Ga naar inhoud

2016 update voor VFR1200X Crosstourer


JooST
 Delen

Aanbevolen berichten

VFR1200X_Crosstourer_2016.jpg

De X-modellen van Honda worden voor 2016 iets aangepast. De CB500X, NC750X en de VFR1200X Crosstourer. Zo krijgt de CB een hoger windscherm, LED-verlichting voor en achter maar ook voorvering waarbij de veervoorspanning kan worden bijgesteld. Daarnaast wordt de CB per 2016 uitgerust met een verbeterde versnellingsbak waardoor de rijder beter kan voelen wanneer er geschakelt wordt.

De NC750X krijgt de meeste wijzigingen. Net zoals de CB wordt de NC voorzien van een hoger windscherm en LED-verlichting. Het gehele design van de motor wordt iets 'ruiger en avontuurlijker' gemaakt zodat hij beter bij zijn X-broers past. De dubbele koppeling krijgt er een paar extra standen bij zodat deze beter bij verschillende rijstijlen past. De nieuwe veringen van Showa zijn beter af te stellen, zowel voor als achter. Ook heeft de NC iets meer kofferruimte (van 21 naar 22 liter). Als laatste is de NC750X uitgerust met een nieuwe uitlaatdemper die de diepe grom van de paralel-twin beter tot zijn recht laat komen.

De VFR1200X krijgt wat kleine aanpassingen. Een verstelbaar windscherm bijvoorbeeld, maar ook dezelfde extra standen voor de dubbele koppeling als de NC750X. Daar nog eens extra aan toegevoegd is een syssteem dat detecteert wanneer je een berg op- of afrijdt zodat het koppelen daar op aangepast kan worden. Het motorblok van de 1200 voldoet per 2016 overigens ook aan de Euro4-normen, die normen waar Volkswagen zich onlangs nog langs wist te sjoemelen. Om de allroad af te maken zullen de nieuwe versies ook beschikbaar zijn in twee nieuwe kleurstellingen. Aangezien de 1200 nu alleen beschikbaar is in zwart, wit en grijs, is de snoeprode uitvoering (bovenaan dit artikel) een verrassende verschijning.

 

Bron

 

 

 

Crosstourer updates overzichtelijker;

  • Handmatig af te stellen windscherm, bediening met een hand.
  • De S-modus van de Dual Transmission Clutch (DCT) krijgt drie instellingen, die beter aansluiten op je rijstijl. Verder is de software aangepast en wel zodanig dat het registreert wanneer je bergop dan wel bergaf rijdt waarop het schakelkpatroon wordt afgestemd. Leuk weetje: de meeste kopers van de Crosstourer kiezen ook voor de optie DCT.

Bron

 

 

De nieuwe kleuren heten:

 

‘Special Edition’ Candy Prominence en Graphite Black

Bron

aangepast door JooST
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier het uitgebreidere verhaal:

 

Nieuwsmotor

 

Persoonlijk valt het mij tegen, ik had meer verwacht.

Het is niet meer dan een kleine facelift en wat techniek verbetering op de DCT.

 

Stond op de inruillijst voor volgend jaar, nu niet meer zeker :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gehoopt dat ze de voorkant ook meer in lijn van de 800F en 800X (2015 model) zouden hebben aangepast, met name de koplamp vind ik nog steeds lelijk.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze missen helaas nog steeds bochten ABS, Cruise control, verschillende rijmodi, bediening board computer op stuur en instelbare elektrische vering. Honda loopt gewoon mijlenver achter op dit gebied, in dit zware hoogpoter segment zijn meerdere motoren die af fabriek beter rijden die hebben alleen geen V4 maar 3&2 cilinder blokken. Ik ga binnenkort de Africa Twin maar is test rijden kijken of die de naam waardig is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze missen helaas nog steeds bochten ABS, Cruise control, verschillende rijmodi, bediening board computer op stuur en instelbare elektrische vering. Honda loopt gewoon mijlenver achter op dit gebied, in dit zware hoogpoter segment zijn meerdere motoren die af fabriek beter rijden die hebben alleen geen V4 maar 3&2 cilinder blokken. Ik ga binnenkort de Africa Twin maar is test rijden kijken of die de naam waardig is.

Klopt dat Honda op dit gebied achter loopt.

 

Ik heb ook proef gereden op een KTM 1290 SuperAdventure ook om deze reden met alle 'gadgets' die ik ook leuk vind.

- De instelbare rijmodi is gewoon elektronisch afkappen van het vermogen en uitte zich in veel meer schakelen. Daar had ik meer van verwacht.

- Elektrisch instelbare vering, handig maar hoe vaak gebruik je het voor op de weg? KTM is eigenlijk een crosser voor de zandbak die ze nu ook op de weg laten rijden. Wilbers heeft het WESA-X voor de CT. Zou Honda dat er op zetten dan prijzen ze de CT uit de markt.

+ Cruisecontrol: dat had KTM goed gedaan. Dat had Honda er nu toch echt op moeten 'plakken'. En anders bij een van die pakketten onderbrengen zoals die van middenbok en handvatverwarming.

+ Boardcomputer bediening op het stuur. Honda had m.i. even bij KTM kunnen kijken. Aan de andere kant valt er ook weinig meer te drukken ;)

 

Uiteindelijk: Bij het starten van de KTM knapte ik meteen af op het geluid. Het leek wel een brommer. Wat een verschil met het mooie V4 geluid.

De rijbeleving van een Crosstourer is ondanks wat tekortkomingen toch vele malen beter dan een KTM.

 

Laten we hopen dat bij de volgende echte update er meer is gedaan de CT.

Voordeel is dat ik nu nog niet jaloers hoeft te kijken naar de 2016-CT :P

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid: De echte missers vind ik ook de Cruisecontrol en geen LED koplamp. Ook had ik wel verwacht dat de koplamp meer naar de 800X vormgeving zou gaan.

 

Behoorlijk karig, had er meer van verwacht gezien het aantal jaren dat de CT nu rijd. Ik had echt een update zoals de 800x verwacht. Jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna alle elektronische snufjes zijn pure marketing gadgets, je stelt in het begin iets in en probeert nog af en toe een ander standje en je komt er vervolgens nooit meer aan.

Zo heb ik nu een 3 standen traction control, in 99 van de 100 ritten staat deze gewoon aan en heeeel soms zet ik hem uit, klaar.

 

Verschillende rijmodi: ik heb er 2 helemaal prima, en zou alleen nog een full-power optie erbij willen :)~

 

Elek. verstelbare windscherm, je probeert een paar standen en de stand met minste turbulentie gaat de stand worden waar de ruit in blijft staan, de rest van zn leven. Nu heb ik een handmatig verstelbare airflow en ik moet zeggen dat van de zomer tijdens een hele warme rit heb ik hem een keer omlaag gedaan om meer rijwind te vangen. Maar dat kan ik gewoon tijdens het rijden doen...

 

ABS heel leuk en veilig om te hebben in case of, maar in de afgelopen 10 jaar dagelijks w-w verkeer zomer en winter heeft deze een handjevol keer ingegrepen en nog nooit in een bocht nodig gehad, dat is met een CT al helemaal geen issue omdat je (ik) hem toch heel anders in een bocht legt als een 1200F. Okee dit is een veiligheids-gadget die je een hoop ellende zou kunnen besparen.

 

Elec vering; ik heb 1x mn vering ingesteld met de klikkers op de voorvork en 1x in het jaar met de draaiknop achteraan vanwege duo of bagage. Dat de vering van de CT niet top of the bill is weet ik maar ruim voldoende voor mijn gebruik.

 

Boardcomputers ook erg leuk om te hebben en mee te spelen maar er zitten nu (met DCT) al genoeg knoppen op mn stuur, als ik in een paniek situatie mn claxonknop wil indrukken heb ik al moeite om in een spilt second de juiste knop te pakken, zeker omdat ik ook nog een andere motor rij waar de knoppen anders zitten. Daarnaast heb ik nu ook bijvoorbeeld bepaalde verbruikwaardes op het display staan die ik leuk vind om te zien, de rest gebruik je bijna niet.

 

Cruisecontrol, ja dit zou ik wel een nuttige toevoeging vinden.

 

Snufjes kosten geld, of er wordt op andere zaken bezuinigd. De CT is al duur zat.

Snufjes wegen extra kg's, de CT is al (te) zwaar genoeg.

 

En belangrijkste: alle elektronische zaken kunnen alleen maar stuk gaan, kijk de Explorer of GS fora maar eens na, wat een ellende daar allemaal voorbij komt. 1000x liever een probleemloze motor die misschien niet zo veel snufjes heeft, dan een motor die me laat staan maar wel een op afstand-beweegbare-achteruitkijkspiegel-verwarmer heeft.

Dus wat mij betreft mogen alle elektronische snufjes er zeker komen maar wel in de optie lijst (zoals Beemer dat doet)!

 

 

 

Ik ben overigens binnenkort in Australië, mochten mensen interesse hebben dan kan ik DEZE misschien meenemen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij hoeven deze snufjes ook allemaal niet. Buiten Cruize control vindt ik nuttig om BV op snelweg zonder aandacht de snelheid kunnen aanhouden. Dit vind ik persoonlijk zeer nuttig. En natuurlijk een goed stelbare vering is ook altijd nuttig. Moet absoluut niet elektronisch zijn.

Ga ook de africa twin testen, weet niet of deze Cruize control heeft??? maar zal alle sinds een DCT worden. Is ook een beetje simpelere motor en gemakkelijker te onderhouden natuurlijk een stuk minder pk daarom moet ik er ook eerst mee rijden Voldoet hij niet dan wacht ik op de CT tot deze met Cruize control komt. Mijn vfr1200F zal dan naar de 100000 km gaan.

Het aanwezig zijn van LED voor licht is niet altijd een voordeel, kijk maar naar de prijs moest het stuk gaan!! Nu in de toekomst zal er geen ander licht meer te verkrijgen zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel het uiterlijk misschien een iets gelijkwaardige fiets vind is er toch wel een ENORM verschil tussen de Crosstourer en Africa Twin, laat staan overstappen van de 1200F naar de AT.

De aandrijving (ketting), het 2 cilinder blok met iets van 90pk en de hele opbouw van de motor is veel meer offroad gericht, vandaar de CRF benaming! De hele marketing campagne is ook offroad themed, (built for dirt)

Vergelijk het maar met mensen die nu een VFR750 rijden en zouden overstappen naar een AT750, denk dat er weinig mensen gaan juichen.

Ik denk dat de testritten dan enorm tegen zullen vallen qua verwachtingen.

Maar ik ga ook wel even proberen een rondje te scoren als ie bij de dealer staat :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het zo'n groot verschil zal zijn. Mijn 1200F heb ik rondgereden met 110 Pk (B) en vond dat dat al goed gaat. Nu stap ik naar een CT of AT waar niet zoveel verschil zit in pk's en een beetje in gewicht daarom wil ik ze toch beiden testen. De VFR1200F ga ik houden heeft ondertussen de Gulh flash en rijdt zeer goed. Voor de prijs die ik nog ga krijgen met 100000 km op de teller heb ik een goede reserve fiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen wanneer je op beiden gereden hebt, laat het ter zijne tijd hier eens weten.

 

Persoonlijk denk ik ook dat er een behoorlijk verschil inzit, omdat de AT echt gemaakt is voor rijden offroad en de normale weg voor erbij,

Terwijl de CT gemaakt is voor de normale weg met een klein stukje offroad erbij.

 

Ik kan altijd volgend jaar eens vragen wat de mijne inruil doet, maar gezien de kleine veranderingen moet het wel heel interessant worden mocht ik dat gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...