Ga naar inhoud

AGV K3 - SV review


VFR-Tux
 Delen

Aanbevolen berichten

Ha mede Viffers,

 

Ik was op zoek naar een nieuwe helm daar ik een 25 jaar oude Shoei RF200 (was des tijds een peperdure carbonfiber helm) had en dit toch net te oud vind om nog mee gaan te rijden.

Mijn budget had ik gesteld op 150-200 euro, wetende dat dit geen Shoei of Arai kwaliteit zou worden.
Wat ik persoonlijk wel belangrijk vind is; goede ventilatie en een zonnen vizier.
Na wat passen van diverse merken zoals HJC, Shark etc. kwamen we erachter dat in het goedkope segment er niets pasten want er zijn geen tussenmaten, iedere M zat echt te strak en knelde, iedere L maat was echt te groot.
De verkoopster kwam toen met een AVG K3-SV, die zette ik op en paste meteen als gegoten, en ja dit was een tussenmaat M/L.

De helm wordt geleverd met een zonnevizier, een pinlock standaard,en een handige draagtas, een extra mond ventilatie filter en niet te vergeten een AGV sticker.
Voor de mensen die zoals als ik uit de retro tijd komen, een pinlock is een soort extra klein vizier welke je aan de binnenkant van je vizier plakt en er zo een luchtlaagje tussen de 2 vizieren ontstaat waardoor er vrijwel geen condens (beslaan) meer optreed het gekloot met afwasmiddel aan de binnenkant smeren (de oude rotten weten wel wat ik bedoel) is echt over.
Ik vind het een zeer complete helm voor de prijs, daarbij ziet ie er nog gelikt uit ook, er zijn heel erg veel printjes te verkrijgen maar omdat mijn VFR rood/zwart is wilde ik een glimmende zwarte hebben.

De helm heb ik gezien vanaf 177 tot 249 euro in diverse winkels, de winkel waar ik hem kocht had ik geluk mee, want daar was de prijs eigenlijk 219 euro, toen ik op de website keek stond de helm er nog voor de aanbieding prijs en kreeg ik hem mee voor 189 euro.

 

Voor mij is het moeilijk te vergelijken omdat ik alleen de oude Shoei als vergelijkings-materiaal heb, toch was dit in die tijd wel het topsegment der helmen walhalla.
Qua looks vind ik de helm best wel erg hip en modern, je moet van het model houden, persoonlijk vind ik het erg mooi, de ovale onderkant geeft tijdens het rijden veel vrijheid om makkelijk naar links en rechts je hoofd te draaien zonder dat er kleding tegenaan schuurt, bij het wegleggen van je helm is het wel even vreemd want het lijkt als je hem op een vlakke ondergrond neerzet dattie om wil vallen wat dan niet gebeurd.

De pasvorm vind ik echt heerlijk, sluit overal goed aan zonder hinderlijk te zijn, omdat er zoveel (tussen)maten zijn moet er voor iedereen wel een goed passende te krijgen zijn, het materiaal is zacht en comfortabel, ik heb een kaal geschoren koppie dus dan is dat toch ook niet geheel onbelangrijk, immers heb je direct huid contact.

Tijdens het rijden viel me als eerste op dat de pinlock echt werkt en waar de pinlock zit ook echt niet beslaat ook niet als je een keer hoest.

De ventilatie is dik in orde, bij de kaak 2 openingen die ook dicht gezet kunnen worden en schuin aan de bovenzijde zitten 2 sleuven die je open en dicht kunt zetten, ook deze zorgen voor voldoende ventilatie voor op het hoofd, tenslotte zit er in het midden bovenop de helm nog een schuif die voor heel, heel veel ventilatie zorgt, maar omdat de andere 2 al voldoende zijn zal die alleen in de zomer gebruikt worden.

Het zonnen vizier is net aan voldoende, in die zin dat het niet de kwaliteit heeft van een Rayban of gelijkwaardige merken, ik ben ook van plan om deze t.z.t te gaan vervangen voor een beter exemplaar, de kleur is blauw-groen waarbij de blauwe kleur de boventoon voert, omdat de kwaliteit niet zo geweldig is maak ik hem geregeld goed schoon, deze kan immers wel beslaan na een kuchje ;)
Ik vind een zonnen vizier toch wel handig want als je overdag maar ook in het donker rijd hoef je geen vizier te wisselen, een zonnebril kan uiteraard ook, maar ook dit is niet handig in gebruik.
Het windgeruis is mijn erg meegevallen, als ik met 130 rijd is het geluid redelijk, wellicht komt dat door de spitse kaak, geen idee, wat me wel opgevallen is dat als je bijvoorbeeld met je onderkaak een vreemde beweging maakt (wat overigens normaal gesproken niet gebeurd) en er lucht tussen de kaakdemper van de helm komt het geluid wel zeer irritant is.

Tenslotte vind ik dat de oren goed de ruimte hebben, dit komt ook omdat er voor rond de 135 euro een AGV bluetooth set aangeschaft kan worden en die in de oor uitsparingen gemonteerd kunnen worden.

Denk dat het een goede helm is voor een goede prijs, zeker als je een helm zoekt met een budget onder de 200 euro.
Ik hoop dat ik iemand iets heeft aan deze review!

Klik op de link voor 3D view:
http://www.agv.com/media/360/AGV15M.0301A2E0_022_SN001868_HSL360.htm

post-6894-0-41433000-1447444368_thumb.jpeg

aangepast door VFR-Tux
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor het delen......

 

Dat en pinlock-vizier goed werkt is voor de pinlock-gebruikers geen verrassing denk ik. Ik wil nooit meer zonder......

 

Qua pasvorm is het vaak even zoeken ja; ik kom meestal bij hetzelfde merk uit: AGV of Nolan.

Mijn duurste Helm ever (Shoei van € 700,=) was tevens de slechtst passende en had het meeste windgeruis.....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...