Ga naar inhoud

CBR wielconversie voor VFR750F RC24-2


Wubbes
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Al geruime tijd loop ik met het idee om dikkere wielen in mn VFR te steken. Voornamelijk voor de looks, want a) ik vind de zesspaaks wielen vele malen mooier dan de driespaaks wielen die er nu in zitten en b) een dikker achterwiel gewoon deftig staat in de RC24. Bijkomend voordeel is de betere bandenkeuze die je hebt met deze wielen, al zijn er voor de originele VFR-velgen tegenwoordig ook goede banden in omloop. De huidige banden gaan redelijk richting hun eind, dus nu is dan het moment om de wielombouw te doen.

Enkele weken heb ik voor een zeer schappelijke prijs een setje CBR600 F2 wielen met zgan Michelin Pilot Road 3 banden gekocht, en het is de bedoeling dat deze er in worden gelepeld. Setje was zeer compleet, met de assen en afstandsbussen erbij. Via diverse fora allerlei informatie verzameld voor deze ombouw, en begonnen met de aanschaf van de benodigde spulletjes. Afgelopen weekend kreeg ik de laatste onderdelen binnen, dus er kan geknutseld worden!

In dit topic zal ik de vorderingen / problemen bijhouden en zal na realisatie verplaatst kunnen worden naar de "How-to" sectie van dit forum.. Tevens komt hier een lijstje met alle aanpassingen die ik moet doen om de ombouw gedaan te krijgen.

De RC24-2 zoals ik hem deze zomer kocht:

 

post-2514-0-30926400-1445331381_thumb.jpg

 

Gisteravond begonnen met het voorwiel. Snelheidsopnemer van de VFR past ook in het CBR-wiel (alleen de F2!), en de afstandsbus van de CBR heb ik gebruikt aan de rechterkant (vanaf de motor gezien) tussen de velg en de voorvork. De ruimte links tussen de snelheidsopnemer en de voorvork heb ik opgevuld met 3 shims van 0,5 mm dik en voila: het voorwiel zit erin. Eerste echte uitdaging die ik tegenkwam: de bevestigingspunten van de remschijven. Bij de CBR zitten links en rechts iets verder uit elkaar dan bij de VFR-velg. De schijven lopen niet vrij in de remklauw als ik hier niks aan doe. Nu zitten er ook nog een soort ringetjes/shims tussen schijf en het bevestigingspunt. Deze kan ik weglaten om het verschil te compenseren, maar ik laat de bevestigingspunten afvlakken totdat ze exact dezelfde afstand hebben als de VFR-velg. De ringetjes blijven dan dus zitten. Dit afvlakken gaat begin volgende week gebeuren: op het werk hebben we een grote freesmachine staan waar het complete wiel in kan worden gespannen.

Foto's volgen later.

 

Wubbes

aangepast door Wubbes
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig!

 

Double check vraagje; klopt de uitlijning nog wel zo? Ik weet niet hoeveel mm uit het midden merkbaar in het rijden is, maar het moet vast binnen een mm kloppen lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uitlijning aan de voorkant klopt nu in ieder geval, het wiel staat hartstikke in het midden. De uitlijning aan de achterzijde heb ik goede hoop op dat dit ook goed komt, de maten van de benodigde afstandsbussen vond ik op een Amerikaans VFR-forum en heb ik door mn vader laten draaien.

Vanavond de beide voorvelgen opgemeten: de bevestigingspunt-breedte van de CBR is 123,7 mm, die van de VFR 121,1. Aan beide zijden gaat er dus 1,3 mm af om de schijven weer vrij te laten lopen in de remklauwen.

Daarnaast een klein beginnetje gemaakt met het achterwiel: kettingwiel (ook van een CBR600F2) bevestigd op de CBR-kettingwieldrager en remschijf (van een Triumph Tiger(!) ) bevestigd op de velg. Waarom een remschijf van een Triumph vraag je je wellicht af? Deze heeft ook 4 boutgaten en dezelfde boutafstand als de CBR ( 90 mm) maar heeft wel nagenoeg dezelfde diameter als de VFR-remschijf (255,5 mm). Zo kan ik gewoon de VFR-remklauw en remklauw-houder blijven gebruiken.

Vanochtend op het werk heb ik de opstaande rand van het voorste kettingwiel afgedraaid. Zo kan het voorste kettingwiel 4 mm meer naar buiten en staat het straks weer in lijn met het achterste kettingwiel.

Morgen (hopelijk) meer!

 

Wubbes

aangepast door Wubbes
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De update heeft even op zich laten wachten, maar we hebben niet stil gezeten.

Woensdag het voorwiel op de grote draaibank op het werk ingespannen om de bevestigingsvlakken af te vlakken (beide kanten 1,3 mm):

 

post-2514-0-77285900-1445767672_thumb.jpg

 

En even kijken hoe het staat in de voorvork:

 

post-2514-0-33808500-1445769019_thumb.jpg

 

Dat lijkt goed te gaan. Voor de rechterkant (vanaf de motor gezien) heb ik de CBR-spacer gebruikt, links zit de snelheidsopnemer, en heb ik er drie vulringen (0,5 mm dik) gebruikt om het voorwiel uit te lijnen.

 

 

Tevens begonnen met de achterzijde;

Het nieuwe CBR-wiel naast het huidige wiel:

 

post-2514-0-06905500-1445767777_thumb.jpg

 

Nog een paar plaatjes van het CBR-wiel, het CBR-kettingwiel, en tevens de Triumph schijf in beeld gebracht:

 

post-2514-0-69331400-1445770824_thumb.jpg

 

post-2514-0-81898500-1445770885_thumb.jpg

 

post-2514-0-76304500-1445773666_thumb.jpg

 

 

het oude wiel eruit:

 

post-2514-0-27364600-1445770998_thumb.jpg

 

Beide wielen nog even naast elkaar (let ook op het hoogte-verschil: de oude is zeker 3 cm hoger!)

 

post-2514-0-68924100-1445771305_thumb.jpg

 

De op maat gedraaide spacers:

 

post-2514-0-57618900-1445771361_thumb.jpg

 

En het achterwiel op zn plek: de spacers passen perfect. Ook de Triumph remschijf past precies in de remklauw.

 

post-2514-0-18745400-1445771492_thumb.jpg

 

post-2514-0-68750200-1445771555_thumb.jpg

 

post-2514-0-42495200-1445771600_thumb.jpg

 

Het hoogteverschil in banden wordt gecompenseerd door een kleiner kettingwiel achter (43 tands, de oude is 45 tands). Op deze manier blijf je ongeveer dezelfde eindoverbrenging houden.

Het volgende wat nu gedaan moet worden:

 

- reactie stang aanpassen (deze loopt nu tegen de band aan;

- ketting uitlijnen door het voorste kettingwiel enkele milimeters naar buiten te plaatsen. Hiervoor heb ik de opstaande rand (4mm) al afgedraaid.

 

Tot slot nog even de afmetingen voor de gebruikte spacers en het totaalplaatje in een schetsje:

 

post-2514-0-67689200-1445772056_thumb.jpg

 

Spacer # 1:

 

Buitendiameters: 45 en 34 mm

Totale dikte: 14 mm

Dikte grootste buitendiameter: 3,5 mm

Binnendiameter: 20,15 mm (as is 20 mm)

Spacer #2:

Buitendiameter: 34 mm

Binnendiameter: 20,15 mm

Dikte: 16 mm

Spacer #3:

Buitendiameter: 45 mm (en niet 34 mm zoals op de afbeelding!)

Binnendiameter: 20,15 mm

Dikte: 8 mm

 

 

 

Tot de volgende update.

 

Wubbes

 

 

 

 

 

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wubbes, goed bezig.

 

Heb echter één opmerking omdat ik hier niets over lees, misschien wel overbodig omdat je daarmee al wel rekening gehouden hebt maar ik noem het toch even.

 

Het belangrijkste in deze wielconversie is de uitlijning van achter en voorwiel ten opzichte van elkaar, als dat niet klopt krijg je hele vreemde ervaringen in linkse tov rechtse bochten.

Pas daarna kijken hoe de ketting uitgelijnd staat.

Als dat ook niet goed te krijgen is dan zul je de spacers moeten wijzigen óf de achtervork verbouwen tot het wel klopt.

 

Edit: om de opmerking iets aan te scherpen: in het midden van de vork betekent nog niet per definitie goed uitgelijnd.

 

Ga zo door en hou ons op de hoogte!

aangepast door newie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi hoor die witte velgen!

 

 

(nee Leon.. nee!

Jij wilt geen witte velgen op je VF of VFR. Dat wil je niet........ :-) )

Welles, de hebzucht klinkt door in je bericht :357:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wubbes, goed bezig.

 

Heb echter één opmerking omdat ik hier niets over lees, misschien wel overbodig omdat je daarmee al wel rekening gehouden hebt maar ik noem het toch even.

 

Het belangrijkste in deze wielconversie is de uitlijning van achter en voorwiel ten opzichte van elkaar, als dat niet klopt krijg je hele vreemde ervaringen in linkse tov rechtse bochten.

Pas daarna kijken hoe de ketting uitgelijnd staat.

Als dat ook niet goed te krijgen is dan zul je de spacers moeten wijzigen óf de achtervork verbouwen tot het wel klopt.

 

Edit: om de opmerking iets aan te scherpen: in het midden van de vork betekent nog niet per definitie goed uitgelijnd.

 

Ga zo door en hou ons op de hoogte!

De maten van de spacers komen van een Amerikaans VFR forum, waar dezelfde conversie meerdere keren is gedaan, o.a. om circuit fietsen te bouwen (Replica's van de rc24 met hrc racekit) Ik denk, dat degene die dit op het amerikaanse forum heeft gezet wel weet, wat hij doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond allen,

 

Bedankt voor de reacties.

@ Newie, ik zal alles nameten zodra alles op zn plek zit, maar ik verwacht geen afwijkingen. Wat Vroembert zegt klopt, ik heb deze maten van het Amerikaanse VFR-forum. Het voorwiel van de VFR zat exact in het midden van de vorkpoten, het CBR-wiel nu ook weer.

Vanavond nog de reactiestang gedemonteerd en afgetekend wat eruit geslepen moet worden. De ][-vorm van de reactiestang wordt ter hoogte van de band een [-vorm, zodat hij niet meer aanloopt tegen de band. Zal morgen op het werk gebeuren.

Met het achterwiel op zn plek gemeten hoeveel de ketting naar buiten is gekomen: exact 4mm, precies de dikte van de afgesleten rand van het voorste kettingwiel. Dus de ketting moet dan goed uitgelijnd zijn.

Tevens een poging ondernomen om de bout van het voorste kettingwiel los te krijgen, helaas vooralsnog zonder succes. Wat zit dat kreng vast zeg. Ik vermoed dat hier een luchtsleutel ( die ik dus niet heb ) soelaas moet bieden. Ik zal meteen een nieuwe bout bestellen, want de boutkop is na mijn gemartel niet meer geheel fris. Omdat ik verder even niks kon doen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle aangekoekte troep rond het voorste kettingwiel te verwijderen.

 

Wubbes

aangepast door Wubbes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wubbes bij Soer in Meppel via www.soer.nl kan je via de webshop een prima betaalbare luchtsleutel bestellen. Kwaliteit van de spullen die ze leveren is in doorsnee goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bert,

 

Maybe yes

Maybe no

Maybe is that even so

 

Het advies is meet het na

- en -

check de aanname die gedaan wordt door/over anderen

Ik zit al zo lang op dat forum, dat ik er wel vertrouwen in heb, dat de maten die opgegeven zijn door professionals kloppen, mede doordat deze conversie al door velen is gedaan, zowel in de VS als in Europa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cool hoor, wat een werk man :scratchchin: ! Ik hou de mijne maar gewoon zoals ie hoort, wie heeft er nou nog een 16" voor- en een 18" achterwiel :blink: ?!

 

Zodra ik een ruimere bandenkeuze wil koop ik er (weer) een CBR1000F of een blackbird 'Bij" (Kost bijna net zoveel als nieuwe wielen banden en werk :schater: )

 

Maar wel mooi hoor, succes en plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...