Ga naar inhoud

Olielampje brandt af en toe


Ken_wood
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste VFR-liefhebbers,

 

Sinds kort brandt mijn oliedruklampje af en toe tijdens het rijden. Het lampje licht vooral op als het toerental afneemt (bijvoorbeeld als ik onderweg moet stoppen bij een verkeerslicht). Zodra ik dan even een dot gas geef gaat het lampje weer uit. Tijdens het rijden gaat het lampje niet aan. Het oliepijl heb ik gecontroleerd en is in orde.

 

Zou de oliepomp naar z'n grootje zijn of is het mogelijk dat er ergens druk weglekt o.i.d.? Het betreft trouwens een VFR uit '90 (RC 36-II).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stationair toerental goed?

Juiste olie er in?

Rijd je veel korte stukjes? (hierdoor kan er benzine in de olie komen en deze verdunnen)

Druk al gemeten?

VFRikus

p.s. gezien je openingszin: brand hij nou wel of niet onder het rijden. eerste zin suggereert van wel, maar even verder op weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou de oliepomp naar z'n grootje zijn of is het mogelijk dat er ergens druk weglekt o.i.d.?

Een versleten oliepomp kan de oorzaak zijn. Of de oliedrukregelaar blijft hangen of is beschadigt. De druksensor kan ook kapot zijn al verwacht ik dan eerder dat het lampje continue brandt of helemaal niet. De kans dat er intern iets kapot is waardoor er gen druk opgebouwd kan worden acht ik niet heel groot. Ik zou als eerste toch maar even langs de dealer/garage om de oliedruk te laten meten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend stond een jongeman olie te peilen op een steile weg met de neus naar beneden. En op de jiffy Hij dacht dat er geen drup meer in zat.....[emoji16]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de bok, motor een minuutje laten draaien, 2 minuutjes wachten, peilstokje eruit draaien, schoonmaken en dan met de peilstok meten zonder deze erin te draaien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden.

 

Het stationaire toerental is goed.

Er zit de juiste olie in.

Ik rijd meestal minimaal 35 km per keer.

Ik heb de druk nog niet gemeten.

Excuses voor de onduidelijkheid. Met rijden bedoelde ik het verplaatsen van a naar b. Dus daar valt ook het wachten voor een verkeerslicht onder. Als de motor met normale rijsnelheid in beweging is brandt het lampje niet. Alleen als ik afrem en bijna stil sta gaat het lampje branden en dan ook niet constant.

 

De olie heb ik gepeild middels de peilstok, zoals het in de handleiding staat. En zoals Johan hierboven beschrijft ;)

aangepast door Ken_wood
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat je te weinig olie in het blok hebt, door remmen verplaatst de olie in het carter naar voren en kan de pomp even wat lucht aanzuigen wat de druk in het systeem beinvloed.

Heb je op de juiste manier gepeild zoals in een vorige post beschreven? dat je met de peilstok hebt gepeild geloof ik wel, alleen hoe!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oliepeil is het vast niet, alhoewel een controle geen kwaad kan.

Het is wel duidelijk dat alleen bij stationair het lampje brand en bij gas geven onmiddellijk uit gaat.

Dan is er onvoldoende druk of de olie drukzender is niet goed meer.

Oliedruk is tot aan een bepaald niveau, zeker stationair, niet afhankelijk van de hoeveelheid olie.

Een ander zender proberen, of een drukmeting doen is de meest logische volgende stap.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Oliedruk is tot aan een bepaald niveau, zeker stationair, niet afhankelijk van de hoeveelheid olie.

 

We weten nog steeds niet wat het niveau is want TS moet nog "goed" peilen.

Kan ook nog een vervuild/verstopt filter zijn.

 

TS heeft het niet over stationair maar tijdens remmen

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...