Ga naar inhoud

Wie rijdt nog met de 1200F,wie deed hem weg,waarom, en voor welk merk/model


jopsalot
 Delen

Aanbevolen berichten

Om toch nog even op Jenkins te reageren (mag het, moderators?).. Ik snap jouw beweegredenen goed. Ik ben ook een tijd gestopt omdat het risicobewustzijn de overhand kreeg en ik daardoor niet meer lekker reed. En ik had toen echt niet zo'n snelle motor, maar nam er wel teveel risico mee. Sommige beslissingen neem je in een split-second, ook al neem je jezelf voor rustig aan te doen.

Met de VFR 800 die ik toch weer kocht, kun je ook flink knallen en ik moest mezelf na een rit soms toch weer vermanend toespreken in de spiegel, waarom ik toch weer bepaalde risico's nam. Ik ben me echt wel bewust van het gevaar en rijd altijd met volledige bescherming.

Vorig jaar kocht ik een 1-cilinder erbij, waarop je rechtop zit. Sindsdien rij ik daarop mijn plezierritjes, afgewisseld met de VFR. Het gaat minder hard maar geeft me ook erg veel, soms meer, plezier dan de VFR. Slechte, kleine (en vooral rustige) weggetjes zijn een genot, bij hobbels geef je extra gas, het hamert en het knettert, het leeft en sleurt er serieus aan tot 120 km/h. Door de zitpositie heb je veel controle over de motor en zijn bochten puur plezier. Het ABS spreek ik voortdurend aan omdat je eigenlijk altijd vol kan remmen zonder gevaar (mijn VFR heeft geen ABS). Met een verbruik van 1:26 is hij ook nog eens lekker zuinig.

De VFR is een heerlijke motor, vooral op de wat snellere doorgaande wegen. Ik doe hem ook niet weg. Maar de simpele mono geeft me evenveel lol terwijl de risico's kleiner zijn vanwege de lagere snelheden en andere zitpositie die me het gevoel van meer controle geeft (dit laatste is natuurlijk persoonlijk). Ik kan er de hele dag mee spelen zonder veel last te krijgen van achterwerk of rug. Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat het plezier van het motorrijden niet alleen uit de snelheidsbeleving hoeft te komen.

 

Hoe dan ook vind ik het bewonderenswaardig dat je het besluit durft te nemen om te stoppen. Het is niet zomaar een beslissing.

aangepast door V4hier
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder die uitdaging verliest het motorrijden voor mij zijn aantrekkingskracht. Zoals ik elders op dit forum al eens postte is mijn jaargemiddelde terug van 6000 naar meer dan 10.000 funkilometers per jaar gestegen door de overstap van de 800 op de 1200. Veel van die kilometers worden in het buitenland gereden en ook daar zoeken we als motorrijder de uitdagingen op. In Vlaanderen is er echt geen bal meer aan en als ik ooit stop met motorrijden is het omwille van de steeds verdergaande repressie (30-50-70 max zowat overal + steeds meer camera's en trajectcontroles). Soms denk ik om dan maar over te stappen op een "cruiser", type H-D, maar het spreekt me echt niet aan. Een Porsche Boxter of een S2000 dan maar? Dan loop je tegen dezelfde frustratie aan... Als ik geen gezin had emigreerde ik naar een beschaafd land waar de ruimtelijke ordening nog plaats laat voor "freude am fahren" en je als weggebruiker niet alleen maar als melkkoe gezien wordt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk veel fijne kilometers zonder problemen.

Koppel en vermogen is prima.

Enig nadeel is het relatief hoge gewicht.

Ga voorlopig nog wel wat fun kilometers erop maken ( nu 25k in 2 jaar)

 

Leurb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee joh, die zijn allemaal hun 1200 aan het weg brengen. :)

VFRikus

 

Ga toch cruisen joh, ik denk dat dat alleen geldt voor degenen die liever een Heugafelt tegeltje dan een plettterpet op hun knar hebben. :schater:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een vlaming die met de 1200V4 rijdt :thumpup:

 

Heb hem nog maar 2 maanden, de keuze ging tussen de VFR1200 en de K1300s.

Minpunten voor de BMW: te saai uiterlijk, meer kleine mankementjes tov Honda, en eigenlijk wou ik eens iets anders dan een 'gewone' lijnmotor (wel 4cylinder!).

Ervaring met de VFR is fantastische ergonomie, je voelt je echt één met de motor, soepel motorkarakter, goede windbescherming.

Negatief vind ik een nogal 'bokkerig' rijgedrag, samen met cardan-kloppen en -geluiden.

Ik denk dat veel te maken heeft met de beperking naar laag-vermogen en de europese uitstoot-normen.

Daarom zou ik de motor willen laten flashen (wss de Don Guhl-flash).

 

ivm het veiligheidsgevoel wil ik het volgende zeggen:

We nemen allemaal wel eens een kleiner of een groter risico op de openbare weg.

Als je je daar niet veilig mee voelt, stop je beter, al is het misschien slechts voor een paar jaar.

Voor mezelf denk ik dat ik toch een eerder rustige rijder ben (is misschien ook de leeftijd).

Daarom ben ik ook nogal weigerachtig om met groepen mee te rijden, soms wordt je aangespoord om grenzen op te zoeken die je niet wil.

Het is moeilijk om met anderen te rijden die hetzelfde idee van rijstijl en snelheid hebben als jijzelf.

 

In elk geval, ik ben toch wel van plan nog enige tijd (jaren bedoel ik) bij de 1200V4 te blijven.

aangepast door hagar
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...