Ga naar inhoud

Werktemperatuur VFR


PolderVFR
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoe dan ook, ik zie mijn viffer temperatuur in verschillende weersomstandigheden (warm, koud, droog, regen) op de snelweg niet lager komen dan rond de 77 graden.

Ook als de koelvloeistof in de radiatoren gekoeld wordt tot onder de 50 a 60 graden dan nog moet de thermostaat het blok op temperatuur houden, de temperatuur die op het dashboard wordt aangegeven wordt gemeten vlak voor de thermostaat in het thermostaathuis.

Als de temperatuur daar terplaatse zover daalt dan laat de thermostaat teveel koelwater door en wordt het blok gekoeld tot de temperatuur die jij noemt.

Je zult daar ergens de oorzaak moeten zoeken, of defecte thermostaat of verkeerd type (temp) of misschien verkeerd gemonteerd hoewel dat laatste bijna niet mogelijk is (misschien op de kop gemonteerd??)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn blok ( heb altijd de temp.meter aan ) wordt tussen de 78 en 84 graden. Afgelopen week, met 2 a 3 graden in de ochtend, was hij na 2 a 3 km
zo'n 70 graden, daarna stabiel tussen 76 en 78 graden. Bij warm weer ( 20 graden of meer ) is de temperatuur tussen de 78 en 86 graden. Bij stilstaan
loopt hij op naar 104 graden, waarna de fan aanslaat. Dan weer terug naar 84 / 86 graden. Heb wel de roze vloeistof in het koelsysteem.

Is 800fi uit 1999.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal leuk deze verklaringen maar bij een VTEC zoals bij TS zitten de radiateurs aan de zijkant dus afkoelen door regen is nihil.

 

Je kan bij temperatuurdaling even een dipje zien in temperatuur op de meter (digitaal dus redelijk direct afleesbaar) maar thermostaat moet binnen een paar minuten wel gereageerd hebben anders blijft hij "kleven".

Bij een FI zitten de radiators ook aan de zijkant en ik zag in een helse regenbui de tempertuur toch wel degelijk zakken naar rond de 50 graden en nadat de regen minder werd liep hij weer vlot op naar de 75.

Dit heeft niets met het niet goed werken van de thermostaat te maken en ook niet met de kleur van de koelvloeistof, gewoon een super afkoeling van de radiateuren door heel veel water,

VFRikus

edit: hier nog even het mail berichtje wat ik van mijn broer kreeg op 4 september

@Newie: goed werkende thermostaat en koelvloeistof van de goede kleur, rood G12+

post-1168-0-08797500-1445117047_thumb.jpg

aangepast door VFRikus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoord op Johan;

Ja die loopt vlot op; in de eerste 5 km (in Alkmaar naar de snelweg toe) kwam hij snel op 75 graden alleen door de ijskoude regen daalde de temperatuur enorm om weer op te lopen toen ik Purmerend in reed was de temperatuur alweer boven de 60 graden en klimmende.

Met gewoon droog weer komt mijn motor vlot op een 80 graden en blijft dat dan ook constant.

Je zit bij mijn zaak in de stad. Kom even (liefst op afspraak) even langs, dan zetten we er de infraroodthermometer op om te kijken wat er nu echt gebeurd. Desnoods met de tuinslang erbij om afkoeling te simuleren......

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat een tuinslang tekort schiet om het soort hoosbui te simuleren waar ik en Theo last van hadden.

Ik heb dit ook nog maar een keer mee gemaakt en toch al heel wat regen gehad.

VFRikus

p.s. wat ik al eerder opmerkte: de 70 graden van TS is aan de magere kant, dat zou binnen een paar kilometer 75 - 76 moeten zijn ook als het echt koud is buiten.

aangepast door VFRikus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Frank,

Dank voor je aanbod, dat lijkt mij het slimste voor nu. Ik moest toch nog even bij je langskomen voor het natrekken van mijn wielbouten achter.

Ik neem deze week even contact met je op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen (6 graden) naar het werk gereden, maar mijn koelwatertemperatuur komt dan ook niet boven de 65 graden. Wellicht dus ook de thermostaat kaduuk... Is dat een dure reparatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een serieus sleutelklusje, maar er zijn er hier die hem met uitkoken weer aan de praat krijgen.

Persoonlijk zou ik hem vernieuwen als ik hem er toch al uit moest halen en dan gelijk het blok door spoelen en voorzien van G12+ koelvloeistof.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn er ook die de boel vervangen hebben voor G12+ en na zo'n 100km nog een keer waarna de thermostaat ook weer werkte, ik heb destijds een nieuwe thermostaat erin gezeten de vloeistof vervangen voor G12+.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...