Ga naar inhoud

Wie rijdt nog met de 1200F,wie deed hem weg,waarom, en voor welk merk/model


jopsalot
 Delen

Aanbevolen berichten

Die vind ik lelijk, relatief gezien te duur en het surplus aan vermogen is op de openbare weg toch niet te gebruiken. Ik gebruik de motor vooral voor één- en meerdaagse trips/vakanties met een voorkeur voor bochtige binnenwegen en daarvoor is de H2 me te weinig toermotor. De Ninja is meer dan snel genoeg, lichter en agieler en zit comfortabeler. Grootste aantrekkingspunt tov de VFR is het pakket moderne rijhulpmiddelen en de digitale spielerei. En naar verluidt zijn de irritante motortrillingen van de vorige versies nu veel minder. Daarop ben ik bij een eerdere testrit op de eerste generatie afgeknapt, dus dat moet ik bij gelegenheid eerst een keer ervaren. De combinatie topkoffer/zijkoffers (echt wel nodig als je 2 weken op pad bent) is ook nog een dingetje. En ook van cardan terug naar ketting is (mentaal?) een lastigere stap dan ik vooraf gedacht had :oops: Kortom, ik ben ondertussen gewoon rotverwend door de VFR die volledig aan mijn wensen aangepast is en me al die jaren nooit in de steek gelaten heeft. Buiten wat ontwerpfoutjes (glad zadel, vastlopende veerversteller) heeft Honda de betrouwbaarheid helemaal voor elkaar (ook de SR en de stator!). Buiten het normale onderhoud, remblokken en banden heb ik op 10 jaar tijd enkel de batterij 1x vervangen en 2x een lampje. De balhoofdlagers zijn preventief vervangen nav een ongevalletje. En dat is het voor 80.000 km. De lat ligt dus hoog.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd al weer 3/4 jaar met veel plezier met de 1200F MY 2014

Belangrijkste verbetering tov 1200F MY2010 voor mij is de grotere actieradius.

Ik rijd zo maar 50KM verder op een tankinhoud, en dat geeft rust.

Eerst was het met goed 200km al gedaan en dat heeft me best wat stressmomenten bezorgd, vooral die keer in de Pyreneeën om 22.00 uur met mijn vrouw achterop die me vroeg waarom ik zo zachtjes reed....

Ook al een keer bijna stilgestaan in Hoch Sauerland omdat de pomp die mijn TT aangaf niet meer bestond en ik nog 20km door moest naar de volgende.

 

Verder ook veel minder last van de koppeldip bij  3000rpm van de MY2010

Binnenkort naar Sabsteef om mee te gaan maken wat er nog meer kan verbeteren.

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

FRankV.

Daar ga je geen spijt van krijgen als hij aangepast is door Sabsteef.

Alleen begrijp ik niet hoe je benzine verbruik zo hoog was met de 2010 uitvoering verleden jaar uit Duitsland via Vianden naar de B&B  296 KM op een tank gereden en ging er maar 17.5 liter in de tank (ik heb een 2010)en zat toen wel te zweten:schater:.

 

Gr Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Motorisch is er geen verschil tussen de 1ste en de 2de Gen. Vermoedelijk is het motormanagement van de 2de gen. wel iets verbeterd geweest door Honda.. Maar het verschil tussen 1ste en 2de gen valt gewoon weg na een flash. Een halve liter meer tankinhoud gaat niet het verschil maken. In het beste geval geraak je hiermee 10 km verder.

Ik heb zelfs met mijn 1ste gen. al een paar keer de 300 km grens overschreden met 1 tank (wel met de ECC in werking en op snelweg). Zelfs dan was er nog ongeveer 2 liter brandstof over in de tank.

Veel hangt ook af hoe je de motor gebruikt. Bij sportief rijden ga je makkelijk naar 8 liter/100 km.

De koppeldip waarover je spreekt is eigen aan de specifieke kenmerken van je motor. Het is gekend als de "valve overlap". Elke motor met een vaste nokkenas heeft een valve overlap. 

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, het zal ongetwijfeld met mijn rijstijl te maken hebben.
ik heb geen VFR gekocht om voorop in de file te rijden.
overigens is ook het uitaatsysteem vanaf 2012 anders en dat scheelt met name in de dip bij 3000 rpm.
Een minder ongunstig verbruik en een iets grotere tankinhoud, alle beetjes helpen zullen we maar zeggen. ik ben er blij mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb de eerste duizend km op mijn 1200 erop zitten sinds de aanschaf , dus aan wegdoen denk ik zeker nog niet aan..

 

eerste kleine minpuntjes die iedereen hiel dus al aangeeft komen bij mij ook naar boven .. en is voornamelijk het aan/uit effect op rotondes en file/stapvoets rijden is drama omdat de motor graag gewoon aan het gas wil.

De eerste km's na koud start is dit overigens helemaal niet aan de orde en rijd hij echt als een warm mes door de boter,

wacht op een datum om binnenkort naar Sabsteef te kunnen zodat dit dus beter gaat worden 

 

 

Verder is idd de tank inhoud wat minder ( max 250 op een tank ) , maar is met woon/werk verkeer nog niet heel storend verder te noemen

 

wat ik wel "storend" vind is dat ik vaak de teller in de gaten moet houden om de snelheid te controleren, lijkt wel of hij teveel aangeeft..   gemiddeld 90 km/h voelt gewoon als hooguit 50-60km/h aan en zo relaxt in vergelijking met mijn vorige 800Fi

 

voor de rest alleen maar positief , komt denk ik ook door dat ik nog steeds op een roze wolk zit hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw 'tellerprobleem' is herkenbaar maar ligt niet aan de VFR. De verkeerssituatie in de lage landen is dermate beklemmend en repressief geworden dat je op een potente motor altijd en overal gefrustreerd rond rijdt. Alsof je met een Le Mans Endurance racer rondjes draait op een kartcircuit. Gelukkig is er elders in Europa nog wel de ruimte om het beest een keertje los te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen op de F ook op de X herken ik dit. Een DCT maakt het erger omdat die onmerkbaar doorschakelt en daarmee langzaam de snelheid laat oplopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De teller geeft bij 150km/h 10 teveel aan, je rijdt dan dus 140.

Het aan/uit effect kan je volgens mij prima opvangen door de achterrem te gebruiken met een beetje gas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je rijd ook gewoon te snel voor je er erg in hebt zeg maar..

 

op mijn vorige 800fi trok ik hem altijd even door op een 80km weg en reed dan lekker met 120 door en ging je best snel voor je gevoel..    terwijl ik dat nu ook denk te doen maar rijd ik al cruisend 120 hahahaha .

 

 

niets negatief ofzo , maar tis echt wel een aandachtspuntje geworden 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...