Ga naar inhoud

Goedkoop reinigen van bezine leidingen etc....


Bassie
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag mannen,

 

Nu even iets heel anders.

Heb je wel eens van die flesjes in je tank gesmeten om injectoren, carburatoren, brandstofpomp en leidingen te reinigen?

 

Ze hebben de meest fantastische namen en kosten makkelijk 20 euro per 100ml.

 

Iemand al eens gekeken wat er precies inzit? Het hoofdbestanddeel is normaal Kerosine of Paraffine (is vrijwel hetzelfde).

 

Soms zitten er nog wat stofjes bij, maar gewoonlijk om de boel te verdoezelen.

 

Ik zelf koop dit spul bij de blokker voor ongeveer 2 euro per liter en dan heet het Lampolie!!!!

 

Ja je leest het goed, dit spul kost niks in de blokker en ik gooi er af en toe een flinke plens bij een volle tank, bij een VFR800 doe ik 300ml op een volle tank zo af en toe.

 

Lees zelf: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lampolie

 

Duurdere varianten van lampolie zijn op basis van paraffine vervaardigd en zijn bij verbranding reukloos. Wanneer eerder gewone kerosine in een lamp is gebruikt zullen resten daarvan toch een typische petroleumlucht verspreiden zodra de lamp brandt. De lamp zal dan eerst gereinigd en van een nieuwe lont moeten worden voorzien, voordat de reukloze lampolie de lamp daadwerkelijk reukloos laat branden.

 

en

 

Ook nu nog is lampolie meestal een zuivere, uit aardolie gewonnen kerosine, al dan niet gekleurd met een geschikte kleurstof.

 

Hoe dan ook, ik gebruik het spul af en toe om de boel lekker zuiver te houden en om rommel in bv de tank op te ruimen en daarna te verbranden.

Doe er je voordeel mee, want je hoeft die dure flesjes echt niet te gebruiken, neem gewoon lampolie uit de blokker......neem GEEN BBQ-aansteker, dat is Nafta met Waterstof en ik heb geen idee wat dat doet in je motor.

 

Ik gebruik dit spul bij een tank als de motor meer dan 2 maanden stil heeft gestaan, gewoon om zeker te zijn dat alle residu weg is en de motor lekker schoon is.

 

Voor mij werkt het prima.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wist ik niet, sorry.

 

Maar dan lees je van alles over Forte 1/2 en als je verder leest kom je uit op niks wat erin zou zitten.

 

Lampolie doet hetzelfde en kost niks.

aangepast door Bassie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Was dat niet alleen bij diesel zo om vlokvorming tegen te gaan? Van benzine en bij-mening heb ik nog nooit gehoord.

Maar ik zit wel vaker mis :schater:

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.total.nl/brandstoffen-consument/tankstations-brandstoffen/total-euro95-ongelood.html

 

 

 

Mag conform de huidige regelgeving tot 5% ethanol bevatten

 

Dit is al enige tijd. Heb na even zoeken gevonden dat het EU richtlijnen zijn. In 2005 zou dit 2% zijn geweest wat in de tussentijd dus verhoogd is. Het zou zorgen voor lagere CO2 uitstoot tegen een iets hoger verbruik per km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.total.nl/brandstoffen-consument/tankstations-brandstoffen/total-euro95-ongelood.html

 

Dit is al enige tijd. Heb na even zoeken gevonden dat het EU richtlijnen zijn. In 2005 zou dit 2% zijn geweest wat in de tussentijd dus verhoogd is. Het zou zorgen voor lagere CO2 uitstoot tegen een iets hoger verbruik per km.

Ik vraag me af wat de Co2 uitstoot is van het fabricageproces van die extra brandstof die nodig is om dat hogere verbruik te compenseren want net zoals de elektrische auto's wordt gemakshalve alleen gekeken naar wat er uit het voertuig komt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat het waard is en of het wetenschappelijk onderbouwd is:

 

'Ethanol als brandstof wordt gewonnen uit suikerrijke gewassen zoals suikerriet. Uit de suikerriet wordt het suiker gehaalt en men laat het daarna gisten waardoor er ethanol ontstaat. Als daarna het teveel aan water uit het ethanol wordt gehaald wordt het gemixt met normale benzine. Ethanol is te mixen in allerlei verhoudingen met de benzine. De meest gebruikte is 85% ethanol en 15% benzine. Het grootste voordeel bij het gebruik van ethanol is dat het netto gezien geen CO2 uitstoot produceerd. Immers bij de productie van de gewassen voor ethanol wordt de CO2 weer opgenomen die bij het verbanden van de ethanol is vrijgekomen. Het is dus : CO2 neutraal'

 

Bron: http://www.zuinige-auto.nl/brandstof/414-ethanol-als-alternatieve-brandstof-voor-uw-auto/

 

 

Even los van wat er voor moet wijken om het suikerriet te verbouwen. Vergeet echter niet dat voor de productie van benzine ook wat CO2 vrijkomt, en wat er in het verre verleden (in de periode dat de olie zich heeft gevormd) aan CO2 is vrijgekomen.

 

Maar ja, als ik lees dat de uitstoot van 1 koe overeenkomt met de uitstoot van 4,5 auto's dan geeft me dat te denken wat je moet doen...

aangepast door bjauto
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik niet uit het het Wikipedia verhaal kan halen iS of lampenolie de zelfde reinigende werking heeft als een flesje injectie reiniger. Er zijn namelijk ook aparte flesjes voor benzine, diesel, carburateur, injectie systemen. Ik ben het wel met iedereen eens dat 10/12 euro voor een flesje een bizarre prijs iS. Echter of die de zelfde werking hebben als lampenolie dat betwijfel ik.

 

IS dat onderzocht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel, het enige wat er ik er over kan lezen iS dat het schoon verbrand, maar dat doet bijvoorbeeld bio ethanol ook.

 

Maar of dat een brandstof systeem ook reinigt dat betwijfel ik toch, er staat in het Wikipedia verhaal namelijk ook; dat als je de kerosine lucht kwijt wilt uit je lamp waar 'oude' olie in heeft gezeten. dat je dan de oude lont moet vervangen voor een nieuwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt dat hier geen bio brandstof door is gemengd

Dat was enkele jaren geleden nog wel het geval. Ik betwijfel of dat nog steeds geldt.

 

Het toevoegen van bio ethanol is opgelegd door de Europese unie, en geldt met andere woorden voor ALLE brandstoffen (diesel, benzine 95,98) in ALLE EU landen voor ALLE petroleum maatschappijen.

 

Er zijn een paar uitzonderingen op de markt mits de leverancier een bepaald quotum (marktaandeel) haalt.

Zo is de Vpower in Nl en Be en Lux inderdaad één van de uitzonderingen op de markt, en biocomponent vrij, maar dan weer in Frankrijk niet.

 

Met vriendelijke groeten, Bien à vous, kind regards

Dany Vlaminck

Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx

Belgian Shell S.A.

Arnaud Fraiteurlaan 15-23

1050 Brussels

RPR/RPM 0403.048.262

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik niet uit het het Wikipedia verhaal kan halen iS of lampenolie de zelfde reinigende werking heeft als een flesje injectie reiniger. Er zijn namelijk ook aparte flesjes voor benzine, diesel, carburateur, injectie systemen. Ik ben het wel met iedereen eens dat 10/12 euro voor een flesje een bizarre prijs iS. Echter of die de zelfde werking hebben als lampenolie dat betwijfel ik.

 

IS dat onderzocht?

En het hoeft ook niet zoveel te kosten. Motorex SystemGuard kost 7 Euro per flesje, ik heb nooit enig verschil kunnen merken met andere merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...