Ga naar inhoud

Goedkoop reinigen van bezine leidingen etc....


Bassie
 Delen

Aanbevolen berichten

Voor wat het waard is en of het wetenschappelijk onderbouwd is:

 

'Ethanol als brandstof wordt gewonnen uit suikerrijke gewassen zoals suikerriet. Uit de suikerriet wordt het suiker gehaalt en men laat het daarna gisten waardoor er ethanol ontstaat. Als daarna het teveel aan water uit het ethanol wordt gehaald wordt het gemixt met normale benzine. Ethanol is te mixen in allerlei verhoudingen met de benzine. De meest gebruikte is 85% ethanol en 15% benzine. Het grootste voordeel bij het gebruik van ethanol is dat het netto gezien geen CO2 uitstoot produceerd. Immers bij de productie van de gewassen voor ethanol wordt de CO2 weer opgenomen die bij het verbanden van de ethanol is vrijgekomen. Het is dus : CO2 neutraal'

 

Bron: http://www.zuinige-auto.nl/brandstof/414-ethanol-als-alternatieve-brandstof-voor-uw-auto/

 

Alleen al de afschuwelijke hoeveelheid taalfouten in dit stukje hierboven geeft te denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel diesel wordt er eigenlijk verstookt voor het produceren van suikerriet?

 

En het destillatie proces kost ook de nodige energie. Het zal me niet verbazen, als de productie van 1 liter alcohol bijna 1/2 liter dino brandstof kost. (Afgaande op wat ik als hobbystoker aan gas verbruik.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Alleen al de afschuwelijke hoeveelheid taalfouten in dit stukje hierboven geeft te denken...

(Offtopic)

Wat is voor jou een afschuwelijke hoeveelheid? Een paar is 2, een aantal vanaf 3, maar ik heb geen idee van 'een afschuwelijke hoeveelheid'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Offtopic)

Wat is voor jou een afschuwelijke hoeveelheid? Een paar is 2, een aantal vanaf 3, maar ik heb geen idee van 'een afschuwelijke hoeveelheid'.

(Offtopic)

Het zijn - buiten de komma's, verwijzingen, overbodige bestandsdelen e.d. - meer dan 6 fouten (o.a. de/het en t/d/dt niet in orde), dat is per regel minstens één. Voor mij (mening) is dat een afschuwelijke hoeveelheid. Niet dat ik altijd foutloos schrijf, maar dit is veel als je een waardevol stukje wilt produceren. Een beetje scriptie mag op een pagina toch niet meer dan één à twee fouten hebben.

(Ontopic)

aangepast door L1dert
Link naar reactie
Delen op andere sites

We dwalen nu wel een beetje af van het onderwerp mannen.

 

Ben nog steeds benieuwd of er een onderbouwing is mbt de wel/niet reinigende werking van lampenolie.

 

Gr Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

We dwalen nu wel een beetje af van het onderwerp mannen.

Ben nog steeds benieuwd of er een onderbouwing is mbt de wel/niet reinigende werking van lampenolie.

Gr Rolf

Ik kan wel enige onderbouwing geven;

Lampenolie is de basis variant van kerosine. Wat in vliegtuigen gebruikt wordt is Jet A1 of in Amerika Jet A. Beide soorten zijn kerosine met het verschil dat het één een hoger vriespunt en vlampunt heeft. De enige additieven die er inzitten, zijn toegevoegd om de brandstof veiliger te maken ( hoger vlampunt en anti-statische eigenschappen).

 

Er zit dus niks in de brandstof wat de de fuel nozzles reinigt gedurende de duur dat de motoren aan het het vliegtuig hangt. Nu staat de overhaul cyclus van een bijv. CF6-80C2 motor op gemiddeld op 22.000 draai uren. Dit haal je dus op alleen kerosine zonder enige reinigende additief.

 

Bij elke benzine/diesel motor wordt er geadviseerd om om de 2000 tot 4000km een duur flesje reiniger bij de brandstof toe te voegen.

Vertaal dit naar een tijdsduur bij een gemiddelde snelheid van 70km/uur over deze afstand, dan kom je uit op het aantal draaiuren van de motor van maar liefst 28 en resp 57 uur.

 

De flesjes reiniger bestaan voor 75% tot 95% uit kerosine, een paar procent uit lak/hars verwijder component en polyetheramine component. Van het laatste wordt beweerd dat het de motor reinigt. Maar dit laatste component wordt ook al aan de benzine toegevoegd.

 

Dus wat is wijsheid? Zelf voeg ik lampenolie toe. En jaag het blok lekker in de toeren. Als je echt een keer een goed schoon blok wil, boek dan een circuitdag en jaag je VFR met minimaal 8000rpm over het circuit.

Als je naar huis gaat heb je een heerlijk soepel lopend blokje..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké misschien heb je een punt maar ik als kritisch figuur ben toch nog niet overtuigd.

 

Ik snap je onderbouwing.

Nu heb ik geen kennis van straalmotoren en dergelijke machines dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.

 

Alleen denk ik wel dat brandstof systemen met name vervuilen doordat 'oude' benzine stil in het systeem staat.

Als je met je auto/motor alleen maar snelweg kilometers maakt.

Daarbij de motor goed belast, en dit aan een stuk doet.

Dan kan je ook heel veel draai uren maken zonder dat de motor problemen gaat geven qua brandstof systeem.

 

Zoals je zelf aangeeft, wanneer je bijvoorbeeld 1000km aan een stuk rijd en de motor goed belast loopt hij daarna bijna mooier als een nieuwe, zonder toevoeging van enig reinigingsmiddel.

 

Gr Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vliegtuigen hebben niet net als het nieuwe rijden het nieuwe vliegen want dat nieuwe rijden is net zo milieuvriendelijk als een Prius als je die van cradle to cradle rekent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan wel enige onderbouwing geven;

Lampenolie is de basis variant van kerosine. Wat in vliegtuigen gebruikt wordt is Jet A1 of in Amerika Jet A. Beide soorten zijn kerosine met het verschil dat het één een hoger vriespunt en vlampunt heeft. De enige additieven die er inzitten, zijn toegevoegd om de brandstof veiliger te maken ( hoger vlampunt en anti-statische eigenschappen).

 

Er zit dus niks in de brandstof wat de de fuel nozzles reinigt gedurende de duur dat de motoren aan het het vliegtuig hangt. Nu staat de overhaul cyclus van een bijv. CF6-80C2 motor op gemiddeld op 22.000 draai uren. Dit haal je dus op alleen kerosine zonder enige reinigende additief.

 

Bij elke benzine/diesel motor wordt er geadviseerd om om de 2000 tot 4000km een duur flesje reiniger bij de brandstof toe te voegen.

Vertaal dit naar een tijdsduur bij een gemiddelde snelheid van 70km/uur over deze afstand, dan kom je uit op het aantal draaiuren van de motor van maar liefst 28 en resp 57 uur.

 

De flesjes reiniger bestaan voor 75% tot 95% uit kerosine, een paar procent uit lak/hars verwijder component en polyetheramine component. Van het laatste wordt beweerd dat het de motor reinigt. Maar dit laatste component wordt ook al aan de benzine toegevoegd.

 

Dus wat is wijsheid? Zelf voeg ik lampenolie toe. En jaag het blok lekker in de toeren. Als je echt een keer een goed schoon blok wil, boek dan een circuitdag en jaag je VFR met minimaal 8000rpm over het circuit.

Als je naar huis gaat heb je een heerlijk soepel lopend blokje..

 

Viola, ik dus ook. En ik doe dat al jaren en het werkt prima. Nooit problemen gehad. Maar ik voeg gewoon 500cc toe ipv de 125cc of 200cc blikjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Heb er ook pas weer eens een flesje Forte Motopower 1 ingegooid, laatste keer was enkele jaren geleden.

Heb wel het gevoel dat het iets gedaan heeft, dat hij wat soepeler door het toerenbereik gaat.

Kan ook verbeelding zijn.

 

Ik zag dat ze bij de Karwei petroleum verkopen voor 4.20 euro per liter.

Petroleum zou hetzelfde moeten zijn als kerosine. Misschien een zuiverder vorm van kerosine dan in lampolie, of zou het niet uitmaken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

kerosine is geen petroleum

 

 

Ik had ook zo'n fles lampolie gekocht bij de blokker, maar als je kijkt naar wat daar op staat dan lijkt dat ook geen zuivere kerosine te zijn.

Kerosine is wel een gezuiverde/geraffineerde form van petroleum lees ik her en der. Daarom dacht ik dat petroleum misschien beter was, maar misschien ook wel juist niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb toch maar eens getracht er iets aan te doen. Via mijn honda dealer de vraag gesteld, wat kan aan deze klep vervuiling gedaan worden. Hij stelde voor het product te gebruiken dat ook zij reeds lang gebruiken. Kent Fuel guard. Heb het volledige flesje opgebruikt, niet in éénmaal natuurlijk, maar volgen de aanduiding op de fles. Ik heb zo'n vijftal brandstoftanks gevuld en het additief toegevoegd. Ondertussen ook 5000 km rondgetoerd in Schotland en nu mijn luchtfilter verandert. Bij de inspectie van de inlaatkleppen is er dus geen verschil merkbaar. Het product heeft niets verandert aan de zwarte smurrie op de kleppen. Dit heeft niets verandert en veronderstel dat die andere producten niet beter zijn. Tenzij er iemand een bepaald product getest heeft en zelf aan den lijve ondervonden heeft dat het helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...