 of 2 koplampen "aan" geleverd.

 

In NL was dat 1.

 

In de regelgeving staat echter dat er 2 mogen zolang ze er maar als 1 uitzien.

Daarom is er ook een tijdje een voorkuip zonder dat verticale stukje tussen de lampen geweest (bij de RC36-1)

 

In de RC36-2 staan de lampen zo dicht bij elkaar dat het mijns inziens geen probleem is om beiden te schakelen (via relais).

Dat heeft die van mij al 18 jaar en er is nog NOOIT een oom agent geweest die er iets over opmerkte.

Dat geldt trouwens ook voor mijn LED daglichtrijverliching (toen ik laatst aan de kant werd gezet...).

aangepast door 748cc

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Dat van de koplampen zelf weet ik :) Bij mij zijn ze trouwens doorgelust door een van de vorige eigenaren die blijkbaar niets anders ter beschikking had dan kroonsteentjes en veeeeel isolatietape.

 

De reden waarom ik deze vraag stel: mijn koplamp doet het niet meer, noch dimlicht, noch grootlicht en ik hoor het relais ook niet schakelen. Conclusie tot nu toe: alvast slecht contact/draadbreuk ergens tussen zekering en hoofdstroomcircuit van het koplamprelais. Ik krijg wisselend wel/niet spanning als ik de kabelboom beweeg... De boel vanavond maar ons "ont-tapen" om de kabels zelf te inspecteren en de oorzaak te vinden.

 

Maar wat me dus opviel: ik heb 1 relais in de kuip zitten, enkel voor het dimlicht. Grootlicht werkt zonder relais. Aangezien ik toch al aan het solderen ga om dat geknoei op te lossen kan ik even goed het "ontbrekende" relais er terug tussen zetten.

Dus ik vraag me nu af: zijn alle RC36II's met 2 relais (dus dim- en grootlicht) geleverd en herstel ik dat best of zijn er toch uitvoeringen geweest die het standaard maar met eentje moesten doen? Zoals in OP vermeld heb ik wel het metalen steuntje waar de rubber opschuift maar is er in de buurt geen stekker (meer?) te zien.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Update: het lijkt me dat er nooit een 2de relais aanwezig geweest is voor het grootlicht en de oorzaak van het defect aan de koplamp is blijkbaar een breuk in 1 connector van de zekeringhouder (kabelschoen).

 

Iemand enig idee waar ik aan zo'n connector kan geraken? Ben op rdae.nl aan't kijken maar vind niet meteen iets.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Conrad

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik heb al twee keer een single naar dual dimlicht conversie gedaan op RC36-1. Bij de NL versie zit slechts 1 relais die de Hi beam schakelt, de US of landen waar dubbel licht toen gevoerd mocht worden hebben twee relais. Het dimlicht bij de NL versie loopt helaas direct over de stuurschakelaar, zonder relais (ik weet niet of dat ook zo bij de RC36-2 is). Er is idd een versie geweest van de RC36-1 zonder "splitje" tussen de koplamp: maar deze heeft ook maar één lichtbol en deze versie was exclusief voor de Italiaanse markt (vreemde regelgeving).

Indien dit bij jou ook zo is en de vorige eigenaar heeft de dimlichten aan elkaar geknoopt met een kroonsteentje dan kun je er zeker van zijn dat er iets doorgebrand is: zou het eerste in de stuurschakelaar kijken want daar loopt dan heel veel stroom doorheen.

 

Ik zou als ik jou was een US schema downloaden. Bij de autoonderdelen shop kun je voor weinig van die Hela relais krijgen en eventueel een H4 fitting. Vervolgens alles maken volgens het US schema en dan heb je zowel voor het dimlicht als groot licht een relais.

Tevens loopt er dan alleen een beetje stuurstroom door de stuurschakelaar.

 

Italiaanse RC36-1:

post-5387-0-32376900-1433960861_thumb.jpg

aangepast door Bart Hamer

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik ben inderdaad van plan er een extra relais bij te plaatsen voor de zekerheid. Gelukkig verloopt het dimlicht bij de RC36II wel via het relais en het grootlicht niet dus ook geen verbrande stuurschakelaars.

 

Het probleem zit effectief in een breukje in de connector van de zekering. Daardoor valt de (fysieke) spanning weg en klemt de connector niet meer om de zekering.

Zowel bij Conrad als rdae.nl nog geen succes gehad bij het vinden van dezelfde connector btw.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
 

Kwam nog een fototje tegen van mijn voorkant....

 

 

 

post-5787-0-34212900-1392720767.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

En dit is nu mijn voorkant :) Met 2de relais, alle kroonsteentjes en rare constructies mooi gesoldeerd en "gekrimpkoust" en alles opnieuw ingetapet. Was een mooi werkje maar ben er blij mee.

 

post-5437-0-40857400-1434401702_thumb.jpg

 

Ik heb het probleem van de gebroken connector semi-permanent opgelost met een los zekeringhoudertje voor het koplampcircuit. Ik zoek nog even verder naar die connectors in Europa(http://www.easternbeaver.com/Main/Elec__Products/Connectors/FuseboxTerms/fuseboxterms.html op easternbeaver.com) maar anders wordt het maar een andere complete zekeringhouder bij het volgende onderhoud. Ondertussen kan ik toch terug rijden.

Bedankt voor de reacties :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
 

Wie kan me met zekerheid zeggen hoeveel koplamprelais er horen te zitten op een RC36II? In de schema's uit het WPHB staan er telkens 2, in een ander schema dat ik op het net gevonden heb, staat er slechts eentje en ik heb er ook maar eentje in m'n kuip zitten, ondanks dat het steuntje aanwezig is (wel omgeplooid) maar geen stekker te zien is.

Ik heb er wat schemas bijgepakt: modellen oorsponkelijk geleverd in Frankrijk, Zwitserland,Italië,Spanje & European Direct (waaronder Nederland valt) hebben één relais. Australië, Oostenrijk, Enegeland en Duitsland hebben twee relais.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Log in om dit te volgen  

  • Gerelateerde inhoud

    • Door michelhorvers
      Hoi,
       
      Ik ben aan het orienteren voor handvat verwarming.
      Heb van alles gezien maar wat is nou het beste?
      Ook qua montage heeft de 750 weinig plaats op het stuur. Hoe hebben jullie het gemonteerd?
       
      Gr Michel 
    • Door VFRSebastiaan
      Hi Allemaal,
       
      Op de VFR zit een demper van het merk Viper.
      Deze heeft nogal wat ervaring en dat kun je ook goed zien.
       
      Hoe krijg ik deze demper weer mooi glimmend als een spiegeltje?(als dat kan)


    • Door V4hier
      Beste forummers,
       
      Het leek me altijd al leuk om een motorblok te demonteren en weer op te bouwen, en dankzij forumlid Blom kon ik aan de slag. Blom stelde zijn afgedankte blok ter beschikking en ik mocht het bij hem komen ophalen, waarvoor veel dank nog, Blom.
      Dat was voorjaar 2017 en afgelopen weken hebben mijn broer (die ook RC36 rijdt) en ik tijdens de weekenden het blok onderdeel voor onderdeel gesloopt en schoongemaakt. Het blok had een ton gelopen volgens Blom en het was opvallend hoe goed alles er nog uit zag. Nergens opvallende slijtage en ook de klepspelingen waren prima. Het was allemaal vies natuurlijk, maar na grondig schoonmaken kwam er altijd weer blinkend aluminium, chroom of staal tevoorschijn. Kwaliteit! Ook in het carter geen vuile aanslag of sludge-achtige smurrie. Het gaasje in het olie-aanzuigfilter was als nieuw. Lagers ook allemaal netjes op het oog. We hebben de lagerspelingen niet gemeten dus het zou natuurlijk best kunnen dat er van (teveel) slijtage sprake was, maar dat leek niet waarschijnlijk. De kleppen en klepzittingen hadden geen van alle brandsporen of veel koolopbouw. Nokkenassen vertoonden geen krasje. Blom vermoedde zichtbare gevolgen van een vermeende warmloper maar er was niets dat daarop duidde. De versnellingsbaktandwielen hadden nergens pitting.
       
      Het leek ons een leuk idee bij het opbouwen de motor gedeeltelijk open te zagen. 2 zuigers met drijfstangen zijn verwijderd, net als een halve kop zodat de zuiger van boven te zien is en de tandwieltrein. De andere cilinderbank heeft een opengezaagde kop zodat kleppen, bougie en zuiger (zonder veren) zichtbaar zijn.
      Verder is e.e.a. verwijderd van de carbs en is het carter gehalveerd. Het koppelingsdeksel is eraf en van de koppelingsplaten zijn er een aantal aan elkaar gemonteerd. Deze kunnen in de korf geschoven worden zodat de koppeling 'vast' is en de uitgaande as meedraait. Schakelen moet kunnen als ik een pookje gevonden heb, op de motorbeurs ofzo.
      Met een hendel aan de startkoppeling zet je het spul in beweging. Uiteraard klopt de nokkenastiming
       
      Ik heb het blok voorlopig in de huiskamer gezet!








  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien