Ga naar inhoud

CBR wielconversie voor VFR750F RC24-2


Wubbes
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat klopt, maar de prikker hoeft maar een klein beetje te gaan buigen en de kracht die nodig is om hem te breken wordt snel kleiner. Ik weet niet hoeveel kracht er op de reactiestang komt en in welke mate Honda de stang heeft overbemeten voor zijn taak, dus of ik me terecht zorgen maak weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het weghalen van een deel aan 1 kant creëer je een zijdelingse kracht.

De druk gaat door het hart van de stang en door de weerstand van 1 kant te verminderen kan hij bij de kracht in de lengte toch doorbuigen.

Omdat hij zover ik begrepen heb uitgeslepen is voor de band zal hij bij doorbuigen wanneer de kracht te groot wordt in ieder geval wel van het wiel wegknikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stang werkt als een trekstang, er wordt niet tegen aan geduwd. Op het Amerikaanse forum zijn er ook leden, die hem meer verbuigen en dat gaat ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trekstang?

Pure onzin, als je remt loopt hij op dus wel degelijk duwen.

 

Vroeger zoals bij deze oudere modellen deden ze dat om ervoor te zorgen dat het frame naar beneden werd geduwd om een betere hogere druk op de banden te krijgen en het duiken fractioneel te verminderen.

 

Opmerking richting Wubbes, ik zie op een van de eerste foto's dat je er horizontaal doorheen kunt kijken dus het zijn twee plate profielen boven elkaar (als ik het goed zie) zoals bij een = ipv een II of ][ . Die = voor de helft weghalen is imho niet een goed plan, zoals Ray zegt verzwakt dat fundamenteel.

 

Buigen zonder materiaal weghalen zou wel beter geweest zijn, omdat je de oorspronkelijke sterkte behoudt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm...de reactiestang-oplossing zoals ik die heb toegepast geeft blijkbaar veel stof tot discussie. Voor mij voldoende reden om hier nog eens goed over na te denken of ik het toch niet anders moet doen.

 

Wubbes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een stuk er tussenuit (zoals ik heb gedaan) of de reactiestang verbogen ter plaatse van het wiel. Ik heb ook oplossingen gezien waarop de reactiestang komt te vervallen, en er een hoeksteun wordt geplaatst op de achterbrug vlakbij het achterwiel, waarop de bracket wordt vastgezet.

Een andere mogelijkheid is nog om de reactiestang aan de andere kant van het montagepunt op de brug te plaatsen, dan komt hij zo'n 2 cm verder naar buiten. Tussen de bracket en de stang komt dan een vulbus te zitten. Op deze manier hoeft er helemaal niks bewerkt te worden aan de reactiestang.

 

Wubbes

aangepast door Wubbes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Trekstang?Pure onzin, als je remt loopt hij op dus wel degelijk duwen.Vroeger zoals bij deze oudere modellen deden ze dat om ervoor te zorgen dat het frame naar beneden werd geduwd om een betere hogere druk op de banden te krijgen en het duiken fractioneel te verminderen.Opmerking richting Wubbes, ik zie op een van de eerste foto's dat je er horizontaal doorheen kunt kijken dus het zijn twee plate profielen boven elkaar (als ik het goed zie) zoals bij een = ipv een II of ][ . Die = voor de helft weghalen is imho niet een goed plan, zoals Ray zegt verzwakt dat fundamenteel.Buigen zonder materiaal weghalen zou wel beter geweest zijn, omdat je de oorspronkelijke sterkte behoudt.

Hier zit ik inderdaad fout, ik heb recent alleen aan een motor met trekstang gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem naar buiten verplaatsen. Dan behoudt hij zijn volledige sterkte.

 

En vervolgens er achter komen, dat je die rem amper gebruikt. Ik zelf gebruik hem eigenlijk alleen voor heel krappe bochten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe reactiestang is zojuist besteld, ik denk ook dat ik hem ga verplaatsen naar de buitenzijde. Dan is hij meteen voorbereid om ooit een nog dikkere band te kunnen monteren (170 op deze maar liever op een 5" velg). Voorlopig ben ik uiterst tevreden hoe dit er al uitziet (en rijdt!).

 

Wubbes

aangepast door Wubbes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rechtuit merk ik weinig tot geen verschil met de oude wielen/banden, de bochten is een heel ander verhaal. Dat gaat nu wel zo gemakkelijk en met zoveel vertrouwen, een wereld van verschil. De banden spelen hier uiteraard de belangrijkste rol in: de oude stond nog op diagonaalbanden (BT45), nu zitten er moderne radiaalbanden onder (Pilot Road 3). Fijn om te constateren dat ik weer de beperkende factor ben, en niet de banden.

@ Smuiger: Ik ben het met je eens dat een bredere band niet per definitie beter rijdt. Met een 160-band denk ik dat ik een mooi compromis heb tussen grip en toch nog vlot de motor om kunnen gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van diagonaal naar radiaal is een wereld van verschil. Sinds ik 17 inch velgen heb gemonteerd en daarop radiaalbanden, gaan de bochten een stuk prettiger. Met diagonaal banden op klaverblad Heerenveen ging de boel bij 80 al op de limiet (wringen en begin van glijden) met pilot Powers had ik bij 100 nog reserve en gaf de boel geen krimp. En dan rij ik nog met 110 voor en 150 achter, dus minder rubber op het asfalt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...