Ga naar inhoud

Mijn Nederland waterrijk tour


Michiel
 Delen

Aanbevolen berichten

Die begon wat eerder dan ik van plan was... :~

post-5284-0-71007100-1445025362_thumb.jpg

 

post-5284-0-81602800-1445025425_thumb.jpg

 

post-5284-0-60329600-1445025452_thumb.jpg

 

post-5284-0-23446200-1445025436_thumb.jpg

 

Ik ben vorige week op een middag ritje langs mij bekende weggetjes, vlak voordat ik thuis was, uitgegleden over een strook zand die op de weg lag.

Het zand zelf op ik toen niet gezien en reed ook niet veel te hard, maar hard genoeg om m'n voorwiel kwijt te raken en de chicane uit te vliegen, om naast m'n fietsje in de sloot te eindigen.

 

Zelf heb ik er, afgezien van wat spierpijn die inmiddels weer weg is, niets aan over gehouden. Ik zal een nieuw pak moeten kopen, maar that's all.

 

Ik maak me alleen wat meer zorgen om de viffer... Afgezien van de gebruikelijke schuifschade heeft ze namelijk ook in de sloot gelegen. En nu vind ze wat water bij een wasbeurt geen probleem, maar zoveel in 1 keer...?

Het elektrische systeem, accu en aansluitingen zal ik uiteraard na moeten lopen en in moeten spuiten met iets om corrosie te voorkomen / beperken. Daarnaast zal ik het luchtfilter ook wel weg kunnen gooien en moet ik de tank schoonmaken.

Maar wat nog meer?

 

Heeft een mijn VFR een tuimelschakelaar die de motor uitzet als je onderuit gaat? Want ik kan me niet herinneren of het blok lopende de sloot in is gegaan en zichzelf toen kapot heeft gedraaid of voortijdig al gestopt is.

Hoe weet ik / kan ik zien of er water dieper in het blok gedrongen is? Wat voor schade kan ik dan verwachten?

Ik gok dat ik sowieso de carburateurs ook moet reinigen? Geldt dat ook voor het carter met de olie?

 

Elk advies is welkom :)

aangepast door Michiel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik niet leuk :(. Je titel overigens wel :D, voor de niet-VFROCleden op dit forum: de clubrit van morgen heet Nederland Waterrijk ;)

aangepast door AKP
Link naar reactie
Delen op andere sites

Shit hee. Mooi balen. Goed dat jij er goed vanaf gekomen bent.

Ik denk dat je zelf wel alles gezegd hebt maar op je meer specifieke vragen moet ik in ieder geval het antwoord schuldig blijven.

 

Suc6 in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Michiel,

 

in mijn ogen alles wat los kan er zo spoedig mogelijk vanaf halen.

bougies eruit en een beetje olie op de zuigers laten lopen.

verder olie aftappen en de goedkoopste olie erin doen,dan gaat er niets vastzitten en/of roesten daarna alles gaan reinigen.

 

gr Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een hele vervelende versie van de waterrijk toer maar om toch even cliché te zijn, je bent er zelf gelukkig goed vanaf gekomen.

Ik heb even voor je gekeken op de microfiches maar ik kon geen "bank angle sensor" vinden maar een carburateurfiets slaat nog wel vrij snel af als hij op z'n kant komt.

Beste kan je beginnen met het kuipwerk eraf te halen en even goed met de hoge druk aan de slag te gaan maar alsnog oppassen bij de keerringen (wiellagers, uitgaande as van de schakelpook). Dan de carbs schoonmaken, carter eraf, uitlaat eraf en bougies eruit en dan met de hand de zuigers bewegen (waar je ook aan draait voor kleppen stellen) zodat eventueel water eruit kan.

Het ergste wat er gebeurd kan zijn is een zogenaamde waterslag, dat is als er water tijdens het draaien in de cilinder komt wat flinke schade kan veroorzaken omdat water een stuk minder comprimeert (eigenlijk bijna niet) met als mogelijk gevolg kromme klepstelen of in het ergste geval gebroken drijfstangen maar dat merk je denk ik wel als je de cilinders met de hand bedient.

Als je toch alle kuipwerk eraf hebt is het inderdaad slim om alle stekkerverbindingen na te lopen en dan meteen in te smeren met zuurvrije vaseline.

Succes met je sleutelklus en hopen dat het verder meevalt.

 

Edit: Als je alles weer in elkaar zet eerst goedkope olie erin en na kort lopen weer aftappen, als dat witte smurrie is dan een nog 1 of 2 keer herhalen waarbij je de motor bij de 2e keer even goed warm moet laten worden maar wel opletten op stoterig lopen.

aangepast door Ray
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Héé Michiel, dat is zwaar balen joh. :(

Dan sta je raar te kijken als dat ineens gebeurt - zelf ben je gelukkig heel gebleven

Hoop dat je niet raar staat te kijken als je de boel openmaakt en de schade meevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heb je de motor in vredesnaam weer op het droge gekregen?...

 

Gewoon, beetje trekken aan het voorwiel, hoezo?

 

Moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat de hefinstallatie van een passerend landbouwvoertuig ook een handje geholpen heeft.

 

Bedankt voor de tips!

aangepast door Michiel
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat alles al gezegd is, maar doe toch een aanvulling.

Kappen eraf, schoonspuiten, koelvloeistof en radiator verwijderen, bougies verwijderen, boven de cilinders dmv bougiesgat olie op de zuigers gieten,

carter aftappen en vullen met veel olie, uitlaat verwijderen, carbs verwijderen.

Motor met de hand ronddraaien (tornen) mbv bout achter dekseltje op de koppelingskap, zo vaak tornen tot de olie die je in de cilinders gegooid hebt uit de in en uitlaat poorten komt. ( de cilinder die in de arbeidslag staat zal de olie uit het bougiesgat laten lopen)

Olie uit het carter aftappen en vullen met nieuwe olie, daarna met de startmotor de motor een aantal malen rond laten draaien draaien. (olie zal boven de zuigers verdwijnen via bougiesgat en uitlaat poorten)

Olie in carter laten zitten, de carbs en uitlaat schoonmaken en monteren.

Elekrtisch circuit nakijken,droog maken en alle aansluitingen met vaseline inspuiten.

Olie aftappen en voorzien van nieuwe olie, bougies plaatsen en proberen te starten, hij kan best een halve tot een hele minuut zonder koelvloeistof lopen en dan weet je of hij goed loopt of dat er meer aan de hand is (lekke kleppen, drijfstangen lagers enz)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hulp kunt gebruiken met het demonteren, vanaf woensdag heb ik s'avonds wel tijd. Famile dan t/m zondag het land uit..
Ik doneer wel een nieuw luchtfilter

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om je te ontmoedigen, maar een auto die te water gaat wordt per definitie total loss verklaard.

Blijft tot in lengte van jaren problemen geven.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest van Geestje even vragen of de Haidiehotziedok 't nog doet :P. Die zou waterdicht moeten zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...