Ga naar inhoud

zumo 340 installeren


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,ik wil een Zumo 340 installeren en heb al van allerlei adviezen langs zien komen.aansluiten op kabel contactslot, op het dimlicht en gewoon op de accu met een accesoireverbinding.Ben zelf niet zo technisch wat is de beste oplossing.Je moet m.i.nml ook de kabel wegwerken.Graag hulp.Ludwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem aangesloten op de geschakelde + van heet remlichtpedaal (voet dus).

De kabel kan je langs de overige kabels etc.leggen en vastzetten met tiewraps.

 

Trouwens, als het goed is is de standaard meegeleverde kabel al voorgewerkt voor directe aansluiting op je accu. Dit is overigens ook geen probleem. Heb ik met mijn vorige ook jaren gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf ben van de versie direct op de accu, zadel eraf en tank omhoog en je kan alles doen.

Kabeltje kan je met kleine tywraps aan de remleiding van de DCBS die je aan de binnenkant van het frame kan vinden (vandaar tank omhoog) binden.

Heb je liever via het contact dan even dit topic doorlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de accu (via een aparte gezekerde aansluiting) een break-out boxje met wip-schakelaars gemaakt met ronde stekkers en contactdoosjes, erin zit ook een 5v omvormer. Hierop kan ik zowel 12v als 5v verbruikers schakelen, 5v voor laden mobiel, cameraatje en SRC kraag (mocht dat een keer onderweg nodig zijn) 12v voor GPS en handschoenverwarming. Laden van de accu middels druppellader kan ik ook via de aansluiting van de handschoen verwarming.

 

Iets minder simpel maar hiermee kan ik alle kanten op en zelf bepalen of er constant stroom op staat of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,ik wil een Zumo 340 installeren en heb al van allerlei adviezen langs zien komen.aansluiten op kabel contactslot, op het dimlicht en gewoon op de accu met een accesoireverbinding.Ben zelf niet zo technisch wat is de beste oplossing.Je moet m.i.nml ook de kabel wegwerken.Graag hulp.Ludwig

Volgens mij stond er dat hij niet zo technisch is.

Lijkt me dat die van newie afvalt of hij moet aanbieden om dit er op een sleutel dag even in te zetten voor Imaas1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

T'is maar wat hij zelf wil en idd als hij dan een keuze heeft gemaakt en iets wil wat hij zelf niet kan omdat hij niet technisch is aangelegd kan hij dat door anderen laten verzorgen (of kant en klaar kopen).

 

Veel periodiek onderhoud wordt ook door "niet technische mensen" via Johan "zelf" gedaan en zelfs een uiterst technisch apparaat als de "haziehotziedoc" wordt op bestelling door derden (Geestje) gemaakt en geleverd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal met je eens dat een heleboel mogelijk is en dat hij zelf een keuze moet maken.

Maar als er al de vraag is over hoe een kabel weggewerkt moet worden, dan valt zelf het zelf monteren van bijv. "haziehotziedoc" die door een derde in elkaar is gezet is al af.

 

Neemt niet weg dat wat jij op je Viffer hebt uiterst mooi in elkaar is gezet.

 

Maar denk dat voor Imaas1 over blijft rechtstreeks op de accu (kan zelf met een simpele hulp via het forum)

Of een tweede optie is via de achterrem cq licht. (ook dit is voor een niet technisch persoon nog te doen en ook uit te leggen via een Forum.

Tevens kan tweede eventueel makkelijk en snel via een sleuteldag (waar altijd meer dan genoeg mensen bereid zijn om dit met advies en eventueel sleutelwerk bij te staan.

 

Bovenstaande is mijn bescheiden niet elektro kundige mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb m'n zumo gewoon rechtstreeks op de accu aangesloten. Geen probleem. Laat de zumo toch nooit op de motor zitten. Dus ongewenst stroomverbruik bij stilstand is niet aan de orde.

Kabel onder tank wegwerken hoef je niet technisch voor te zijn. Twee voorste boutjes los en tank oplichten. Draadje leggen en met tiewraps vastmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is niet de Zumo die stroom zou trekken. Het gaat om de omvormer die in de voeding zit. Deze blijft namelijk(bij de voeding van de Zumo 220) continu de 12 V van de accu omzetten naar 5 V... Een CAN-bus systeem (als de voeding daar aan wordt gekoppeld) denkt dan zelfs dat de boordspanning niet uitgeschakeld mag worden en trekt dan binnen niet al te lange tijd je accu leeg.

aangepast door L1dert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbruik van een omvormer valt wel mee.

Recentelijk een 10 Ampere 24 - 12 V omvormer in een wielkraan gebouwd en die trekt zonder afnemer 40 mA.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DC/DC converter verbruikt onbelast 2uA. Het ding is uitgerust met load sensing. Wordt "wakker" als er vermogen gevraagd wordt. Ps je zet niet ergens stroom op. Je zet ergens spanning op. Stroom gaat er lopen als er een verbruiker is aangesloten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...