Ga naar inhoud

Koplamp: 1 of 2 relais?


 Delen

Aanbevolen berichten

Wie kan me met zekerheid zeggen hoeveel koplamprelais er horen te zitten op een RC36II? In de schema's uit het WPHB staan er telkens 2, in een ander schema dat ik op het net gevonden heb, staat er slechts eentje en ik heb er ook maar eentje in m'n kuip zitten, ondanks dat het steuntje aanwezig is (wel omgeplooid) maar geen stekker te zien is.

Aangezien er onder de isolatietape van de kabelboom behoorlijk geknoeid is, durf ik nergens zomaar vanuit gaan.

 

Alvast bedankt voor de info :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De RC36-2 (en de -1 ook denk ik) werd afhankelijk van het land met 1 of 2 koplampen "aan" geleverd.

 

In NL was dat 1.

 

In de regelgeving staat echter dat er 2 mogen zolang ze er maar als 1 uitzien.

Daarom is er ook een tijdje een voorkuip zonder dat verticale stukje tussen de lampen geweest (bij de RC36-1)

 

In de RC36-2 staan de lampen zo dicht bij elkaar dat het mijns inziens geen probleem is om beiden te schakelen (via relais).

Dat heeft die van mij al 18 jaar en er is nog NOOIT een oom agent geweest die er iets over opmerkte.

Dat geldt trouwens ook voor mijn LED daglichtrijverliching (toen ik laatst aan de kant werd gezet...).

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van de koplampen zelf weet ik :) Bij mij zijn ze trouwens doorgelust door een van de vorige eigenaren die blijkbaar niets anders ter beschikking had dan kroonsteentjes en veeeeel isolatietape.

 

De reden waarom ik deze vraag stel: mijn koplamp doet het niet meer, noch dimlicht, noch grootlicht en ik hoor het relais ook niet schakelen. Conclusie tot nu toe: alvast slecht contact/draadbreuk ergens tussen zekering en hoofdstroomcircuit van het koplamprelais. Ik krijg wisselend wel/niet spanning als ik de kabelboom beweeg... De boel vanavond maar ons "ont-tapen" om de kabels zelf te inspecteren en de oorzaak te vinden.

 

Maar wat me dus opviel: ik heb 1 relais in de kuip zitten, enkel voor het dimlicht. Grootlicht werkt zonder relais. Aangezien ik toch al aan het solderen ga om dat geknoei op te lossen kan ik even goed het "ontbrekende" relais er terug tussen zetten.

Dus ik vraag me nu af: zijn alle RC36II's met 2 relais (dus dim- en grootlicht) geleverd en herstel ik dat best of zijn er toch uitvoeringen geweest die het standaard maar met eentje moesten doen? Zoals in OP vermeld heb ik wel het metalen steuntje waar de rubber opschuift maar is er in de buurt geen stekker (meer?) te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: het lijkt me dat er nooit een 2de relais aanwezig geweest is voor het grootlicht en de oorzaak van het defect aan de koplamp is blijkbaar een breuk in 1 connector van de zekeringhouder (kabelschoen).

 

Iemand enig idee waar ik aan zo'n connector kan geraken? Ben op rdae.nl aan't kijken maar vind niet meteen iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al twee keer een single naar dual dimlicht conversie gedaan op RC36-1. Bij de NL versie zit slechts 1 relais die de Hi beam schakelt, de US of landen waar dubbel licht toen gevoerd mocht worden hebben twee relais. Het dimlicht bij de NL versie loopt helaas direct over de stuurschakelaar, zonder relais (ik weet niet of dat ook zo bij de RC36-2 is). Er is idd een versie geweest van de RC36-1 zonder "splitje" tussen de koplamp: maar deze heeft ook maar één lichtbol en deze versie was exclusief voor de Italiaanse markt (vreemde regelgeving).

Indien dit bij jou ook zo is en de vorige eigenaar heeft de dimlichten aan elkaar geknoopt met een kroonsteentje dan kun je er zeker van zijn dat er iets doorgebrand is: zou het eerste in de stuurschakelaar kijken want daar loopt dan heel veel stroom doorheen.

 

Ik zou als ik jou was een US schema downloaden. Bij de autoonderdelen shop kun je voor weinig van die Hela relais krijgen en eventueel een H4 fitting. Vervolgens alles maken volgens het US schema en dan heb je zowel voor het dimlicht als groot licht een relais.

Tevens loopt er dan alleen een beetje stuurstroom door de stuurschakelaar.

 

Italiaanse RC36-1:

post-5387-0-32376900-1433960861_thumb.jpg

aangepast door Bart Hamer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad van plan er een extra relais bij te plaatsen voor de zekerheid. Gelukkig verloopt het dimlicht bij de RC36II wel via het relais en het grootlicht niet dus ook geen verbrande stuurschakelaars.

 

Het probleem zit effectief in een breukje in de connector van de zekering. Daardoor valt de (fysieke) spanning weg en klemt de connector niet meer om de zekering.

Zowel bij Conrad als rdae.nl nog geen succes gehad bij het vinden van dezelfde connector btw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit is nu mijn voorkant :) Met 2de relais, alle kroonsteentjes en rare constructies mooi gesoldeerd en "gekrimpkoust" en alles opnieuw ingetapet. Was een mooi werkje maar ben er blij mee.

 

post-5437-0-40857400-1434401702_thumb.jpg

 

Ik heb het probleem van de gebroken connector semi-permanent opgelost met een los zekeringhoudertje voor het koplampcircuit. Ik zoek nog even verder naar die connectors in Europa(http://www.easternbeaver.com/Main/Elec__Products/Connectors/FuseboxTerms/fuseboxterms.html op easternbeaver.com) maar anders wordt het maar een andere complete zekeringhouder bij het volgende onderhoud. Ondertussen kan ik toch terug rijden.

Bedankt voor de reacties :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie kan me met zekerheid zeggen hoeveel koplamprelais er horen te zitten op een RC36II? In de schema's uit het WPHB staan er telkens 2, in een ander schema dat ik op het net gevonden heb, staat er slechts eentje en ik heb er ook maar eentje in m'n kuip zitten, ondanks dat het steuntje aanwezig is (wel omgeplooid) maar geen stekker te zien is.

Ik heb er wat schemas bijgepakt: modellen oorsponkelijk geleverd in Frankrijk, Zwitserland,Italië,Spanje & European Direct (waaronder Nederland valt) hebben één relais. Australië, Oostenrijk, Enegeland en Duitsland hebben twee relais.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...