Ga naar inhoud

Mijn Nederland waterrijk tour


Michiel
 Delen

Aanbevolen berichten

Jeemig Michiel,

 

Wat een verhaal. Ik hoop van harte dat je 'm weer aan de praat krijgt. Blij dat je er zelf goed vanaf bent gekomen.

Benieuwd hoe het verder met de VFR gaat, denk nog met plezier terug aan mijn rode 750 waarvan het kenteken ook met MX-15... begon!

 

Succes en groeten,

Edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de staat waarin het blok nu verkeerd zit er waarschijnlijk overal modder/smurri/derry of hoe je het ook wilt noemen.

Ik zou de koppelingsdeksel, de dynamodeksel, kleppendeksels, de carbs, oliefilter en de olieaftapplug verwijderen en de tuinlang nemen en alles uit het blok spoelen ook in de cilinders boven de zuigers.

Als overal schoon water uitkomt dan het blok tornen door de krukas langzaam rond te draaien en blijven spoelen in het carter, via de bougies gaten en de in en uitlaatpoorten.

Als overal schoon water uitkomt dan alles laten uitlekken en net zolang tornen tot het water overal uit is. (cilinders, carter en versnellingsbak).

Daarna de luchtslang erop en zoveel mogelijk droog blazen.

Een nachtje laten uitlekken, en daarna de deksels er weer op, een klein beetje olie op de zuigers gieten en het carter vullen met olie,(goedkope of dikke sae 50 of zoiets)

dan zolang tornen tot de olie uit de in en uitlaat poorten komt en weer een nachtje laten staan.

Olie aftappen en het carter opnieuw vullen met olie .

De carbs en uitlaat weer schoon monteren en elektrisch de boel aansluiten opdat hij weer kan lopen.

Starten en zonder koelvloeistof de motor opwarmen (kan prima een paar minuten).

Als hij weer goed wil lopen nog een keer olie verversen (met de juiste olie) en de rest zoals radiator koelvloeistof enz weer opbouwen.

Proefdraaien tot de motor op bedrijfs-temperatuur komt

aangepast door Johan
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, vandaag ook weer wat kunnen doen.

Na een hoop gepriegel en uiteindelijk gewoon grof geweld heb ik de carburateur los gekregen. Die zat behoorlijk vast...

Daarnaast kwam er ook meteen water uit de onderkant stromen zodra die vrij was van de cilinder.

Ik heb ook meteen kunnen constateren dat de zwarte drab die ik al eerder zag in de kelken inderdaad modder is.

Dus de carburateur mag, voordat ik hem weer ga gebruiken, ook een grondige poetsbeurt verwachten.

post-5284-0-90770800-1445286744_thumb.jpg

 

Nu dat de inlaat van de 4 cilinders zichtbaar zijn wordt bevestigd dat de voorste 2 cilinders inderdaad ook vol met water staan:

post-5284-0-45548700-1445286755_thumb.jpg

 

(het bruine is water)

post-5284-0-12008300-1445286763_thumb.jpg

 

De kleppendeksels heb ik er ook meteen maar af gehaald en daaronder zag alles er nog redelijk normaal uit:

post-5284-0-46066800-1445286786_thumb.jpg

 

Vervolgens heb ik de vieze olie, die er nog al die tijd in zat, uit het carter laten lopen en de plug open laten staan.

Op die manier hoopte ik al het water en vieze olie die vrijkomt bij het draaien aan de krukas meteen af te voeren.

post-5284-0-51451100-1445286780_thumb.jpg

 

Bij het draaien aan de krukas werd normaal bevestigd dat alles vol water stond, want dat liep er nu allemaal uit.

Op bovenstaande foto kan je al zien hoe nat de vloer is en hier zie je het water uit de bougie opening spuiten:

post-5284-0-41456000-1445286793_thumb.jpg

 

Hier zie je dat het water inmiddels uit de inlaten verdwenen is:

post-5284-0-39660500-1445286771_thumb.jpg

 

Het draaien aan de krukas gaat vrij gemakkelijk, heb niet heel veel kracht nodig. Er zit wel elke ronde een weerstand, maar ik neem aan dat dat normaal is?

Verder zijn er geen rare geluiden te horen, geen gepiep, geklengel of geschaaf.

 

Als laatste heb ik nog het oude oliefilter gedemonteerd en ook hierbij weer... water.

Uit het filter druppelt olie, maar die straal dichter bij het carter is water:

post-5284-0-58088000-1445286798_thumb.jpg

 

En toen was het shoppen ter voorbereiding van de volgende stappen:

post-5284-0-39507700-1445286806_thumb.jpg

 

Vanavond wilde ik de compressie gaan meten, maar daarbij stuitte ik op 2 problemen.

1: Die compressiemeter is een miskoop... de schroefdraad van het slangetje is dezelfde diameter als die van een bougie, maar ik krijg hem er toch gewoon niet lekker in.
Ik moet al heel snel veel meer kracht zetten dan ik zou willen (of met het indraaien van een bougie hoef te doen), dus dat heb ik ook maar niet gedaan.

Het enige wat is wel weet is dat er in ieder geval iets van compressie is. Maar hoeveel...?

Door een sateprikker in het bougie te steken heb ik kunnen zien dat, bij het draaien van de krukas, de zuigers ook braaf meebewegen en ook allemaal de zelfde slaglengte maken.

 

2: De startmotor wil niet draaien. Dit heb ik uiteindelijk op kunnen lossen door het relais vriendelijk, doch zeer dringend, op z'n donder te geven met de accu van de caravanmover van mijn grootouders (12V, 38A)

Na die aanmoediging draait hij ook gewoon weer met m'n normale accu.

Ook daarbij geldt, geen rare geluiden. Alles klinkt en lijkt te lopen als normaal.

 

Dus wat is nu het plan van aanpak?

Morgen wil ik de cilinder uit gaan spuiten. Gewoon, tuinslang in 't bougie gat steken en spuiten maar.

Bij het kloten met die compressiemeter werd wel duidelijk dat er toch het een en het ander aan zand / modder in de cilinder terecht is gekomen, dus dat moet er sowieso uit.

Dan heb ik liever schoon water, dan zand op die plek.

(en, in het kader van 'nu we er toch zijn', de kleppenspeling controleren.

 

Als dat gedaan is nogmaals eventuele achtergebleven olie en water uit het carter laten lopen, vullen met verse olie, nieuw filter monteren en weer flink draaien met de krukas. Al dan niet met behulp van de startmotor.

 

Ondertussen moet de carburateur volledig gereinigd worden, gemonteerd worden en kan ik de motor daadwerkelijk starten.

Op die manier branden de cilinder hopelijk een beetje schoon, wordt de olie rond en langs het nieuwe filter gepompt en verdampt er hopelijk door de warmte achtergebleven water.

 

Waarschijnlijk ben ik tegen die tijd weer aan een olie wissel toe.

Met dan weer verse olie de motor draaitijd stapsgewijs opvoeren, toerental opvoeren en uiteindelijk stukjes gaan rijden. Met tussendoor naar gelang nieuwe olie wissels.

 

Mits, mits, mits er inderdaad compressie is en alle kleppen en toebehoren nog goed functioneren.

aangepast door Michiel
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grondig bezig na je avontuur. ook waarschijnlijk de enigste manier om hem weer lopend te krijgen.

 

 

Je gebruikt in ieder geval toepasselijke kranten (1ste foto het avontuur!!!).

Volgens mij kun je trots zijn op jezelf ziet er allemaal goed uit.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip voor de oliewissels: de action verkoopt betaalbare olie.

De foto met waterfontein uit bougiegat zou ik inlijsten.

Respect voor je aanpak tot zover; ik hoop dat het lukt de vfr weer rijdend te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, grappig toeval, een avontuur is het zeker.

 

Zal eens kijken bij de action, deze olie was nog iets duurder dan ik verwacht had. Thanks voor de tip.

 

Maarrr.... Achter alle deksels spuiten ja?

De cilinders zijn nog een redelijk gesloten systeem, maar de rest...

Ik heb namelijk ook geen toegang tot perslucht, dus t zal weer uit zichzelf moeten drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, grappig toeval, een avontuur is het zeker.

 

Zal eens kijken bij de action, deze olie was nog iets duurder dan ik verwacht had. Thanks voor de tip.

 

Maarrr.... Achter alle deksels spuiten ja?

De cilinders zijn nog een redelijk gesloten systeem, maar de rest...

Ik heb namelijk ook geen toegang tot perslucht, dus t zal weer uit zichzelf moeten drogen.

Als je het zand en troep ook uit de koppeling, dynamo en versnellingsbak wilt hebben dan zul je de deksels moeten demonteren en spoelen met schoon water.

Zonder perslucht........alles goed uit laten lekken en evt met een föhn de boel en beetje drogen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig Michiel maar ik ben het met Johan eens, met stappen overslaan kan je straks heel veel tijd en geld weggooien.

Velen die zo bezig zijn zijn ooit begonnen met brommers en uiteindelijk werd gewoon begonnen met een motor te Slopen demonteren met een biertje erbij (ik ook).

Op een gegeven moment was er een biertje (of 2, 3, 4...) extra nodig om even van de schrik bij te komen als je net even wat teveel gesloopt had of iets niet werkte zoals je wilde maar uiteindelijk vloeien daar de mensen zoals Johan en ondergetekende uit voort.

Dit topic kan straks zomaar bijdragen aan de volgende die een project begint :coolsmiley:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de topic met aandacht door gelezen! Man wat een werk heb je hieraan!

Ation heeft idd 5L bussen staan voor 15E lijkt me geen verkeerde investering voor olie die je later toch weg gooit.

Succes man! Ik blijf dit nog even volgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja, dat is de hamvraag Epi... En 't duurt nog wel even voordat we daar achter komen. Tot die tijd nog genoeg klusjes...

 

Ray, dat is ook wel een beetje de reden dat ik nu zo bezig ben. Ik kan me eigenlijk best een andere fiets veroorloven. Dat is dan alleen nooit mijn eigen, oude, trouwe viffert en daar komt nog eens bij dat ik dit stiekem best leuk en interessant vind.

 

 

Vandaag ben ik de klusdag begonnen met, op advies van Ray en Johan, toch maar de verschillende deksels te verwijderen.

Achter de deksels leek het mee te vallen met het eventuele vuil, maar er ligt wel nog genoeg van dat vieze water/olie mengsel:

Koppelingsdeksel:

post-5284-0-20918200-1445375501_thumb.jpg

 

Dynamodeksel:

post-5284-0-17678800-1445375477_thumb.jpg

 

Daarna kon de tuinslang uitgerold worden en heb ik het blok door alle mogelijke gaten goed doorgespoten. Spuitmond in het bougiegat en dan de cilinder in alle standen (draaien aan de krukas) lekker spoelen.

(ook leuk, dan komt het water steeds uit een ander gaatje... :D)

 

Over gaatjes gesproken: Wat zijn deze gaatjes en waarom komt er water uit? (dit gebeurt overigens alleen als de cilinder in een bepaalde positie staat)

 

Olie die ik in de zuiger had gegoten:

post-5284-0-91656000-1445375487_thumb.jpg

 

Water uit de tuinslag:

post-5284-0-11819800-1445375494_thumb.jpg

 

Leuk he? Je steekt 't water er linksboven in je cilinder in en het komt er rechtsonder bij je frame weer uit :)

post-5284-0-27799900-1445375545_thumb.jpg

 

Aangezien ik toch al in de weer was met de tuinslang, heb ik ook meteen maar m'n complete uitlaat- en koelingssysteem gespoeld.

De dempingswol van de einddemper zal ook vervangen moeten worden, want die heeft erg veel modder opgenomen.

 

Na dit waterballet was het tijd voor het drogen.

Straalkachel voor een paar euro op marktplaats gescoord en de fohn van moeder geleend (een BaByliss iPro 2300, voor de kenners) en drogen maar:

post-5284-0-73101100-1445375470_thumb.jpg

 

Met name die straalkachel bleek een gouden greep, want die wist na een tijdje zijn warmte helemaal vanaf het carter door het hele blok te verspreiden, dusdanig dat op een gegeven moment zelfs het frame lauwwarm werd.

Daarnaast heb ik met de fohn op standje orkaan door alle mogelijke openingen geblazen en ook weer de cilinders in tijdens het tornen.

De plasjes water die tussen de cilinders lagen waren binnen een paar uur al verdampt, maar de straalkachel heb ik de hele middag en avond aan gehad. Ik heb goede hoop dat er heel veel water al verdampt is.

 

Tijdens het drogen is me wel opgevallen dat hier en daar toch al wat roest zit.

Hier verse roest op de achterste uitlaat bochtjes: (niet dat dat heel belangrijk is, maar als het hier roest, dan elders ook...)

post-5284-0-56256500-1445375530_thumb.jpg

 

Hier op de tandjes van de startkoppeling:

post-5284-0-67413000-1445375534_thumb.jpg

 

Ondertussen heb ik alvast een beginnetje gemaakt met de carburateur. Ik heb alleen nog het gedeelte van cilinder 2 open gemaakt, maar de overigen zullen er wel hetzelfde uit zien.

Bij het openen van het deksel kwam meteen al een smerig mengsel van slootwater en benzine naar buiten stromen en vanuit daar is het eigenlijk niet beter geworden. Er zit gewoon overal modder in dat ding.

 

Modder op de vacuümzuiger:

post-5284-0-69922700-1445375506_thumb.jpg

 

Modder op de gasklep en dieper in het kanaal:

post-5284-0-23504700-1445375512_thumb.jpg

 

Troep op de vlotter:

post-5284-0-57531100-1445375518_thumb.jpg

 

Ik heb ook geconstateerd dat er op de sproeiernaald wat lichtje groefjes zitten, net voelbaar als je er met je nagel overheen gaat. Ik denk veroorzaakt door de afdichtring? Kan dit kwaad?

post-5284-0-23893100-1445375538_thumb.jpg

 

Hier is nog een overzicht van de carburateur, voor de liefhebber.

Van links naar rechts, boven naar beneden:

Bovendeksel + dynojet zuigerveer, vacuümzuiger, dynojet sproeiernaald in standje 3 + afdichtring en borg?ring, naaldhouder, vlotterkamer deksel en afdichtring, de vlotter zelf + de vlotternaald.

Hoofdsproeier + naaldsproeier (klein - groot), deellastdoseur, stationaire stelschroef, chokeplunjer

post-5284-0-84594000-1445375524_thumb.jpg

 

Je leert nog eens wat!

 

Terwijl mijn fietsje verder gaat drogen, ga ik morgen verder met de carburateur.

 

Maar ik heb ook (flink) een aantal vragen. Hier netjes op een rijtje... :D

 

Waar reinig je dit spul mee? Carb cleaner, maar is dat hetzelfde spul als wat je ook in je tank zou gooien?

Hoe maak je dan de rest van de carburateur schoon? Dompel je die in zijn geheel ook onder in dat spul? Ik hoor veel over ultrasoon reinigen, maar hoe lever je dan je carburateur aan?

Gedemonteerd als nu? Of nog verder, alle individuele carburateurs eraf? Voor de naaldjes lijkt me ultrasoon ook wel zinnig, dus lever je die mee?

 

Enig idee wat deze aanslag is die op de gasklep zit? Je kijkt vanuit de cilinderkant, dus naar boven richting de benzine tank.

post-5284-0-75984300-1445375465_thumb.jpg

 

Kunnen die krasjes op de sproeiernaald kwaad? Moet ik die vervangen?

 

Kan je de pakking op de kleppendeksels hergebruiken, of moeten die ook vernieuwd worden?

 

Wat is dat gat in de cilinders en waarom komt er water uit als ik dat via het bougie gat naar binnen spuit?

 

Dat was 'm, geloof ik. Sowieso voor vandaag, morgen weer verder prutsen.

aangepast door Michiel
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gat in de cilinder zit naast de bougies en het vocht wat evt in het bougiesgat komt loopt daar uit.

Krasjes op de sproeier-naald kan geen kwaad, naald is zo te zien niet op één plaats ingesleten maar overal mooi rond en conisch.

Pakking van de kleppendeksel kun je hergebruiken, goed schoonmaken en met een beetje vloeibare pakking weer monteren (op de foto heb je de achterste kleppendeksel er niet afgehaald?)

 

Carbs, vacuüm membranen demonteren en apart schoonmaken, vlotter en vlotternaald demonteren en apart schoonmaken.

Draai voorzichtig de mengselregelschroeven eruit en let op het veertje, ringetje en o-ringetje, maak dit goed schoon. (bij montage de mengselregelschroeven 2,25 slagen van dicht naar open draaien)

De rest flink schoon spoelen met water en daarna nog spoelen in een bak met flink warm/heet water, .

Leg de carbs als je ze uit de bak warm/heet water haalt op een kachel/radiator o.i.d en laat het water door de kachel warmte verdampen tot hij helemaal droog is

De sproeiers daarna demonteren en doorprikken en/of doorblazen, ook het puntje van de vlotternaalden voorzichtig schoonmaken en insmeren met vaseline

Smeer voor montage van de vlotterdeksel de rubberpakking in met vaseline, evenals de vacuüm membranen.

Zorg dat je alle onderdelen weer in/op de bijbehorend carb monteerd, merk ze evt.

 

Update. Rubbers tussen carbs en cilinders schoonmaken met warm/heet water (worden ze soepel van) en daarna goed insmeren met vaseline

Merk de rubbers van welke cilinders ze komen omdat de klemmen dusdanig gemonteerd zijn dat je naderhand makkelijk bij de klemschroeven kunt komen.

 

Wat vet of vuil is kun je goed schoonmaken met remmenreiniger, diesel of lampenolie of een ander dergelijk schoonmaakmiddel.

aangepast door Johan
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...