chris747 Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 (edited) Heren, Zomaar uit het niets ligt er smorgens een plasje (kettingzaag) olie onder mijn tandwiel, de Pro-Oiler loopt op de een of andere manier door (via de nozzle). Aangesloten door Johan op het achterlicht. Hoe kan dit?, dus ook als het contact uit is komt er olie uit. De boel even doorgemeten, met achterlicht of contact uit staat er geen spanning op de pomp. Lijkt me sterk dat er sprake is van heveling, dikke olie door de weerstand van het pompje heen! Chris Edited July 4, 2015 by chris747 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenkins Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Hoe lang heb je deze Pro Oiler al? Misschien de pomp die lekt? Verbinding of zelfs het slangertje lek? Johan al gebeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tdmfun Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Met de huidige temperaturen wordt olie ook erg dun. En er kunnen door warmte drukverschillen ontstaan die er normaal niet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 (edited) Een jaar geleden had ik dat idee ook, maar volgens mij raakt de ketting gewoon verzadigd van olie en gaat hij daardoor lekken. Ik ben sinds dit jaar nog schraler gaan smeren en merk dat er alleen direct na een rit een paar druppels af vallen en verder niet meer. Mijn instelling is nu 19 - 2 VFRikus edit: ik heb het gecontroleerd door het slangetje van de nozzle te trekken en vervolgens de volgende geconstateerd dat daar niks uit kwam tijdens stilstand. Edited July 4, 2015 by VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Kijk ook even of het overloop/beluchtingsslangetje niet bekneld zit. Ik heb het ook eens gehad en toen heb ik wat aan de slangetjes zitten friemelen en was het over maar het kan ook toeval geweest zijn want hoe warm het was weet ik niet meer. Net als zo'n beetje alles zet ook olie uit bij warmte en gaat het overschot wat daardoor ontstaat natuurlijk niet terug door de pomp het vaatje in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chris747 Posted July 4, 2015 Author Share Posted July 4, 2015 In een week tijd (+-/- 400 km) is het net gevulde tankje halfleeg!, een schoon papiertje eronder gelegd vanacht en die was zeiknat. De nozzle was een beetje verschoven waardoor de gaatjes niet afgesloten werden door het tandwiel. ik heb de nozzle net wat verplaatst, ik heb het vermoeden dat er hierdoor toch een hevelwerking op was getreden. Schoonb doekje eronder en afwachten maar Chris Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjauto Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 (edited) Slangetje lek of aansluiting niet goed? Als er in de toevoer een lek zit kan de olie tussen dit punt en de nozzle gewoon door de zwaartekracht naar beneden lopen. Edited July 4, 2015 by bjauto Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacco76 Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Bij Pro-oiler adviseerde ze mij om de slangetjes van de pomp te halen en dan de pomp ff door spuiten met WD40 of iets dergelijks. Bij mij heeft dit toen geholpen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 @Jacco, klopt. De aan en afvoer slang van het pompje kan lucht lekkage lekken en de pomp kan zelf lekken. Pomp door spoelen met siliconenspray en de slangetjes met een beetje vaseline weer in de rubber slangetjes van de pomp drukken. Als je lekkage blijft houden is de pomp lek en rest alleen vervanging van de pomp Onderstaand citaat van Arnold van Pro-oiler Het nalekken van de nozzle kan een aantal redenen hebben. 1. Ik zou de nozzle iets meer horizontaal monteren. Als je de motor nu parkeert, dan loopt de nozzle als het ware leeg, er komt dan lucht binnen in de hoogste poot (de poten zijn nooit exact op dezelfde hoogte) en er loopt olie uit de andere poot. Dit effect wordt minder als je de nozzle horizontaal monteert (let wel dat hij vrij loopt van de bouten en de tanden) 2. er lekt lucht binnen op de aansluitingen van de olieleiding. test: schuif de leidingen opnieuw in de aansluitingen met een beetje vet of vaseline. 3. de pomp lekt: er kan een verontreiniging tussen de klep in de pomp zitten. Spuit de pomp door met een spuitbus siliconenspray. Helpt dit allemaal niet, dan kan het zijn dat de klep in de pomp stuk is, deze dient dan te worden vervangen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joël Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Precies wat hierboven wordt gezegd. Ik heb ook last gehad van doorlopende pomp (half tankje in 1 nacht, wat een bende op de stoep) en heb de slangetjes en de pomp doorgespoeld met WD40. Dit heeft het probleem volledig verholpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chris747 Posted July 9, 2015 Author Share Posted July 9, 2015 Bij mij was het doorspoelen van de pomp ook de oplossing. Met dank aan Jacco en Johan Chris 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenkins Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 B-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts