Ga naar inhoud

Mijn Nederland waterrijk tour


Michiel
 Delen

Aanbevolen berichten

Geschrokken van de eerste foto, maar daarna is het eigenlijk alleen maar interessant!

Respect dat je er zoveel moeite voor doet en mooi dat je elke stap laat zien!

Ik hoop dat je hem weer aan de praat krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow Michiel! Dat is inderdaad een avontuur geweest.
Gelukkig heb je er zelf niets aan overgehouden.

 

Heel groot respect voor het feit dat je het zelf oppakt om de viffer weer rijklaar te maken!!

 

Ik help mee hopen dat het allemaal weer in orde komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een soda-gun kom je buiten langs ook een heel eind. Deze zijn eenvoudig te maken door een een oude verfspuit te vullen met water en soda. Je zult zien dat zelfs de olie er niet van gediend is onder gespoten te worden met dit mengsel. Een olievernevelspuit is hiervoor echt ideaal mocht je niet de verfspuit willen slopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Johan, bedankt voor het uitgebreide advies! Het kleppendeksel is inderdaad nog niet verwijderd op de foto, maar ik heb er wel schoongemaakt.

 

Vanochtend ben ik de dag begonnen met een bezoekje aan de motorzaak waar ik mijn motor heen breng voor dingen die ik niet zelf wil of kan doen.

Leuk klein zaakje, aardige vent, dus even een bakkie gedaan en mijn verhaal verteld.

Grotendeels adviseerde hij hetzelfde te doen als wat er door jullie ook al geopperd is. Gewoon goed schoonmaken en heel vaak olie wisselen.

Hij gaf me ook nog het advies om eens een litertje gewone petroleum voor het blok te gieten van bovenaf en daarna op de zelfde manier na spoelen met goedkope olie.

Petroleum heb ik nog liggen, van hem heb ik nog een flesje carb cleaner gekocht en onderweg nog een paar liter extra olie bij de action opgehaald (thanks voor de tips!).

 

Eenmaal weer thuis ben ik verder gegaan met de carburateur. Ik zal het wel overdreven uitgebreid doen, maar het kostte allemaal toch flink meer tijd dan ik gedacht had.

Zo op papier lijkt het nog minder werk, maar hier bij ik dus de hele middag mee bezig geweest: (ja, ik ben gewoon langzaam :D)

 

Voor het schoonmaken van de verschillende secties had ik een soortlopende band / bakjes systeem bedacht.

Bakje 1 begon in de garage waar ik de losse onderdelen per carburateur naar uitbouwde en met wat keukenpapier het grove vuil verwijderde.

Daarna was het naar de wasbak binnen (stop erin, want ik wil niks kwijtraken... ;)) en onder zacht stromend water met een tandenborstel poetsen.

Vervolgens mogen de kunststof onderdelen even uitrusten, terwijl hun metalen vriendjes een half uurtje in een badje gaan van carb cleaner.

Als volgende stap weer even afspoelen, met z'n allen een tijdje weken in een bak met heet water, nogmaals afspoelen en daarna lekker boven de straalkachel weer drogen. (niet te lang en extra bordjes ertussen, zodat het niet te heet wordt).

En zo ziet dat er dan ongeveer uit:

post-5284-0-37226400-1445456679_thumb.jpg

 

Nadat ze allemaal hun rondje hadden gemaakt:

Dit is tevens een zoekplaatje, want ik ben ergens in het proces tot mijn schaamte toch iets kwijt geraakt... Nogal lullig, want ik was er juist zo op bedacht en voorzichtig aan het doen...

post-5284-0-76890800-1445456684_thumb.jpg

 

Hint:

post-5284-0-56404600-1445456688_thumb.jpg

 

Nee, alleen dit kleine (pardon my french) K.U.T sealtje:

post-5284-0-46647200-1445456692_thumb.jpg

 

Dus even opzoeken op CMSNL, ze zijn te koop, maar kosten 32,50 en dan krijg je er gratis nog een aantal andere pakkingen / seals bij. Of je koopt een nieuwe stationare schroef voor 14,50.

Dat wordt dus dat laatste.

 

Ondertussen heb ik de rest van de carburateur een aantal keer goed gespoeld en staat ie, terwijl ik dit typ, te weken in carb cleaner.

Straks spoel ik m nog even een aantal keer door en mag ie lekker een nachtjes weken in water.

 

Wat staat er verders nog op 't programma?

Morgenavond ga ik voor een paar dagen weg, dus voor die tijd wil ik in ieder geval de verschillende deksel (semi) dichtdoen, om te voorkomen dat er onnodig stof en troep in komt.

Daarvoor nog het blok zo goed als dat kan doorspoelen met petroleum en olie, zodat de boel iets beter beschermd is tijdens mijn afwezigheid.

Het badje van de carburateur moet dan ook weer even verschoond worden en ik zal alvast een nieuwe stationaire schroef bestellen.

Ik kreeg van 748cc (bedankt!) ook nog de tip om het excenter systeem voor het spannen van de ketting na te kijken, aangezien daar ook vast een lading slootwater in / tussen is gekomen. Die kan ook op het to-do lijstje.

 

Heel wat anders, maar mijn snelheidsmeter doet 't boven de 200 niet meer (alleen van belang in Duitsland natuurlijk ^_^ ), maar als ik toch bij CMSNL iets ga bestellen, is 't slimmer om meteen die meenemen op het voorste tandwiel ook te kopen.

Maar welk partnummer moet ik hebben? Ik kom er niet uit. link naar CMSNL

 

En als laatste wil ik me volledig bij Jochem aansluiten en jullie hartelijk bedanken voor alle hulp en aanmoedigingen tot dusverre! :yahoo:

aangepast door Michiel
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel goed bezig Michiel. De aanleiding van dit gesleutel is duidelijk minder elegant, maar jouw verslag is echt interessant om te volgen.

Je trouwe Viffert kan niet anders dan weer gaan snorren straks met zoveel aandacht en hulp van het forum.

Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah! Die scharen ze onder het kopje dashboard, daar had ik niet gekeken. Thanks!

 

Jochem, ik heb een Oral-B tandenborstel gebruikt. Maar dan zonder de bekende rubberen borsteltjes aan de zijkant, want die zijn opgevreten door de carb cleaner.

 

Wat ik ook nog vergeten was: Hoe kan ik de carburateur het beste bewaren tot ik weer terug ben? Volgens mij is er op de gaskleppen al wat roest aan het vormen... Inspuiten met WD40?!

aangepast door Michiel
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah! Die scharen ze onder het kopje dashboard, daar had ik niet gekeken. Thanks!

 

Jochem, ik heb een Oral-B tandenborstel gebruikt. Maar dan zonder de bekende rubberen borsteltjes aan de zijkant, want die zijn opgevreten door de carb cleaner.

 

Wat ik ook nog vergeten was: Hoe kan ik de carburateur het beste bewaren tot ik weer terug ben? Volgens mij is er op de gaskleppen al wat roest aan het vormen... Inspuiten met WD40?!

Spuit alles in met een beetje siliconen spray

Link naar reactie
Delen op andere sites

Siliconen lost op in benzine. Niet vestandig dus. kies voor een licht machine olie dat laat bij oplosssen geen nare residue en achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dieselolie is ook prima, laat een vettig laagje achter.

Kun je de boel ook prima mee spoelen.

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...