Ga naar inhoud

Camera inbouwen


Rodi
 Delen

Aanbevolen berichten

Zit al een tijdje met de gedachte om net zoals mogelijk bij een auto.

Een camera in te bouwen in de motor, zodat je standaard een camera hebt (voor hopelijk nooit nodig) bij ongevallen of in het geval er iets gebeurd.

Nu kom je gelijk een paar "problemen" tegen:

 

-Plaats je een camera met een aparte lens, zoals een Innovv C3.

Waar laat je dan de cameramodule zodat je er nog goed bij kan, mocht je de beelden willen bekijken

 

-Of plaats je een camera zoals een Möbius of in de vorm van een Innovv C1.

Bij de Möbius moet je een aparte waterproof case nemen, maakt hem dus weer groter en minder makkelijk weg te werken

Nadeel is ook als je zo'n klein kastje monteert buiten je kuip wordt het nogal een beetje een diefstal gevoelig iets.

 

-Ik kwam ook zoiets tegen http://www.ebay.com/itm/US-1080P-HD-DIY-Module-SPY-Hidden-MINI-DV-DVR-Video-Camera-Motion-Remote-Control-/171718084173

Eigenlijk wel nog de beste optie die ik tegen ben gekomen, klein van formaat, lens en unit kan je mooi wegwerken. Lens zou je nog buiten de kuip houden op een klein steuntje. Als de informatie klopt ook 1080p, zou ook zeker mooi zijn als je camera ook wil gebruiken voor vakantiebeelden.

Moet waarschijnlijk zelf de unit verbinden aan je accu voor continu stroom, of de batterij opladen om de dag

Denk dat ik bij deze wel een keer de verkoper sowieso een mailtje stuur voor meer informatie. En als ik de gok zou willen nemen over opsturen, staat bij dat ze niet naar Nederland versturen maar daar is altijd wel over te praten.

 

-Misschien iets in elkaar maken, zoals ze dat doen bij model auto's/vliegtuigjes.

Kan alleen lastig zijn als je zelf niet zo handig daarmee bent, maar daar is altijd wel iemand voor te vinden

 

Denk dat ik ook niet de enige ben die hierover heeft zitten denken in plaats van constant een Drift of GoPro mee te nemen als "dashcam" zijnde

Nu zijn dit maar een paar ideeën, misschien dat er al mensen zijn die zoiets al geprobeerd/gedaan hebben of nog meer ideeën hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb de laatste tijd nog wat zitten zoeken en vergelijken

 

Iets als de Innovv C3 bleek toch wel het beste, voor de kwaliteit sowieso. Alleen de C3 wordt niet direct meer verkocht via Innovv zelf dus dan moet je via eBay of andere kanten een C3 kopen. Dus ze worden steeds meer beperkt in beschikbaarheid wat niet echt helpt als er iets mis meegaat.

 

Daarna bleef dit: http://www.ebay.com/itm/US-1080P-HD-DIY-Module-SPY-Hidden-MINI-DV-DVR-Video-Camera-Motion-Remote-Control-/171718084173

toch wel een zeer goede optie. Voor aan de achterkant kwam deze zeer goed uit, kleine unit, zeer kleine lens en daar is het ook makkelijk om deze permanent aan te sluiten. Alleen voor de voorkant , bij mijn Vtec iedergeval, is het wat moeilijk om deze unit weg te werken. En dat je er als nog makkelijk bij wil als je de beelden terug wil zien. Enige redelijke optie die ik kon vinden was de unit achter het zijpaneeltje (links of rechts van de topkuip, niet het zijpaneel) te doen. Maar dan zit je weer dat dit je hier nog een extra draad naartoe moet doen voor stroom. En als je erbij moet en mocht je dit vaak willen doen dan moet je constant dit loshalen. Op den duur kan dit slecht zijn voor de afsluitbaarheid, verf kan misschien loslaten/vervagen.

 

Kwa geld zijn de vorige wel de beste opties alleen de C3 moet je dus via andere kanalen doen, en die wordt steeds beperkter. En de eBay optie vindt ik eigenlijk alleen goed voor achter, voor wordt wat lastiger. Ook moet je hiervoor dus weer 2 extra draden doen vanaf je accu, en die weer wegwerken. Dan nog een 12/5 volt omvormer dus eigenlijk 3 draden en een extra unit.

En bij de eBay optie krijg ik tot nu zeer weinig tot geen precise informatie over het aansluiten of kwaliteit. Misschien dat ie wel redelijk tot goede kwaliteit heeft. Maar nergens iets over te vinden

Na nog wat verder zoeken naar units als de C3, kwam ik 1 tegen in China waar ook filmpjes bij stonden. Zeer mooie kwaliteit (1080p) maar dan was het nog die unit en dan een aparte achter. Dus alsnog meer draden en doen

 

Maar denk dat ik toch wat duurder ga en wat uitgebreider, en toch is het hele systeem niet al te groot

De Innovv K1 systeem, voor auto en motor http://www.innovv.com/#!the-k1/c3r6

Review van Techmoan, denk bij veel wel bekend, https://www.youtube.com/watch?v=Lt7lhKSwWcI

Staat K1s, maar is hetzelfde systeem met toebehoren en al. Volgens mij ook gewoon van dezelfde fabrikant.

Mooie is ook wel dat het 1080P is dus kan je ook gelijk op vakantie leuke POV filmpjes maken, of op een circuit. Zelfs met GPS gegevens en beelden bij nacht zijn ook zeer goed dus in de avond heb je er ook nog wat aan

Mocht je erbij willen dan is het gewoon een kwestie van even onder je zadel zijn en het kaartje eruit halen of gelijk de beelden terug kijken.

Enige kleine nadeel is dat de lens units ietwat groot zijn maar de lens voor zie je eigenlijk pas als je eronder kijkt of van een afstand als je echt naar gaat zoeken. Achter zie je wel duidelijker want de enige plek om deze goed te plaatsen voor het beeld is bij de kenteken. Maar dan alsnog zou die niet echt super snel opvallen als je voorbij loopt of naar kijkt. En het is ook niet dat iemand ze ziet zitten en denkt laat ik die camera even meenemen, dan zou je de hele motor uit elkaar moeten halen om ze mee te nemen. Enige wat ze zouden kunnen doen is de kabel lossnijden en de lensunit meenemen, dus ook niet iets wat snel stelen aanmoedigt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De unit zelf is volgens mij spatwaterdicht, maar die gaat toch onder het zadel dus dat is niet zo'n probleem
De camera's zelf zijn waterbestending, ermee gaan zwemmen gaat niet maar door de regen rijden is geen probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in een flinke regenbui terechtkomt kan er toch wel wat water terechtkomen, geen plassen maar papieren lopen toch flink uit als ze niet in een waterdichte hoes zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet zeggen heb tot nu toe ook nooit last gehad van water of vocht onder me zadel, altijd wel een hoop stof

Maar was van plan die unit sowieso in iets van een ziplock zakje, of ierdegeval ergens in te doen. Je weet maar nooit

 

De filmpjes die ik tegenkom met deze unit maakt het iedergeval al zeer leuk om te zien, en dat het ipv alleen een dashcam is ook leuk is voor vakantie filmpjes, op het circuit, dagje weg. Zelfs in de regen of bij weinig licht blijft het beeld bleef zeer goed

 

https://www.youtube.com/watch?v=QncUt48I93s

 

https://www.youtube.com/watch?v=kPIFNFDdo4U

aangepast door Rodi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in een flinke regenbui terechtkomt kan er toch wel wat water terechtkomen, geen plassen maar papieren lopen toch flink uit als ze niet in een waterdichte hoes zitten.

 

Daar kwam ik inderdaad ook op diezelfde manier achter.

Tegenwoordig heb ik het boekje dus maar gewoon thuis liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Is alweer een tijd geleden, heb nog geprobeerd via samenkopen.net geprobeerd een groepsinkoop op te starten.

Maar dat is helaas niet gelukt, degene die de actie moesten goedkeuren hadden deze afgekeurd (na een week van wachten op goedkeuring). Zonder echt duidelijke redenen, gaven meer hun mening wat ze niet goed vonden over het product dan dat het over de actie ging. Over dat ze mijn manier van antwoorden/mening/vragen niet beviel

Gaf me wel leuke lachmomenten achter de pc

 

Heb nu dus voor mezelf een bestelling gedaan voor de Inovv K1, en deze is als het meezit eind van de week en anders begin volgende week binnen

Zal als ik m heb , installeer en gebruik een review plaatsen.

 

Voor geïnteresseerden een review van de motorversie, paar van de vorige filmpjes kwam ook bij deze gebruiker vandaan:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hij is binnen en al gedeeltelijk gemonteerd

 

Prijs was wat aan de hoge kant €260 (incl BTW, omdat het uit China komt)
Maar voor die prijs heeft het wel goeie kwaliteit, en erbij inbegrepen zit ook Express Delivery service van DHL. Had het met 4 dagen binnen. Dit kost normaal rond de €20-25 extra vanuit China, normaal gesproken is de levertijd uit China 2-3 weken.

De camerabehuizingen zijn van volledig aluminium en waterbestendig, voelen ook zeer stevig en robuust aan.
Alle draden zijn ook aan de dikkere kant, dus zullen niet snel een knik hebben of stuk gaan.
De opnameunit is ook gemaakt van stevig materiaal, is wel van plastic maar voelt zeker niet goedkoop aan. Scherm hiervan is ook , ondanks niet zo groot, lekker duidelijk en de menu's zijn ook heel eenvoudig.

Wat erin de doos zat:
erbbzr.jpg

Deze afbeelding is 1598 bij 806 beeldpunten groot. Klik op de afbeelding voor het originele formaat.

1. De opnameunit
2. Camera voor en achter, Achter heeft een snoer van 1,5m, Voor 2m
3. GPS unit
4. Stroom met 12V-5V omvormer (voor de motor kan je 12V plug eraf halen)
5. Opnameknop
6. AV aansluiting, voor in de auto aan te sluiten op de dashboardscherm
7. Houder voor de opnameunit, hier zaten ook schroefjes bij
8. Losse 12V aansluiting (wist niet eens dat deze erbij kwam, gratis is altijd leuk)
9. Splitter, voor als je de opnameknop en GPS unit tegelijk wil aansluiten. Of als je AV kabels gebruikt in de auto
10. USB kabel voor de PC, of om de batterij in de opnameunit op te laden
11. Zakje met verschillende 3M stickers en een hele rits kabelclips om je kabels mee vast te zetten.
12. Pouch voor de opnameunit, deze heeft 2 bandjes achter waarmee je deze kan vastzetten
13. Micro SD kaartlezer voor beelden terugkijken/overzetten (ook deze zat er gratis bij smile.gif )
14. Gebruiksaanwijzing

Paar opmerkingen bij wat je krijgt:
AV kabels: Deze kunnen handig zijn als je niet constant op de motor zit of als je 1 unit in auto en motor wil gebruiken. Maar als je een motor uitvoering koopt dan is het een beetje overbodig. Want je zal dan niet of nooit de unit gaan wisselen
12V volt aansluiting: Wist niet eens dat deze erbij zat dus was een leuke verrassing. Maar omdat ik zo min mogelijk extra draden wil hebben onder mijn zadel zal ik deze niet gebruiken.
De stroomtoevoer: Hier zit een vaste 12V plug aan, vond ik niet zo handig aangezien ik deze direct op de motor wil aansluiten. Als je een grote toermotor heb, heb je misschien een extra 12V aansluiting over of ruimte daarvoor. Maar de gemiddelde motorrijder heeft over het algemeen een naked of een sportachtige motor. Waarbij je niet al teveel ruimte hebt voor extra aansluitingen.
Had ook gelijk een berichtje gestuurd naar de verkoper, en ook aangegeven dat het misschien handiger is om bij de motoruitvoering de 12V er standaard af te laten.
De plug kan je er gewoon afknippen overigens
Opnameknop/GPS: Zelf zal ik deze niet gebruiken, want een losse opnameknop is leuk. Maar als je het op de accu hebt gaat de unit aan en uit bij het starten/stoppen van de motor. Enige functie van de knop die enigszins handig is is dat als je hierop drukt tijdens filmen. Dat stukje film nooit overschreven wordt bij opnemen, mocht het kaartje bijna vol zijn. Buiten dat weet ik ook niet zeker of de knop waterbestendig is
De GPS had ik ook zoiets, zit erbij en misschien dat ik het een keer gebruik om te kijken. Maar zal het niet standaard gebruiken, dat je bij het terugkijken je snelheid kan zien, route, richting en andere informatie vindt ik niet zo spannend. Ook bij dit, is meer iets voor in de auto misschien.
Buiten dat geeft ook weer extra draden en ik wil zo min mogelijk draden ruimte gebruiken.
Een aantal opties in de menu's zul je op de motor niet gebruiken, zoals Lane Departure Warning. Omdat dit systeem ook gebruikt kan worden in de auto (met andere camera's) zitten deze opties hierin.
Houder: Weer hierbij, dit kan misschien handig zijn als je een motor hebt waarbij je de unit in de houder kan plaatsen. Maar voor mij is het niet echt geschikt dus zal deze ook niet gebruiken.

Bij dit alles, zat bij de prijs of zelfs gratis erbij dus geen geklaag maar gewoon mijn gedachte erbij.

Was begonnen met installeren, alleen kwam er wat werk tussendoor
Plaatje aluminium tussen 2 punten van de radiator waar de camera nog goed op gemaakt moet worden
34nfpyp.jpg

Deze afbeelding is 1598 bij 901 beeldpunten groot. Klik op de afbeelding voor het originele formaat.


Plaatje aluminium moet nog helemaal op maat gemaakt worden, deze komt achter het lichtje van de kentekenplaat
2dkjtoz.jpg

Deze afbeelding is 1598 bij 901 beeldpunten groot. Klik op de afbeelding voor het originele formaat.


Je moet even scheef kijken maar om een indicatie te geven van het beeld alvast
Voor:
1zfsl6q.jpg

Deze afbeelding is 1600 bij 900 beeldpunten groot. Klik op de afbeelding voor het originele formaat.

sv7607.jpg

Deze afbeelding is 1600 bij 900 beeldpunten groot. Klik op de afbeelding voor het originele formaat.

Achter
2mevbr7.jpg

Deze afbeelding is 1600 bij 900 beeldpunten groot. Klik op de afbeelding voor het originele formaat.


Opzich het beeld is al zeker goed, maar misschien dat ik nog wat met de instelling ga spelen. Misschien de kleurbalans iets donkerder zetten

Wat me wel opviel het geluid is supergoed, geen windgeruis maar lekker motorgeluid :)

Maar over een paar dagen ga ik de montage afmaken, dan wat filmpjes maken met de camera's in de goeie richting smile.gif
En misschien nadat alles gedaan is, met de tijd de plaatjes aluminium nog een kleurtje geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even de voorste montage herzien want die oliekoeler wordt heet en aluminium geleidt warmte zeer goed, grote kans dat het geheel te heet wordt.

Verder wel een mooi setje maar ik worstel al met het filmmateriaal van mijn ene GoPro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder gegaan met monteren, beugeltjes maken voor de camera voor en achter
o6wk74.jpg

(niet de mooiste beugeltjes voor maar dat kan later altijd nog bijgewerkt worden)

24entax.jpg

uxwuc.jpg

Electra is ook gedaan en bij starten/stoppen van de motor gaan de camera's opnemen.
Even kijken voor morgen of in het weekend om te rijden te filmen
Ook even kijken of de camera voor met inveren niet in de weg zit. Als het goed is zou dit geen probleem moeten zijn, anders wordt het de camera omdraaien (dat het snoer onderlangs gaat ipv bovenlangs)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...