Ga naar inhoud

Onderhoud aan VFR 750, 800FI, Vtec en 1200 voor forumleden (3)


Johan
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja hoor, max 110 mee gereden en ligt als een rots.
Staat natuurlijk wel een super gestroomlijnde motor op [emoji3][emoji3]

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze inklapbare motoraanhangwagen is bedoeld voor motoren met een maximaal gewicht van 350 kg en een maximale wielbasis van 165 cm.

 

Wielbasis Honda VFR800 1.460 mm.

 

Het zou moeten lukken volgens de producent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-1-2020 om 20:57, VFRikus zei:

Die aanhanger lijkt mij wat kort, is hij wel stabiel bij hogere snelheid?

VFRikus

De aanhanger is bedoeld om alleen beladen te gebruiken. Wanneer er geen motor op staat mag deze niet achter de auto. Het idee is dat je aanhanger volledig demonteert en dan vervolgens in de kofferbak vervoert.

 

Ik heb ook naar deze aanhanger gekeken maar doe het toch niet. Tijdens het beladen staat de voorkant erg hoog. Dat vind ik zelf niet prettig als ik in mijn eentje de Crosstourer op deze aanhanger moet zetten. Het stuur van de Crosstourer komt boven mijn schouders uit. Je hebt dan niet zo veel controle meer over de motor en de Crosstourer heeft zwaartepunt toch al redelijk hoog zitten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad iets, maar je kan de hoogte instellen, zit ook kantel mechanisme op.
Achter mijn auto stond de voorkant wat om laag.
Iets hoger gezet zodat hij mooi horizontaal stond.
Maar het is raadzaam om met ze 2en te zijn als je hem er op en af rijdt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 2 jaartjes staat mijn Viffert weer op de bok bij Johan. Heerlijk om te zien dat Johan nog steeds enorm gepassioneerd is en zich weer vol overgave stort op mijn VFR800 VTEC. Ik kijk er al weer naar uit om hem woensdag op te halen.  Johan je bent een kanjer!!

En nu na enkele weken weer volop genieten! Naast grootonderhoud is mijn uitlaat lekkage gefikst en een VFRNess geïnstalleerd op mijn verzoek, hoewel nut en noodzaak erg dubieus... maar ik had hem nu eenmaal al besteld, richtingaanwijzer, verlichting weer in orde etc... Hij rijdt weer als nieuw en hoop nog lang van Johan's diensten gebruik te mogen maken! Een volgend onderhoud staat al weer op de kalender.

Enkele foto's volgen binnenkort... (kan het niet laten 🙂  )

 

 

aangepast door Djezzket
topic samengevoegd, Johan heeft eigen topic voor alle onderhoudsverhalen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie er net zo naar uit om mijn VFR aan hem over te mogen dragen binnenkort. Sterker nog, ik geloof dat zelfs mijn VFR zich er op verheugd!!!

Honda VFR 800 VTEC

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

i-fPz7Qzx-L.jpg
 
DISCLAIMER.
De dame op de foto hierboven is NIET Johan. Ik heb deze foto -geleend- van het internet.
Ik stel dit hier duidelijk om mogelijke teleurstellingen te voorkomen bij VFR-rijders die nu een bezoek aan Johan willen inplannen.



Geacht forum,

Johan is een zeer vriendelijke en voorkomende (niet Japanse) meneer die Honda VFR’s leeft, slaapt, eet, poept en tussendoor ook onderhoud. Zoals iedereen hier aan geeft was de kennismaking met Johan plezierig. (Ik hoop dat het wederzijds was).


Het is toch wel bijzonder om die VFR bunker in Zwolle binnen te wandelen met je VFR aan de hand en daar alles in real-life te zien en te herkennen, zoals je het ook op de vele foto’s in dit topic hebt gezien. De werkelijkheid is leuker, want nu zie je alles in 3D en ook is er de dimensie geur. Het lijkt wel of Johan en die werkplaats met elkaar vergroeid zijn. Ze zitten niet fysiek aan elkaar, maar zijn wel perfect met elkaar verbonden. Dat is de ervaring die je voelt wanneer je daar binnen gaat.
 
Ook mijn Honda VFR 800 VTEC is dus vertroeteld door Johan. Twee keer zelfs. Een deel van het uit te voeren onderhoud is uitgevoerd in augustus 2019. Het reeds lang geplande grote onderhoud heeft onlangs plaatsgevonden in januari 2020.
 
Augustus 2019.
Eind augustus 2019 heeft Johan een gaatje kunnen vinden in zijn drukke agenda om mij nog net voor zijn vakantie te helpen met de eerste fase van het onderhoud. Johan heeft toen mijn Nokkenas Ketting Spanners (NAKS) vervangen en tevens zijn tijdens dat bezoek mijn lekkende voorvork keerringen vervangen. En omdat hij toch lekker bezig was, meteen ook de MODS uitgevoerd en de gasfabrieken gesynchroniseerd. Deze dag was dan ook redelijk snel voorbij. Daarnaast kon Johan op deze wijze alvast een indruk krijgen wat er te doen zou zijn aan mijn VFR in januari 2020.

i-499LXWP-X3.jpg
 
i-9qDcJRK-X2.jpg

De rit die dag naar Zwolle toe was een heerlijke op de motor, maar de terugweg in augustus 2019 was een heel stuk lekkerder rijden, nadat dit onderhoud was uitgevoerd. Ik verheugde mij derhalve zeer op de grote beurt die mijn VFR zou ondergaan in januari 2020, want ik had het ernstige vermoeden dat mijn motor dat wel zou kunnen gebruiken.
 
OPMERKELIJK
Tijdens het synchroniseren van de gasfabrieken in augustus 2019 viel mij nog wel iets opmerkelijks op...
Voor het goed kunnen synchroniseren van de gasfabrieken is het nodig om de motor op bedrijfstemperatuur te hebben en dient de automatische choke uitgeschakeld te zijn. Dat uitschakelen van de automatische choke geschied (als ik het mij goed herinner) bij een koelvloeistoftemperatuur van 63 graden Celsius. (Excuus wanneer ik het niet juist heb).
 
i-Lh7XxkS-X3.jpg

Derhalve werd de motor terwijl deze nog op de brug stond door Johan gestart om stationair draaiend op temperatuur te komen.
Meteen na het starten nam Johan plaats op een krukje ter hoogte van het voorwiel van mijn motor en daar gezeten stak hij tevreden wachtend een filtersigaretje op. Johan genoot zichtbaar en tevreden van zijn sigaretje en hij keer daarbij niet één keer naar de temperatuurmeter op het dashboard van de VFR. (Ik had prima zicht op de temperatuurmeter van mijn VFR, maar Johan heeft hij mij tijdens dat warmdraaien niets gevraagd over die temperatuur).
 
Ik hield dus al pratende met Johan met een schuin oog op het dashboard van mijn motor de temperatuurmeter in de gaten. Exact toen de meter 63 graden Celsius aangaf, drukte Johan zijn sigaret uit in zijn asbak, stond op en kwam kijken hoe de temperatuur zich inmiddels ontwikkelt had. Precies en exact op het juiste moment dus.
DAT IS DUS EIGENLIJK EEN BEETJE GEKKIE!! (Maar ik houd daar van).
 
Hieruit kun je dus opmaken dat het opwarmen van een VFR 800 VTEC van koud naar uitschakelen automatische choke precies een filtersigaret roken lang duurt EN DAT WEET DIE JOHAN DUS OOK!! Prachtig vind ik dat.
 
Enfin, ik was zeer tevreden, want op de terugweg naar Schiphol reed mijn VFR als een zonnetje, niet wetende dat het nog veel en veel beter zou gaan worden.

 
Januari2020.
Deze keer zou de rit naar Zwolle wat frisser worden vanwege de januari weersomstandigheden. Ik had natuurlijk gewoon warm en waterdicht aangekleed met de motor kunnen gaan, maar comfortabel in de auto met de motor erachter leek mij ook wel wat. Vooral de terugweg die dag zou hierdoor aangenamer worden. Ik had geen zin om met de trein terug te gaan.
 
Juist iets voor mijn afspraak in de maand januari was ook de motor van @Anton aan de beurt geweest en hij had vanuit Den Haag zijn motor op een motortrailer meegenomen. Ik vond dat wel een comfortabele gedachte. Zo gezegd, zo gedaan. Trailertje gehuurd bij mij in het dorp en gaan. Lekker in het koekblik en continue achtervolgt worden door een vreemd hoge rode VFR. (Zie achteruitkijkspiegel).
 
i-TTtQcBZ-X2.jpg

Tijdens het januari-onderhoud heeft mijn VFR echt groot onderhoud gehad van Johan en zoals we al vermoedden was dat nodig. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zijn voor het eerst in 64.000 km de VTEC kleppen een keer gesteld. De speling bevestigde dat. Daarnaast heeft Johan alles onderhouden wat je maar aan een VFR kunt onderhouden, zoals alle vloeistoffen vervangen, remblokken vervangen, balhoofdlagers vervangen door conische, defecte thermostaat vervangen, bekabeling gecontroleerd en gesoldeerd, de loop van slangen en leidingen gefatsoeneerd, alles intensief gereinigd en weet ik veel wat nog meer. Johan heeft ook nog een door mij aangeleverd niet compleet achterspatbord gemonteerd dat ik (helaas niet via mijn eerste keuze @Garfield) heb kunnen aanschaffen bij een motorsloop. LED achterlicht gerepareerd, niet waterdichte Peugeot auto alarminstallatie verwijderd en natuurlijk de hele motor gepoetst.
 
Hierna enkele van de vele foto's die getuigen van al dat werk.

i-9NxWR45-X2.jpg

i-2mT3rz9-X2.jpg


i-mRjjNLL-X2.jpg

i-XbvCFZf-X2.jpg

i-szVJ4BX-X2.jpg

i-dMF8cjr-X2.jpg

i-MjSPMRm-X2.jpg

i-tzf6jnv-X2.jpg

i-5Q4mdLn-X2.jpg

i-nmrmnMH-X2.jpg

i-Gg25z4N-X2.jpg

i-F73ZVrp-X2.jpg

i-mBRLjVz-X2.jpg

i-QGj3KGz-X2.jpg

i-sxhnqrm-X2.jpg


i-qKgx5sk-X2.jpg

i-LWdBxBh-X2.jpg

i-wFz6HxG-X2.jpg

i-3nKWrcF-X2.jpg


Het afhalen heb ik anders gedaan dan de heenreis. Ik ben een week later om negen uur in de ochtend net na de spits lekker met de trein naar Zwolle afgereisd. Motorbroek, helm en handschoenen in een boodschappentas en lekker rustig in iets meer dan een uurtje naar Zwolle gereisd. Daar werd ik op het station opgewacht door Johan die ik onderweg op de hoogte had gehouden van mijn vorderingen.
 
Bij aankomst in de VFR-bunker van Johan werd duidelijk dat hij zich (zoals ik in dit draadje altijd lees) waanzinnig had uitgeleefd op mijn motor. Hij stond te glimmen als de spreekwoordelijke hondenleuning in de maneschijn.
 
Johan heeft me keurig verteld wat er allemaal aan de motor gedaan was en mijn vragen n.a.v. de door mij ontvangen foto’s beantwoord. Nadat ik mij had omgekleed heeft Johan nog de afstelling van de achtervering gecontroleerd. Die was nog in orde, nadat hij deze reeds in augustus 2019 had afgesteld. Daarna de motor naar buiten gereden en klaar gemaakt voor vertrek. Starten en lopen natuurlijk. Afscheid genomen en tot de volgende keer.
 
In het begin even wennen, want de motor reed echt anders dan ik gewend was. H e e r l i j k!!
 
De eerste zestig kilometer op de snelweg werd ik ha(r)telijk verwelkomd door vijf kort op elkaar volgende mega stortbuien, maar die duurden allemaal niet erg lang. Gelukkig ben je met ongeveer 130 – 140 kilometer per uur ook zo weer droog gewaaid. De resterende 70 kilometer heerlijk droog kunnen rijden en ik moet zeggen, de motor heeft nog nooit zo lekker gereden. Ook de regen deerde mij niet en kon niet de lach van mijn gezicht spoelen. Mijn VFR rijd nu als de spreekwoordelijke paling in een emmer snot!

Lekker rustig lopen, soepel onderin en kalmerend rustig op kruissnelheid van 130 kilometer per uur. Ik denk dat hij nu rijdt zoals meneer Honda het ooit op papier bedacht had, maar zoals alleen Johan het kon waar maken. Genieten.
 
Bedankt Johan voor de goede zorgen en jullie voor het lezen,
Aficior


 

  • Like 12
Link naar reactie
Delen op andere sites

Potverdomme wilde net gaan zeggen dat Johan wel vaker zulke jurkjes mag dragen... 

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Nu met de Corona perikelen, was het maar de vraag of de Vfr op de afgesproken datum wel naar Zwolle kon komen.

Na wat mail verkeer, kwam er witte rook uit de schoorsteen in Zwolle.

Onder strikte voorwaarden, en de regels door het RIVM kon de Vfr gebracht worden.

Wat we dan ook zijn gaan doen, ik heb geloof ik nog nooit zo schoon mijn Vfr gebracht.

En dan zijn we er, het ontvangst is niet des Johans, en we weten waarom, geen hand geen koffie maar vanachter glas en met de telefoon de laatste puntjes doorspreken, en gelijk weer door.

Maar dan bij thuiskomst de foto’s van de vorderingen zoals we gewend zijn, gelukkig is alles in orde en volgt al snel het mailtje met daarin de bekende woorden, hij is klaar je kan hem halen.

Dus op de leen Vfr terug naar Zwolle, waar mijn trouwe Vfr weer klaar staat en nog meer aan het glimmen is dan toen ik hem bracht.

Ook dit gaat weer op zijn Corona’s, helaas.

Johan ik weet niet hoe je het doet maar hij rijd wederom geweldig, weer van elke km terug genoten ik weet niet wat er meer aan het glimmen was de Vfr of ik.

Bedankt wederom, en op naar volgend jaar dan hopelijk op de oude vertrouwde manier.
Groet Marco

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...