Jump to content

Sign in to follow this  
Abraxas

Koplamp: 1 of 2 relais?

Recommended Posts

Wie kan me met zekerheid zeggen hoeveel koplamprelais er horen te zitten op een RC36II? In de schema's uit het WPHB staan er telkens 2, in een ander schema dat ik op het net gevonden heb, staat er slechts eentje en ik heb er ook maar eentje in m'n kuip zitten, ondanks dat het steuntje aanwezig is (wel omgeplooid) maar geen stekker te zien is.

Aangezien er onder de isolatietape van de kabelboom behoorlijk geknoeid is, durf ik nergens zomaar vanuit gaan.

 

Alvast bedankt voor de info :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

De RC36-2 (en de -1 ook denk ik) werd afhankelijk van het land met 1 of 2 koplampen "aan" geleverd.

 

In NL was dat 1.

 

In de regelgeving staat echter dat er 2 mogen zolang ze er maar als 1 uitzien.

Daarom is er ook een tijdje een voorkuip zonder dat verticale stukje tussen de lampen geweest (bij de RC36-1)

 

In de RC36-2 staan de lampen zo dicht bij elkaar dat het mijns inziens geen probleem is om beiden te schakelen (via relais).

Dat heeft die van mij al 18 jaar en er is nog NOOIT een oom agent geweest die er iets over opmerkte.

Dat geldt trouwens ook voor mijn LED daglichtrijverliching (toen ik laatst aan de kant werd gezet...).

Edited by 748cc

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Dat van de koplampen zelf weet ik :) Bij mij zijn ze trouwens doorgelust door een van de vorige eigenaren die blijkbaar niets anders ter beschikking had dan kroonsteentjes en veeeeel isolatietape.

 

De reden waarom ik deze vraag stel: mijn koplamp doet het niet meer, noch dimlicht, noch grootlicht en ik hoor het relais ook niet schakelen. Conclusie tot nu toe: alvast slecht contact/draadbreuk ergens tussen zekering en hoofdstroomcircuit van het koplamprelais. Ik krijg wisselend wel/niet spanning als ik de kabelboom beweeg... De boel vanavond maar ons "ont-tapen" om de kabels zelf te inspecteren en de oorzaak te vinden.

 

Maar wat me dus opviel: ik heb 1 relais in de kuip zitten, enkel voor het dimlicht. Grootlicht werkt zonder relais. Aangezien ik toch al aan het solderen ga om dat geknoei op te lossen kan ik even goed het "ontbrekende" relais er terug tussen zetten.

Dus ik vraag me nu af: zijn alle RC36II's met 2 relais (dus dim- en grootlicht) geleverd en herstel ik dat best of zijn er toch uitvoeringen geweest die het standaard maar met eentje moesten doen? Zoals in OP vermeld heb ik wel het metalen steuntje waar de rubber opschuift maar is er in de buurt geen stekker (meer?) te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Update: het lijkt me dat er nooit een 2de relais aanwezig geweest is voor het grootlicht en de oorzaak van het defect aan de koplamp is blijkbaar een breuk in 1 connector van de zekeringhouder (kabelschoen).

 

Iemand enig idee waar ik aan zo'n connector kan geraken? Ben op rdae.nl aan't kijken maar vind niet meteen iets.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Conrad

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik heb al twee keer een single naar dual dimlicht conversie gedaan op RC36-1. Bij de NL versie zit slechts 1 relais die de Hi beam schakelt, de US of landen waar dubbel licht toen gevoerd mocht worden hebben twee relais. Het dimlicht bij de NL versie loopt helaas direct over de stuurschakelaar, zonder relais (ik weet niet of dat ook zo bij de RC36-2 is). Er is idd een versie geweest van de RC36-1 zonder "splitje" tussen de koplamp: maar deze heeft ook maar één lichtbol en deze versie was exclusief voor de Italiaanse markt (vreemde regelgeving).

Indien dit bij jou ook zo is en de vorige eigenaar heeft de dimlichten aan elkaar geknoopt met een kroonsteentje dan kun je er zeker van zijn dat er iets doorgebrand is: zou het eerste in de stuurschakelaar kijken want daar loopt dan heel veel stroom doorheen.

 

Ik zou als ik jou was een US schema downloaden. Bij de autoonderdelen shop kun je voor weinig van die Hela relais krijgen en eventueel een H4 fitting. Vervolgens alles maken volgens het US schema en dan heb je zowel voor het dimlicht als groot licht een relais.

Tevens loopt er dan alleen een beetje stuurstroom door de stuurschakelaar.

 

Italiaanse RC36-1:

post-5387-0-32376900-1433960861_thumb.jpg

Edited by Bart Hamer

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik ben inderdaad van plan er een extra relais bij te plaatsen voor de zekerheid. Gelukkig verloopt het dimlicht bij de RC36II wel via het relais en het grootlicht niet dus ook geen verbrande stuurschakelaars.

 

Het probleem zit effectief in een breukje in de connector van de zekering. Daardoor valt de (fysieke) spanning weg en klemt de connector niet meer om de zekering.

Zowel bij Conrad als rdae.nl nog geen succes gehad bij het vinden van dezelfde connector btw.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
 

Kwam nog een fototje tegen van mijn voorkant....

 

 

 

post-5787-0-34212900-1392720767.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

En dit is nu mijn voorkant :) Met 2de relais, alle kroonsteentjes en rare constructies mooi gesoldeerd en "gekrimpkoust" en alles opnieuw ingetapet. Was een mooi werkje maar ben er blij mee.

 

post-5437-0-40857400-1434401702_thumb.jpg

 

Ik heb het probleem van de gebroken connector semi-permanent opgelost met een los zekeringhoudertje voor het koplampcircuit. Ik zoek nog even verder naar die connectors in Europa(http://www.easternbeaver.com/Main/Elec__Products/Connectors/FuseboxTerms/fuseboxterms.html op easternbeaver.com) maar anders wordt het maar een andere complete zekeringhouder bij het volgende onderhoud. Ondertussen kan ik toch terug rijden.

Bedankt voor de reacties :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
 

Wie kan me met zekerheid zeggen hoeveel koplamprelais er horen te zitten op een RC36II? In de schema's uit het WPHB staan er telkens 2, in een ander schema dat ik op het net gevonden heb, staat er slechts eentje en ik heb er ook maar eentje in m'n kuip zitten, ondanks dat het steuntje aanwezig is (wel omgeplooid) maar geen stekker te zien is.

Ik heb er wat schemas bijgepakt: modellen oorsponkelijk geleverd in Frankrijk, Zwitserland,Italië,Spanje & European Direct (waaronder Nederland valt) hebben één relais. Australië, Oostenrijk, Enegeland en Duitsland hebben twee relais.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By ☆JOHNDA☆
      Hallo allemaal ik wil graag een Super bike stuurtje op mijn honda vfr 750 rc36II bouwen ..
      Wat komt hier allemaal bij kijken???
      Gaskabel remleiding etc ??? 
       
      Ik hoor graag jullie ervaringen🙂
    • By Brutus
      wie weet waar ik een highmount Bos demper kan bestellen? ik heb na het ongeluk een paar jaar geleden al mijn vfr spullen weg gedaan, maar heb heel erg veel spijt van de Bos-uitlaat.  evenals de givi wingrack, die ik ook heel erg mis.
       
      mocht er iemand zijn die iets voor me kan betekenen; heeeeel graag!!!
    • By Le_Yak
      Hallo iedereen!
       
      Ongeveer een jaar geleden werd ik lid van dit forum omdat ik net een mooie rode VFR750 uit 1995 op de kop had getikt (zie https://www.vfroc.nl/forumVFR/topic/28914-even-voorstellen/?tab=comments#comment-464088). Het doel was dat ik hieraan leerde werken en zo mijn angst en onkunde inzake zelf sleutelen wat kwijt zou geraken. Ik kan jullie vertellen: de VFR heeft niet teleurgesteld. Nou ja, het is te zeggen: ik heb de VFR wat teleurgesteld. Mede door de onhandige combinatie van lichte vrieskou, 14 jaar oude banden, en een rare verkeerssituatie op 100 meter van huis heb ik hem na twee weken eigenaarsschap tegen de vlakte gelegd (wat extra zuur is omdat de banden én valdoppen op de post zaten ). Resultaat:
       

       
      Panelen waren stuk en duur om te vervangen (ik heb er uiteindelijk toch drie vervangen, twee omdat ze echt té stuk waren en het V-stuk voor de kleur). Tijd dus om restauratieskills te leren van de wereldse leermeesters: Google en Youtube! Eerst alle scheuren (en dat waren er wel wat) met de soldeerbout weer aan mekaar 'lassen' , hier en daar met ijzerdraad gewapend. Op de foto zie je bv. drie 'lipjes' die afgebroken waren maar die na een speurtocht op de crashsite toch werden teruggevonden .
       

       
      Volgende stap: het in vorm schuren van de lasnaden en opvullen van afgesleten en geschaafde delen om de originele vorm terug te krijgen (ik laat hier het deel zien waar de meest reparaties aan moesten gebeuren, maar er waren er nog):
       

       
      Ondertussen was het beslist: als ik dan toch moet gaan spuiten, is het ook tijd dat ik een motorwens waarmaak. Ik wou namelijk al lang een gele motor, en dacht dat de VFR er wel vet uit zou zien in het geel. Met andere woorden: al het kuipwerk eraf, schuren en spuiten. Eerst primer, dan kleurlak en uiteindelijk blanke lak. Primer en kleurlak zijn van motip (geel = 43580). Blanke lak is 2k van Spraymax.
       


       
      Naast het bijna eindeloze maar uiterst secure schuren tussen de lagen door (zeker als je moet spuiten op je balkon, niet exact stofvrij) volgde er na de blanke lak nog een bijna-tenniselleboog aan 2000-3000 grit schuren en polijsten. Maar het resultaat mocht er, al zeg ik het zelf, wel zijn. Op dat moment nog even in Belgische trim en met de nieuwe/occasie Superpole demper:
       

       
      Uiteindelijk de tank ook geel gekregen, valdoppen en een set koffers erop en nu kan de VFR weer met opgeheven hoofd door het Twentse landschap scheuren .
       

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien