Ga naar inhoud

Wie rijdt nog met de 1200F,wie deed hem weg,waarom, en voor welk merk/model


jopsalot
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik heb vorige jaar(25/02/2014) een dct 2011 gekocht met 9000km, vandaag heb ik 33280km, ik ben heel tevreden van de vfr alleen de actieradius is jammer, voor de rest is het een prachtige machine......aangeraden.

 

Mvg

 

Mario

aangepast door poke-yoke
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 jaar VFR 1200f dct gereden.

 

Pos aan de VFR : stabiel, vermogen, gebruiksgemak van de dct

Negatief : gewicht, verbruik/tankinhoud, gasopname + constante snelheid aan lage toerentallen (schokken transmissie), trage maneuvers met dct

 

Veel hiervan zou te wijten zijn aan de huidige regelgeving ivm de europese uitstootnormen.

De CPU laten reflashen zou hiervoor een goede oplossing zijn, ik zal dat zeker nog laten uitvoeren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bevalt nog steeds uitstekend. Eigenlijk alleen vakantie ritten (tot voor kort met duo). Vrouwlief vond het na 20 jaar achterop wel tijd voor een eigen brommer. Dus nu ook een TDM in de tuin. Is leuk speelgoed maar realiseer me nu weer wat een fijne fiets de VFR is. (Remmen, schakelen). Gelet op de inruilprijzen rijd ik 'm op!

 

Groet, Alvfred

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds januari 2014 in het bezit van een nieuwe 1200 DCT, nu ongeveer 16.500km op de teller. Hoofdzakelijk woon-werk verkeer, één keer Alpen (2.500km en 1% regen gehad, de laatste 25km terug naar huis :schater: ) en voor de rest genoeg ritjes in de Eifel. Dit voorjaar de flash laten doen bij Guhl en nog geen moment spijt van. Normaal was de planning elke 5 jaar te vernieuwen owv inbreng belastingen, maar de kans bestaat dat ik hem gewoon ga bijhouden. Sinds kort rijdt de dochter van 8 ook mee (als het niet te ver is)

 

Volgend jaar juni terug Alpen...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn VFR1200DCT nu ruim een jaar en heb er bijna 10000 km mee gereden en vind het een super motor ik hoop er nog vele jaren van te kunnen genieten.

Heb er een Akrapovic demper opgezet want vond het originele geluid niet zo.

En heb het originele kuipruitje donker getint gespoten.

aangepast door AdjeVFR66
Link naar reactie
Delen op andere sites

april 2014 aankoop VFR1200 24000Km model 2010 prijs 8000. +1000 voor full power ECU. (inc bakken, heated grips)

juli2014 hekel aan het bokkerige gedrag van de motor...beginnen neuzen op forums...

augustus/september 2014 knoop doorgehakt, ecu naar guhl motors gestuurd voor flash...

 

dan kon de pret beginnen.

wat een beest!!! power, overal, altijd, zacht en toch tegelijk bruut! zware motor, die stuurt als mijn eerste fietsje...niet anders dan lof!!!

 

winter 2014(okt/nov) problemen met vastlopende remmen, 3 bezoekjes aan dealer hieplen niet, tot ik bij laatste bezoek besloot zelf te gaan poetsen aan de remmen, 2u grondig schoonmaken van de klauwe, pistons en pads leverden resultaat op, probleem opgelost...echter als resultaat 1 kromme schijf... wel moet ik blijven poetsen elke +-3000km

 

voorjaar2015 BOS uitlaat gestoken, en aan het nadenken over de decat...komt er zeker alleen even doorsparen voor de pcv zodat het ineens goed gaat.

 

 

----

slechte ervaring met remmen en slijtage blokken die niet gelijk is (tot vandaag niet opgelost overweeg revisie remklauwen maar is duur)

slechte af fabriek motor afstelling (opgelost door flash)

nogal hard afgeveerd (al vind ikzelf dat niet echt een - )

slecht zadel (nu37.000km en gat in vooraan, ook zeer hindelijk glad) denk een een zadel van die poolse maker enkel jammer dat ik mn zadel dan zolang moet missen was anders al gebeurt.

zeer lichte olie lekkage aan achter regelkpop)

verbruik van benzine, remmen, en banden (banden rij ik met diablo, plakken letterlijk aan de baan...)

 

+++

zijn niet te omschrijven maar nemen al zeker de bovenhand!!! voor mij de perfecte motor, power, snel, wendbaar, dagelijks plezier van zelf bij slecht weer. de kans dat ik ooit deze weg doe voor een ander model is zeer klein!!!

aangepast door fasty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hieronder nog enkele pb die ik toegestuurd kreeg van gebruikers

 

Hallo

 

Ik rij met veel plezier op mijn vfr, heb de motor nu een jaar in mijn bezit, en heb er inmiddels zo'n 10000 km meegereden.

Heb wel van de zomer een ander zadel laten maken, want het originele zadel vond ik veel te glad en te hard.

Ik heb wel erg moeten wennen aan de cardan, vooral in lage snelheid het hakkelen vond ik best lastig.

Heb hier voor een blackbird gereden en dat is toch heel anders rijden.

Kortom ik vind het een heerlijke motor, met lekker veel power.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook mijn VFR nog, nu bijna 62.000 km verder dan toen ik hem 3,5 jaar geleden nieuw kocht. Het werd een editie van de DCT met koffers, middenbok, tanktas en handvat-verwarming, bevalt nog steeds enorm goed, gebruik 'm het hele jaar door, voornamelijk voor woon-werk verkeer. In tegenstelling tot de tanktas gebruik ik de kofferset maar heel, heel zelden...

 

Verder gekeken? Ja hoor, toen die 60.000 naderde bedacht ik me dat dit waarschijnlijk het beste inruil moment was en heb ik me sufgesurft op het internet om eens te kijken wat voor anders moois er is. Tja, de Versys 1000 is wel aardig, maar nét te veel all-road... De FJR1300 lijkt ook wel wat, maar nét te veel toer en te weinig sport... kortom, nog geen geschikte opvolger kunnen vinden. En ondanks dat ik ergens wel benieuwd ben naar de inruilwaarde, heb ik dus nog geen gang naar een dealer ondernomen. Misschien wil ik er stiekem ook helemaal niet vanaf ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou na mijn FJR (waar ik ook zeer tevreden van was) nog eens ietsje sportiever gaan.

Ben ook zeer tevreden van mijn VFR(DCT), heb wel een (lelijk) extra ruitje moeten monteren om uit de wind te zitten.

Buiten de rijcapaciteiten vind ik het een groot voordeel dat dankzij de smalle opbouw (V4) het zadel smal is, en ik in rust met mijn 2 voeten volledig aan de grond kan.

Nadeel is wel dat hij banden vreet, als je regelmatig een vlotte rijstijl hanteerd.

 

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

april 2014 aankoop VFR1200 24000Km model 2010 prijs 8000. +1000 voor full power ECU. (inc bakken, heated grips)

juli2014 hekel aan het bokkerige gedrag van de motor...beginnen neuzen op forums...

augustus/september 2014 knoop doorgehakt, ecu naar guhl motors gestuurd voor flash...

 

dan kon de pret beginnen.

wat een beest!!! power, overal, altijd, zacht en toch tegelijk bruut! zware motor, die stuurt als mijn eerste fietsje...niet anders dan lof!!!

 

winter 2014(okt/nov) problemen met vastlopende remmen, 3 bezoekjes aan dealer hieplen niet, tot ik bij laatste bezoek besloot zelf te gaan poetsen aan de remmen, 2u grondig schoonmaken van de klauwe, pistons en pads leverden resultaat op, probleem opgelost...echter als resultaat 1 kromme schijf... wel moet ik blijven poetsen elke +-3000km

 

voorjaar2015 BOS uitlaat gestoken, en aan het nadenken over de decat...komt er zeker alleen even doorsparen voor de pcv zodat het ineens goed gaat.

 

 

----

slechte ervaring met remmen en slijtage blokken die niet gelijk is (tot vandaag niet opgelost overweeg revisie remklauwen maar is duur)

slechte af fabriek motor afstelling (opgelost door flash)

nogal hard afgeveerd (al vind ikzelf dat niet echt een - )

slecht zadel (nu37.000km en gat in vooraan, ook zeer hindelijk glad) denk een een zadel van die poolse maker enkel jammer dat ik mn zadel dan zolang moet missen was anders al gebeurt.

zeer lichte olie lekkage aan achter regelkpop)

verbruik van benzine, remmen, en banden (banden rij ik met diablo, plakken letterlijk aan de baan...)

 

+++

zijn niet te omschrijven maar nemen al zeker de bovenhand!!! voor mij de perfecte motor, power, snel, wendbaar, dagelijks plezier van zelf bij slecht weer. de kans dat ik ooit deze weg doe voor een ander model is zeer klein!!!

ivm je opmerking over ongelijke slijtage van de remblokken:

hierover maakte ik een opmerking tegen de dealer (hij had enkel 1 kant vd voorste remblokken vervangen)

blijkbaar is dat normaal vanwege het dual remsysteem (als je achter remt, rem je ook een klein beetje vooraan mee en omgekeerd)

 

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je achter remt pak je inderdaad de twee bovenste zuigers linksvoor ook mee, als je voor remt bedien je de overige 10 zuigers (4 links&6 rechts) en wordt er achter niet geremd, dat alles gecombineerd is is alleen op de vfr800 type RC46 1/2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je achter remt pak je inderdaad de twee bovenste zuigers linksvoor ook mee, als je voor remt bedien je de overige 10 zuigers (4 links&6 rechts) en wordt er achter niet geremd, dat alles gecombineerd is is alleen op de vfr800 type RC46 1/2

Sorry VFRob800, maar je uitleg klopt niet! Met je voetrem bedien je de achterrem en 1 remzuiger (links vooraan - remzuiger bovenaan). Met je voorrem alleen activeer je 5 remzuigers. 2 links en 3 rechts. De 2 onderste linker remzuigers zijn groter dan de 3 rechter remzuigers, om de remkracht links en rechts gelijk te verdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn VFR 1200 (modeljaar 2010) was de eerste motorfiets die ik nieuw kocht. Op een paar onderbrekingen na rij ik ongeveer 35 jaar met (tweedehands) motorfietsen. Allen met cardan - gelet op het onderhoudsgemak.

 

Ik was meteen verkocht toen ik de VFR 1200 zag. Uiterlijk: kwestie van smaak - genoeg discussie hierover geweest - maar persoonlijk ik vind het een heel mooie motorfiets - punt andere lijn.

 

Remmen: gewoon super - veruit de beste ooit. Persoonlijk nooit problemen gehad, maar ik reinig ze regelmatig én grondig.

 

Cardan: met een cardan moet je leren rijden - het is een kwestie van keuze: een ketting is en blijft veel soepeler. Het "klakken" van een cardan is normaal. Zeker wanneer (bij trage snelheid) er geen kracht van de motor wordt overgezet op het achterwiel. De VFR 1200 is de soepelste cardan motor die ik gereden heb in 35 jaar.

 

Wat ik fantastisch vind en waar nooit over gesproken wordt - de slipper clutch. Gewoon ONmisbaar op een motor met cardan én hoge cilinderinhoud (en compressie). Geen geblokkeerd en springend achterwiel meer. Een slipper clutch voor mij is een MUST HAVE!!!!

 

Emissie vereisten hebben nochtans deze fantastische motorfiets voor een deel gefnuikt. Misschien waren ze beter ergens in Duitsland ten rade geweest. Beperkingen oa in 1ste en 2de en 6de versnelling (vermogen beperkt - arme afstelling van de motor etc) doen afbreuk aan een fantastische motor. Carmo moet me nog steeds 500 € - Guhl staat op programma.

 

DIY: de afgelopen 35 jaar deed ik het onderhoud en reparatie zelf. Simpel onderhoud is makkelijk zelf te doen, maar vergt wel wat oefening. De eerste maal duurde het meer dan 2 uur om de fairing te verwijderen en terug te plaatsen .

Het verbaasde me wel hoeveel elektronica in het voertuig zit. Op sommige plaatsen is het een echte spaghetti. Tip: indien je de radiator verwijdert neem foto's - de spaghettiboom is héél moeilijk terug op zijn plaats te krijgen zonder te weten hoe het was.

 

Het is geen echte stadsmotorfiets (misschien wel met de DCT). Hij voelt zich het best thuis buiten de stad. Het is een vrij zware moto, maar eens je rijdt "verdwijnt" het gewicht zienderogen. Verwacht geen CBR, maar het is ook geen Pan. Het is een compromis motor (geen echte touring, maar ook duidelijk geen supersport), waar ik heel gelukkig mee ben.

 

Voor mij is de VFR 1200 gewoon een blijver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...