Ga naar inhoud

Achterschijf rem


 Delen

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik heb zitten neuzen op het forum maar niet gevonden vandaar....

 

 

Weet iemand welke schijfremmen ik voor mijn VFR VTEC 2002 moet aanschaffen, of op welke spec's ik moet zoeken?

 

Ik heb gelezen hier dat deze wel aan vervanging toe is indien de buitenrand uit aan het steken is.

 

Is de vervanging simpel door wiel te verwijderen of komt er nog meer bij kijken ?

Bvd

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je dat hier hebt gelezen maar deze informatie is niet juist.

Volgens het WPHB is de standaard dikte van de achterschijf 6mm en de "service limit" 5mm, wanneer deze 5,5mm is heeft hij een uitstekende rand maar hoeft hij nog lang niet vervangen te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ergens gelezen dat iemand schreef: "vanuit hart naar buiten, tussen duim en wijsvinger te voelen, indien een rand is ie teveel gesleten"

 

...broodje aap kennelijk! dank je! wordt even meten dus! scheelt weer in de kosten als het binnen limiet blijft!

 

Top bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat ervaring kun je voelen hoe hoog de rand is en zo bepalen of deze richting of over slijtagelimiet gaat. Door te voelen kun je ook vaststellen of er verder nog groeven of beschadigingen op de schijf zitten die je misschien met het blote oog niet zo snel ziet. Niet helemaal broodje aap dus, maar meten (op de juiste wijze met het juiste gereedschap is de enige goede manier om vast te stellen of de schijf vervangen moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat ervaring kan je schatten of het tijd voor vervanging is en met ruim ervaring kom je aardig in de buurt van een kloppende diagnose maar zoals ik al schreef heb je vanaf het moment dat er enige vorm van slijtage is een rand.

De stelling dat als je een rand voelt dat hij aan vervanging toe is klopt dus niet en daar komen geen apen aan te pas :coolsmiley:

Een achterrem slijt als het goed is ook niet zo hard dus met een schijf van 5,2mm is voor de meeste rijders nog genoeg voor een paar jaar rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die schuifmaat die ik heb overgehouden van de LTS, 40 jaar geleden, liegt niet. Nog steeds niet.

En als je randjes gaat voelen kan je beter een keer in bad gaan .

[emoji6]

aangepast door Viffer
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een normale schuifmaat is absoluut ongeschikt om een remschijf op te meten.

Daar zijn speciale voor.

post-1168-0-19706400-1447177298_thumb.jpg

Als de dunste plek gemeten is kan je van deze de poten uit elkaar doen om hem van de schijf te halen terwijl de gemeten maar afleesbaar blijft.

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een gewone schuifmaat meet je ook die uitstekende rand mee en dan zit je er wel meer naast dan een tiende.

Ik denk eerder een hele millimeter.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige "gewone"schuifmaten hebben tussen de bekken vlakbij de liniaal een wat ruimere uitsparing. Als je er voor zorgt dat die over een eventuele rand valt (niet hoger dan de uitsparing in de schuifmaat uiteraard) meet je redelijk nauwkeurig, maar kunt niet het dunste deel van de schijf goed meten.

Edit: mosterd na de maaltijd; zie vorige post

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...