Ga naar inhoud

ook aan de beurt.......NAKS


Bert62
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Het lijkt er op dat ik ook aan de beurt ben om de naks te vervangen, Als de motor koud is valt het gerammel nog wel mee, maar als hij warm wordt...

Wat een naar geluid is dat. Ik ga er dan ook binnenkort mee naar Zwolle voor reparatie.

Mijn vraag: kun je er eigenlijk wel mee doorrijden? En zo ja hoe lang? En moet je je snelheid aanpassen?

Kon dit helaas niet op het forum vinden, dus vandaar deze post,.

 

Vriendelijke groet, Bert62

aangepast door Jacco76
Titel verduidelijkt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee of je ermee kan doorrijden, en hoe lang.

Zelf denk ik dat het wel meevalt, rijdt zelf ook alweer een paar weken (woon-werk) met geklapper te wachten op de doctor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gerammel is het gevolg van het klapperen van de te slappe ketting en dat zal op termijn zeker tot schade leiden.

Als het maar lang genoeg duurt zelfs tot het verspringen van de timing van de nokkenassen met als gevolg kromme kleppen en en giga onkosten post.

VFRikus

p.s. zelfs kettingrek door "normale" slijtage kan al tot problemen leiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op dit forum nog nooit iets gehoord over dit soort schade, dus zo'n vaart zal het niet lopen, maar het is goed om er wel rekening mee te houden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij MINI, Peugeot,BMW heeft men massaal stukken door zulk een slappe ketting gehad.Honda heeft die problemen ook gehad en is daarom in 1986 op de tandwielaandrijving (veel duurder) overgeschakeld.Daarna zijn ze terug sinds 2002 met de ketting begonnen. Te veel speling (death rattle=USA) eindigt bij een kleppensalade= perte totale van de motor. De oliestand is hier wel zeer goed te controleren, te weinig olie verergert het probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat naksprobleem staat me nog goed bij van de VFjes die ik had. Allemaal door Honda vervangen binnen de slijtageperiode. Het gerammel kan ook door een inferieure kwaliteit spanner ontstaan. Blij dat ik er voorgoed vanaf was en laat de tandwieltrein ook maar weer terugkomen. Niks dan problemen met die nieuwe modellen.

aangepast door Bluebird
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij MINI, Peugeot,BMW heeft men massaal stukken door zulk een slappe ketting gehad...................

Klopt, maar de gemiddelde automobilist heeft de radio op stand 10+ staan en hoort helemaal never niks.

Bij een motor valt een rammeltje sneller en in een vroeger stadium op.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De goede oude CX500 kende dit probleem ook. De naks hield de ketting niet meer op spanning. Als gevolg dat de slappe ketting een stuk uit het carter "freesde". Veel motorzaken hadden in die tijd ook een garantieclaim aan hun broek omdat het motorblok niet gespoeld en voorzien werd van verse motorolie en filter. Als gevolg een kapotte big eens lagers.

Maar ik denk dat dit bij de vtec wel los loopt. Zaak is natuurlijk wel de naks asap te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht iemand de NAKS's zelf vervangen, Let Op!

De torquewaarden van de bouten klopt niet als je het Honda manual gebruikt.

 

post-725-0-65095000-1434542861_thumb.jpg

 

Het is de derde van onder. Ook deze bouten zijn M6.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De goede oude CX500 kende dit probleem ook. De naks hield de ketting niet meer op spanning. Als gevolg dat de slappe ketting een stuk uit het carter "freesde". Veel motorzaken hadden in die tijd ook een garantieclaim aan hun broek omdat het motorblok niet gespoeld en voorzien werd van verse motorolie en filter. Als gevolg een kapotte big eens lagers.

Maar ik denk dat dit bij de vtec wel los loopt. Zaak is natuurlijk wel de naks asap te vervangen.

Toen kwam een commando Japanners af met een grote feesttent.Mijn moto werd in orde gebracht, een volledig gratis onderhoud was erbij en hij werd in de was gezet.Ik had niets aan de motor maar het werd preventief gedaan, de CX 500 werd een van de stevigste motoren ooit gemaakt.Alle techniekers waren volledig in het wit gekleed en ze droegen zelfs witte handschoenen.'s avonds zagen ze er nog steeds mister proper uit.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die van mij destijds na zo'n 5000km vervangen nadat het rammelen is begonnen, dat is gebeurd bij 42500 en nu staat er bijna een ton op dus ik denk dat die 5000km geen problemen heeft opgeleverd.

Nu tikken ze ook af en toe maar nog niet iedere keer en bij de keren dat ie het wel doet ook niet de hele tijd dus ik wacht nog heel even af.

Wel vreemd dat ze bij jou bij een warme motor rammelen en niet bij een koude motor want bij mij is en was het juist andersom :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...